Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt att jobba ifrån hotell

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ni vet är jag ute och ser mig omkring i Asien just nu. Min tanke var att klara av många dagliga arbetsuppgifter via internet och det har fungerat hyggligt. För en vecka sedan bestämde jag och Arvid att vi skulle lägga tre hela arbetsdagar på utveckling så jag fixade hotell etc.

På ett sätt är förutsättningarna goda - jag har ett bra hotellrum med alla dom vanliga tjänsterna plus att jag har 256kb "super high speed broadband internet" (det heter så!) fast uppkoppling. Har ett skrivbord, kaffebryggare och ett kylskåp fyllt med drickor. Rumservice är väldigt billigt så jag får upp en lunch för femton spänn som smakar utmärkt. Perfekta förutsättningar för att jobba?

Sanningen är att det är lite knepigt att jobba ändå. Jag har med mig en Powerbook 12" 867MHz som är minst sagt seg trots 640MB RAM. Skärmen är liten men det går bättre än förväntat. Saknar dock en dubbelpropp G5 och ett par stora skärmar, skillnaden i "levererad produkt" är så stor att investeringen betalar av sig ganska snabbt om man kan debitera timtiden till kunder.

Att jobba i par med endast Skype/iChat/ICQ som kommunkationsmedel är däremot svårare än väntat. Vi har inte lyckats få många timmars synkroniserat jobb att fungera vilket ställer till det eftersom vi oftast måste jobba tillsammans.

Tidsskillnaden på fem timmar ställer också till det lite eftersom jag oftast stiger upp tidigt (nåja, 8.30 iallafall) och dom jag jobbar med gärna sover till åtminstonde 10-tiden vilket i praktiken gör att jag kan börja jobba vid 17-tiden och antalet aktiva timmar är ganska få per dag. Hade jag varit stationerad på Hawaii kanske det varit lättare (-11 timmar!)

Det är nog kombinationen av att många saker fungerar sisådär som gör att man tappar inspirationen och arbetsluften även om man egentligen borde försöka köra ett par 10-timmars dagar så man kommer ikapp.

Ska göra mitt bästa och få tummen ur Lördag - Söndag - Måndag så vi kan presentera lite nya tjänster här! Om det finns andra som testat att jobba heldagar ifrån hotell eller kanske reser mycket i jobbet hade det varit kul att höra era kommentarer och tips!

Det går med disciplin!

Jag satt hela dagen igår och fick mycket gjort (och ställde till det genom att uppgradera en server till MySQL 4.1, gör inte det!) på egen hand.

På mitt hotell betalar man för bredband - ett kort á 24 timmar köps i receptionen. Upptäckte av en slump att den inte bryter efter 24 timmar, däremot går det inte att logga in igen. Om jag låter iTunes spela internetradio oavbrutet kan jag surfa hur länge som helst.

Fungerade fint tills städerskan var "snäll" och stängde locket på min Powerbook. Kostade mig 60 spänn

Ursprungligen av Björnström:

Saknar dock en dubbelpropp G5 och ett par stora skärmar

Ja, vem gör inte det?

Själv har jag inte så stor erfarenhet av att arbeta många dagar i sträck på hotell men de gånger jag gjort det så har det fungerat både bra och dåligt. Då talar vi om arbetsuppgifter som jag kunde genomföra utan för stort behov av konkakt med någon annan utan istället uppgifter som jag gjorde helt på egen hand. Det minskade, eller i stort sett eliminerade behovet av uppkoppling till internet.

Om vi tar ett exempel då det har fungerat bra så var det för ett par år sedan då jag spenderade några dagar på ett hotell nere i Europa och jag hade en "ledig" dag mellan två dagar med möten. Efter frukost tog jag min laptop och installerade mig i en skön fotölj i den stora lobbyn, fällde upp locket och började beta av min att-göra-lista. Vid lunchtid fällde jag ner locket, ordnade lunch på en restaurang i närheten och efteråt en liten promenad. Sedan tillbaka i lobbyn, upp med locket, beställde in en kaffe och fortsatte till det var dags för middag.

Det kanske låter lite konstigt att sitta och jobba på en plats med så mycket spring men jag har den egenheten att jag har lättare att koncentrera mig i en offentlig miljö än på kontoret eller hemma i lägenheten där det finns för många saker som kan distrahera mig.

Anledningen till att jag inte arbetade på rummet var dels bristen på en bekväm arbetsplats och dels att jag inte tycker om att vara instängd, jag vill ha stora perspektiv.

Andra liknande platser som jag gärna använder som arbetsplats är på stadsbiblioteket. Samma känsla som i hotellobbyn men lite tystare. Satt t.ex. idag ett par timmar på vårt bibliotek och fick mer gjort på två timmar än jag skulle fått hemma under samma tid.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-04 23:32

Jag kan rekommendera boken "Härarbeta" av Teo Härén. Trots att den är lite väl luftig i layouten och har lite väl många vackra helsidesbilder bilder så är den klart läsvärd och intressant om man funderar på att arbeta på platser utanför kontoret. (Och även för dom som aldrig har tänkt på det för den delen.)

Läs mer om den och kolla på utdrag ur boken på http://www.interesting.org/idebok/index.html?page=3

Fast köp den inte direkt från dom, den är betydligt billigare på Bokus.

1
Bevaka tråden