Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 tjurig under installation av Panther och/eller Tiger

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu blir jag fullständigt galen. Just nu är jag så upprörd man bara kan bli av frustrationen av en datorjävel som vägrar fungera.

Följande har hänt:

Har en PowerMac G5 (2x1,8) som envisas med att få konstiga fel när man installerar på den.

Har samma problem när jag försker installera Panther, som Tiger. Har provat två-tre uppsättningar Panter-skivor och en splitter ny Tiger-skiva.

Jag har formaterat om, bytt DVD-läsare. Fortfarande avbryts installationen efter ett tag (på lite olika ställen dock) och jag får meddelandet att ett fel uppstått och att jag ska försöka igen.

Jag har ingen aning om vad som är fel.

Jag misstänkte DVD:n eftersom det alltid blir fel på skivorna när jag verifierar dem efter att jag brännt. Dock bytta jag den för några månader sedan, sedan den gamla börjat ogilla en del brända skivor. Den gamla uppvisade exakt samma problem, när jag satte i den igen. Kan inte komma ihåg att jag hade den typen av problem innan jag bytte.

Kan det vara hårddisken i G5:an? Något annat hårdvarufel?

Blir tokig! Snälla hjälp, eller säg något snällt i alla fall...

/Jens

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 22:55

Är det orginalskivor du använder eller är alla brända?

Hallå.

Det är originalskivor. Men jag drog paralelllebn till brännaren eftersom den börjat spotta ur sig felbrända skivor. Men alla installationskivorna har varit original.

Nu har det dock löst sig. Det gick helt plötsligt. Får forska lite i hur DVD-enheten mår.

/Jens

Jag har förtydligat rubriken i denna tråd. Läs mer här:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

  • Medlem
  • 2005-05-13 08:52

Hej,
kan ha med internminnet att göra. Fel minne eller skadat minne kan ge dessa symtom.
/M

Ursprungligen av jensohlsson:

Hej!

Nu blir jag fullständigt galen. Just nu är jag så upprörd man bara kan bli av frustrationen av en datorjävel som vägrar fungera.

Följande har hänt:

Har en PowerMac G5 (2x1,8) som envisas med att få konstiga fel när man installerar på den.

Har samma problem när jag försker installera Panther, som Tiger. Har provat två-tre uppsättningar Panter-skivor och en splitter ny Tiger-skiva.

Jag har formaterat om, bytt DVD-läsare. Fortfarande avbryts installationen efter ett tag (på lite olika ställen dock) och jag får meddelandet att ett fel uppstått och att jag ska försöka igen.

Jag har ingen aning om vad som är fel.

Jag misstänkte DVD:n eftersom det alltid blir fel på skivorna när jag verifierar dem efter att jag brännt. Dock bytta jag den för några månader sedan, sedan den gamla börjat ogilla en del brända skivor. Den gamla uppvisade exakt samma problem, när jag satte i den igen. Kan inte komma ihåg att jag hade den typen av problem innan jag bytte.

Kan det vara hårddisken i G5:an? Något annat hårdvarufel?

Blir tokig! Snälla hjälp, eller säg något snällt i alla fall...

/Jens

Jag hade EXAKT samma fel...ta ur alla "extra" RAM minnen...jag hade 4 st 512:or...ett var fel...problemet löst

Tack för hjälpen.

Jag har fått ordning på burken. Det gick bara helt plötsling, men fan vad mycket strul det var innan dess.

Jag har mycket riktigt två 512 mb-minnen extra i burken som jag köpte nere på PC-butiken samma dag som datorn kom (över ett år sedan). De har fungerat utmärkt tills det här problemet uppstid.

Nu är datorn helt symtomfri igen. Det går bättre än på länge. Tiger har t.om. fått datorn att bli tystare, då de inte varvar upp fläktarna på högvarv längre.

Hur som helst, finns det något sätt att testa minneskretsarna på..?

/Jens

Ursprungligen av jensohlsson:

Tack för hjälpen.

Jag har fått ordning på burken. Det gick bara helt plötsling, men fan vad mycket strul det var innan dess.

Jag har mycket riktigt två 512 mb-minnen extra i burken som jag köpte nere på PC-butiken samma dag som datorn kom (över ett år sedan). De har fungerat utmärkt tills det här problemet uppstid.

Nu är datorn helt symtomfri igen. Det går bättre än på länge. Tiger har t.om. fått datorn att bli tystare, då de inte varvar upp fläktarna på högvarv längre.

Hur som helst, finns det något sätt att testa minneskretsarna på..?

/Jens

Du kan testa minnen med hårdvarutest skivan som du fick med din Mac. Ett annat alternativ är TechTool 4. Ska du köpa minnen i fortsättningen så rekommenderar jag Kingston. Konstigt att problemet för dig "gick bara helt plötsligt"....Mitt problem började med att programmen krashade...sen uppstod Kernal Panics stup i ett...när jag sen bestämmde mig för att installera om allt så gick det inte...tog bort alla externa diskar, USB PCI kort o till slut RAM minnen....Nu har jag iaf skickat tillbaka minnet för utbyte.

Ja, det kan ha varit kontaktfel. Fukt damm och skit kan orsaka sånt ibland. Jag ska test med hårdvarutestet.

Tyvärr har man ju slängt kvittot på minnena... störigt!

/Jens

Nu har jag testat med hårdvarutestaren, och jo, det var mycket riktigt fel på en minneskrets. Datorn är lite labil ibland, program avslutas lite då och då. Så imorgon blir det raka vägen till datorbutiken för att inskaffa ett nytt.

/Jens

1
Bevaka tråden