Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hantera moms på överbetalda kundfakturor?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-03 21:55

Jag har skickat ut en bunt fakturor på småbelopp till folk där dom betalat in en skvätt extra som "dricks", typ 180 kr när fakturan var på 120 kr + 30 kr i moms.

Hur hanterar jag det? Ska jag bokföra 30 kr eller 36 kr på 2611? Och vilket 4-konto lägger jag dricksdelen på?

(Hur kan något som borde vara helt logiskt och jätteenkelt som bokföring vara så svårt?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-05-03 22:07

"Dricksen" ska rimligen hanteras som inkomst.

De har alltså betalat in 144 kronor plus 36 kronor i moms (=180 kronor).

Bokför dessa belopp på samma konton som du annars hade bokfört 120 resp 30 kronor. Har du redan bokfört 120 resp 30 kronor, gör ett nytt verifikat där du bokför in mellanskillnaden på de respektive kontona.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-03 22:24

Jo, det är ju rimligt att tänka sig att det blir på det sättet förståss.

Fast samtidigt känns det som att dricksen är till mig privat och inte till min enskilda firma. Går den genom firman så ryker ju moms, egenavgifter och skatt på den vilken gör att det inte blir nåt kvar allts av dricksen. Och det tror jag inte att kunderna (i det här fallet privatpersoner) hade tänkt sig, i sådana fall hade dom lika gärna kunnat behålla sina surt förvärvade drickspengar och gjort nåt vettigt med dom, typ köpt en glass eller två i vårvärmen.

Nästa gång får jag skriva på fakturorna att ev dricks bättre skickas till cancerfonden eller frälsis, för där gör dom bättre nytta än att dom går till staten....

För egen del går jag inte under, det var bara en smula över 1000 kr totalt i dricks, kul att få den uppskattningen förvisso, men ett attans slöseri med skattade pengar.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-05-04 11:55

Ett helt korrekt sätt att hantera det på: Boka upp det på "förskottsbetalningar från kunder". INGEN moms på "överskottet". När ett år har gått och kunden inte kräver pengarna åter, så bokas hela summan - utan moms - in som övrig inkomst/återvunna kundfordringar eller liknande konto. Du betalar inkomstskatt på det - ingen moms dock.

Med tanke på att dricksen är skattefri för personal inom restaurangnäringen (även om skattmasen har föreslagit motsatsen) så kanske den även är det för andra. Jag hade ringt till Skatteverket och frågat.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-05-04 14:16
Ursprungligen av Björnbusen:

Med tanke på att dricksen är skattefri för personal inom restaurangnäringen (även om skattmasen har föreslagit motsatsen) så kanske den även är det för andra. Jag hade ringt till Skatteverket och frågat.

Dricksen ÄR INTE skattefri. Det är bara ett kontrollproblem. Mitt svar ovan är korrekt sätt att boka upp intäkten på.

Ursprungligen av William Naversten:

Dricksen ÄR INTE skattefri. Det är bara ett kontrollproblem. Mitt svar ovan är korrekt sätt att boka upp intäkten på.

Du verkar påläst, vilket jag inte är, så jag lägger mig helt platt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 15:14
Ursprungligen av William Naversten:

Ett helt korrekt sätt att hantera det på: Boka upp det på "förskottsbetalningar från kunder". INGEN moms på "överskottet". När ett år har gått och kunden inte kräver pengarna åter, så bokas hela summan - utan moms - in som övrig inkomst/återvunna kundfordringar eller liknande konto. Du betalar inkomstskatt på det - ingen moms dock.

Grymt tips - och dessutom helt korrekt - jag kollade med min revisor - och det är ok, om inga jobb göres mot denna kund - eller rättare sagt om överskottet inte kvittas mot nästa arbete, så innebär detta att det kan läggas in som återvunna kundfordringar, och blir således momsbefriade, men det är en kantboll...

/Tangen

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-04 22:49
Ursprungligen av Tangen:

Grymt tips - och dessutom helt korrekt - jag kollade med min revisor - och det är ok, om inga jobb göres mot denna kund - eller rättare sagt om överskottet inte kvittas mot nästa arbete, så innebär detta att det kan läggas in som återvunna kundfordringar, och blir således momsbefriade, men det är en kantboll...

Menar du att man kan lägga in överskottet direkt på återvunna kundfordringar eller först efter lämplig tid har gått (1 år?)

1
Bevaka tråden