Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket slöare är nya iMac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-03 21:23

Hmm jag har en svår fråga till någon som har lite mer erfarenhet då det gäller skillnaderna mellan G4 och G5.

Jag sitter idag på en Dual G4 1.42GHz med ett GeForce4 Ti 4600 på 128 Mb och 1Gb Ram. Den tar en jävla massa plats och bullrar så rutorna skallrar, nja kanske inte, men den väsnas rätt bra.

Jag blev lite smått sugen på en iMac G5 2GHz 20", behöver väll knappast förklara varför, men hur mycket slöare än den gamla G4an är den, tror ni?

Okej... helt puckad är jag inte... grafiken och spel över lag lär väll flyta på bättre med det grafikkortet, men om man pratar rena beräkningar typ filter i Photoshop, 3D-rendreringar, komprimering av digitalvideo och dylikt vad tror ni då? Är den mycket slöare eller rent av lite snabbare?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 21:26

det bror ju på hur pass bra multi tasking programmet har ibland är 2x1,42GHz G4 snabbare än 1 2,0GHz G5

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-03 21:34
Ursprungligen av adamsen87:

det bror ju på hur pass bra multi tasking programmet har ibland är 2x1,42GHz G4 snabbare än 1 2,0GHz G5

Okej... kan du ge ett exempel på ett program som är snabbare på en maskin med en G5 2GHz än på en maskin med Dual G4 1.42GHz?

Förutom spel då förstås.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 22:04

Jag är inte så insatt det är vad jag har blivit lärd.

Det kanske inte alls stämmer...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-03 22:51
Ursprungligen av adamsen87:

Jag är inte så insatt det är vad jag har blivit lärd.

Det kanske inte alls stämmer...

Nej... okej... jag får göra det. Tack för hjälpen i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-03 23:21

Jag dristar mig att påstå att [email protected] är snabbare. Hela moderkortet är ju nytt jämfört med G4@1,42 som eg bara är en hottad sawtooth...

Glöm inte heller snabbare minnen, snabbare disk, snabbare grafikbuss....

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-03 23:33
Ursprungligen av Leftrustle:

Glöm inte heller snabbare minnen, snabbare disk, snabbare grafikbuss....

Det är ju väldigt sant förstås. Synd att man bor typ 15 mil från närmsta Apple återförsäljare. Hmm... ja den bör vara snabbare tycker man ju... då blir frågan istället... blir den märkbart snabbare?

Eller det jag egentligen vill komma fram till. Är det smart att byta ut en fullt fungerande G4 Dual 1.42 Ghz mot en ny 18 000 kronors iMac på 2 Ghz? Eller är det för liten prestandaskillnad för att motivera ett sånt byte?

Självklart ingen som vet i dagsläget men vad tror ni?

Ursprungligen av Spooky:

Det är ju väldigt sant förstås. Synd att man bor typ 15 mil från närmsta Apple återförsäljare. Hmm... ja den bör vara snabbare tycker man ju... då blir frågan istället... blir den märkbart snabbare?

Eller det jag egentligen vill komma fram till. Är det smart att byta ut en fullt fungerande G4 Dual 1.42 Ghz mot en ny 18 000 kronors iMac på 2 Ghz? Eller är det för liten prestandaskillnad för att motivera ett sånt byte?

Jag bytte ner mig från en vinande dubbel 1,25:a till en 1,33 Powerbook, men är lyckligare än någonsin med datorsituationen. Det lilla jag upplever ha förlorat i prestanda har jag garanterat vunnit enbart i en dräglig ljudnivå. Värdet av en god arbetsmiljö är underskattat!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-04 00:25
Ursprungligen av hedelina:

Jag bytte ner mig från en vinande dubbel 1,25:a till en 1,33 Powerbook, men är lyckligare än någonsin med datorsituationen. Det lilla jag upplever ha förlorat i prestanda har jag garanterat vunnit enbart i en dräglig ljudnivå. Värdet av en god arbetsmiljö är underskattat!

Där har du en poäng förstås. Då datorn står i vardagsrummet. Kan ju vara värt endel att datorn kan stå på och kolla e-post var femte minut samtidigt som man tittar på TV typ. Eller lyssna på musik utan att försätta datorn i viloläge.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-04 01:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 11:25

När G5:an kom så var en 1.6Ghz G5:a ungefär lika snabbs om en Dual 1.25 Ghz G4:a. Nu är iMacen lite "strippad" vad gäller bussen kontra en "riktig" G5:a men jag tror du kommer sen vissa saker gå snabbare, vissa slöare.

Vi har en 1.6Ghz G5:a här och den känns "rappare" än en Dual 1Ghz G4.

Många program är inte skrivna så bra för SMP så dina två CPU:er jobbar i regel med olika saker - olika uppgifter - hela tiden.

Men ja, troligen blir den totala "arbetsupplevelsen" bättre - helt klart. Bara det kan vara värt investeringen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 11:28

Som du ser i testerna så vinner en 1.8 Ghz G5 iMac över en Dual 1.42 Ghz G4 i nästan alla tester. Det enda ställer där G4:an vinner stort är i Quake 3 - och det har optimerats enormt för just G4:an och dual CPU:er.

1
Bevaka tråden