Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med en iMac 233 Mhz

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer att få ta över min familjs gamla trotjänare - en gammal iMac 233 Mhz med 64 Mb RAM och 4 GB hårdisk.

Nu undrar jag vad jag kan göra med den? Kan jag installera OS X på den? Kan den uppgraderas med mer minne? Vad skulle det kosta och är det svårt att göra själv?

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 08:43

OS X-versioner innan 10.4 kräver minst 128 MB. 10.4 kräver 256 MB (officiellt kräver 10.4 även inbyggd FireWire, men det komme rinom en snar framtid gå att kringgå).
Det är ganska svårt att uppgradera minnet i den. Det är inte bara att öppna en lucka, utan man måste skruva loss massa grejer. Är man lite händig så lär man iaf klara det.

På 4 GB kommer du att få plats med en bantad OS X-installation, utan extra onödiga språk etc. Sen kanske du kommer att få plats med något enstaka program förutom de medföljande och sen får du inte plats med något mer. Du får inte plats med några dokument (förutom textdokument kanske). Du måste ha en extern hårddisk eller en annan dator med fildelning om du vill att den ska vara användbar till annat än tex surfning, som inte kräver något HD-utrymme mer än tillfälligt.

Jag har haft 10.3 på en sådan maskin och det funkar bra faktiskt. Det är segt naturligtvis, men jag tog gärna det för att få ha OS X och slippa OS 9. OS 9 funkar dock jättesnabbt på den - känns nog snabbare än min G4/533 ibland.

Hur får man tag på en tidigare version av OS X än Tiger?

Aj då jag som inte är speciellt händig

vad skulle lite mer minne kosta? svårt att få tag på? vad skulle en extern HD gå på ungefär?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 11:11
Ursprungligen av Andreas BW:

Hur får man tag på en tidigare version av OS X än Tiger?

Aj då jag som inte är speciellt händig

vad skulle lite mer minne kosta? svårt att få tag på? vad skulle en extern HD gå på ungefär?

Testa Bocket.se eller allaannonser.se.

På macoteket.se kan man se vad minne till olika Mac-modeller kostar. Det finns antagligen att köpa där ganska direkt. Extern HD kan du se där också eller på se.pricerunner.com. Glöm dock inte att den måste ha USB.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 16:29

Jag hjälpte nyligen min mamma att uppdatera minnet i hennes gamla iMac. På Macotekets butik rotade de ur en låda fram passande minne. På nätet (även Apples support) finns det instruktioner om hur man stoppar i det.

Tanken var också att jag skulle byta ut hennes hårddisk (mot en 120 Gb) men det blev inte av förrän hon skaffat Mini Mac. När jag var inne och bytte ut minnet såg jag dock hårddisken, och det såg inte enormt svårt ut att byta ut den.

Att köra OS 9 eller linux är förstås ett alternativ. Man känner sig rätt begränsad i 9:an, men något kan man ju säkert hitta på. Är det som enda dator, eller har du den mer för att leka?

Jag testade att installera Mandrake Linux på en liknande maskin. (233 Mhz, 7 GB HD och 96 MB RAM.) Det är min enda erfarenhet av linux, och jag var nog mest road av det faktum att jag fick det att fungera.

1
Bevaka tråden