Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATI Radeon 9600 pro MAC?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-03 14:03

Når en kjøper G5 på apple store så kan en velge å få med ATI Radeon 9600 pro grafikkort...Selges ikke dette kortet seperat/løst? på www.ati.com så er det kun 9000 pro eller 9800 som står der, men ikke 9600. Heller ikke på apple store.

Nej, det säljs inte löst, annat än begagnat. Av en händelse säljer jag mitt, just i detta nu här på forumet. Funkar bara i G5:or dock, det är ju kruxet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-22 03:27

tips! ATI Radeon 9600

Om du vill ha ett radeon 9600 som passar för mac G4 med 4x AGP så säljer OWC i USA ett. De har tagit OEM kort som levereras med G5 och anpassat dem för G4 med 4x AGP och de kostar bara mellan 800-850 kr! Skall själv köpa ett. Länken leder dig dit.

http://eshop.macsales.com/shop/video/hardware/

mvh lajo

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 12:08
Ursprungligen av lajo:

Om du vill ha ett radeon 9600 som passar för mac G4 med 4x AGP så säljer OWC i USA ett. De har tagit OEM kort som levereras med G5 och anpassat dem för G4 med 4x AGP och de kostar bara mellan 800-850 kr! Skall själv köpa ett. Länken leder dig dit.

http://eshop.macsales.com/shop/video/hardware/

mvh lajo

Detta kort finns också på PowerPC, men kostar naturligtvis mer eftersom regler måste följas med moms och kostnader för frakt, vinst osv.
Men det kan ju vara bekvämare att köpa det i Sverige, då vi får ta hand om eventuella garantiärenden. Dessutom kan det skickas idag, så du har det i morron...

Har nyss beställt 3st Radeon 9800 Pro från OWC
Även med svensk moms och frakt inräknad blir det betydligt billigare än svenska affärer.
Kan rapportera när det kommer om det fastnade i svensk tull eller inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-22 17:51
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Har nyss beställt 3st Radeon 9800 Pro från OWC
Även med svensk moms och frakt inräknad blir det betydligt billigare än svenska affärer.
Kan rapportera när det kommer om det fastnade i svensk tull eller inte.

Sant men det är billigare på Provantage(.com). Är det någon som handlat där?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-02 15:33
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Har nyss beställt 3st Radeon 9800 Pro från OWC
Även med svensk moms och frakt inräknad blir det betydligt billigare än svenska affärer.
Kan rapportera när det kommer om det fastnade i svensk tull eller inte.

Hur gick det för dej ?
Blev det extra kostnader för dej ?
Hur mycket total blev det för dej per st. ? i svenska kronor.
Fungerar alla bra ?

Jag tänker nämligen köpa ATI 9600 för kan kunna använda Tigers grafikeffekterna på
G4 Digital Audio modellen.

Ursprungligen av REP:

Hur gick det för dej ?
Blev det extra kostnader för dej ?
Hur mycket total blev det för dej per st. ? i svenska kronor.
Fungerar alla bra ?

Jag tänker nämligen köpa ATI 9600 för kan kunna använda Tigers grafikeffekterna på
G4 Digital Audio modellen.

Hej,
Det gick fint. leverans till dörr.
Minns inte vad det kostade men det blet (priset*dollarkursen+frakt)*1,25 för svensk moms.
Enda problemet jag hade var att jag levererade till annan adress än det som stod på mitt kreditkort, så jag fick lägg till adressen hos amex först. Det fördröjde leveransen ett tag, delvis pga att Mail:s spamfilter fångade upp brevet från OWC som anmärkte på detta

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-02 23:05
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Minns inte vad det kostade men det blet (priset*dollarkursen+frakt)*1,25 för svensk moms.

Tack för att du svarat !

Ja, Tullen kan man inte slippa (ger 25% momsen)

När man tänker efter, hujj vad mycket trafiken Tullen måste kolla hela tiden, det blir ju enorma saker som ska passera förbi. Tydligen lönar sig för Staten att kolla alla varor som kommer in i Sverige, som priser som varor ligger nere i ca 800 kr ! ! !
Det går alltså kolla så långt nere i dessa prisnivåer ?
Är det verkligen lönsamt för Staten ?
Kanske de förlorar i dessa små paket, men vinner tillbaka i större paket ?
Tydligen är det så....?

Där ser man hur viktigt det är med fri marknad, EU har det, men inte alls utanför EU...

Jag ger upp och kommer köpa min grafikkortet ändå (det är mycket billigare ändå)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 01:36
Ursprungligen av REP:

Tack för att du svarat !

Ja, Tullen kan man inte slippa (ger 25% momsen)

När man tänker efter, hujj vad mycket trafiken Tullen måste kolla hela tiden, det blir ju enorma saker som ska passera förbi. Tydligen lönar sig för Staten att kolla alla varor som kommer in i Sverige, som priser som varor ligger nere i ca 800 kr ! ! !
Det går alltså kolla så långt nere i dessa prisnivåer ?
Är det verkligen lönsamt för Staten ?
Kanske de förlorar i dessa små paket, men vinner tillbaka i större paket ?
Tydligen är det så....?

Där ser man hur viktigt det är med fri marknad, EU har det, men inte alls utanför EU...

Jag ger upp och kommer köpa min grafikkortet ändå (det är mycket billigare ändå)

Om du betalar $119 plus frakt och sedan svensk moms (vilket är fallet), så måste det väl ändå vara rätt pris i Sverige trots allt...?

Ursprungligen av REP:

Tack för att du svarat !

Ja, Tullen kan man inte slippa (ger 25% momsen)

När man tänker efter, hujj vad mycket trafiken Tullen måste kolla hela tiden, det blir ju enorma saker som ska passera förbi. Tydligen lönar sig för Staten att kolla alla varor som kommer in i Sverige, som priser som varor ligger nere i ca 800 kr ! ! !
Det går alltså kolla så långt nere i dessa prisnivåer ?
Är det verkligen lönsamt för Staten ?
Kanske de förlorar i dessa små paket, men vinner tillbaka i större paket ?
Tydligen är det så....?

Där ser man hur viktigt det är med fri marknad, EU har det, men inte alls utanför EU...

Jag ger upp och kommer köpa min grafikkortet ändå (det är mycket billigare ändå)

Tullen kollar inte allt, men de gör givetvis stickprov.
Däremot så redovisar UPS själv till tullen, så tullen behöver inte lyfta sitt arlse i detta fallet. UPS ringde själv upp mig och undrade hur tullen skulle betalas (privat eller företag).

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Hej,
Det gick fint. leverans till dörr.
Minns inte vad det kostade men det blet (priset*dollarkursen+frakt)*1,25 för svensk moms.
Enda problemet jag hade var att jag levererade till annan adress än det som stod på mitt kreditkort, så jag fick lägg till adressen hos amex först. Det fördröjde leveransen ett tag, delvis pga att Mail:s spamfilter fångade upp brevet från OWC som anmärkte på detta

Trevligt! Vad hamnade frakten på för dina tre kort?

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Trevligt! Vad hamnade frakten på för dina tre kort?

Jag minns inte, men det är väl exakt det det står på hemsidan deras.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-22 17:56
Ursprungligen av lajo:

Om du vill ha ett radeon 9600 som passar för mac G4 med 4x AGP så säljer OWC i USA ett. De har tagit OEM kort som levereras med G5 och anpassat dem för G4 med 4x AGP och de kostar bara mellan 800-850 kr! Skall själv köpa ett. Länken leder dig dit.

http://eshop.macsales.com/shop/video/hardware/

mvh lajo

Det är inte riktigt samma kort. Apples är XT-kort med 128 MB men OWC:s är Pro-kort med bara 64 MB. Vet inte om det är stor skillnad mellan XT och Pro. Skulle tro att XT är bättre men minnet spelar klart stor roll.

Ursprungligen av Homy:

Det är inte riktigt samma kort. Apples är XT-kort med 128 MB men OWC:s är Pro-kort med bara 64 MB. Vet inte om det är stor skillnad mellan XT och Pro. Skulle tro att XT är bättre men minnet spelar klart stor roll.

Det som skiljer XT från Pro är hastigheten på gpu och minnena. Inte mängden minne.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-02 23:20
Ursprungligen av Code Red:

Det som skiljer XT från Pro är hastigheten på gpu och minnena. Inte mängden minne.

Jag syftar på 9600 Pro 64 MB som lajo tipsar om versus 9600 XT 128 MB

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-05-06 15:07

Jag köpte minne (PC100/133 som passar i G3 B/W) från eshop.macsales.com, 2 st 256MB = $51.94 och betalade $23.87 i frakt (FedEx). Leverans till dörren, ingen skatt/tull.

Summa: $75.81 = 542.65 kr

Pris på Macoteket: 799 kr plus moms/styck (999:- styck inkl moms) plus frakt.

1
Bevaka tråden