Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Sonnets processoruppgradering billigast?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God afton,

Såg på Macoteket att de säljer cpuuppgradering till bland annat G3 B&W (som jag har som andramac efter min söta ibook g4) - men satan i gatan vad dyra de är. De vill ha 3300 riksdaler för en G4 800MHz vilket känns otroligt ovärt. Så min fråga; vart kan man köpa det billigare eller kanske till och med billigast? Kollade lite på ebay - men alla är märkta "Shipping to US only". Var bra priset på ebay btw.

Just nu sitter jag med; G3 450, 640MB ram, Seagate 7200.7 120GB och Radeon 9200 (med hack så quartz extreme funkar som det ska trots pci-bus).

Tack på förhand!

PS...kanske till och med så att någon har ett sådant kort att sälja? maila mig i så fall!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-25 07:01

www.macsales.com
www.welovemacs.com

Kolla även på Fastmac-uppgraderingarna på:
www.fastmac.com

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 13:14

Om du ändå lurar på att beställa från USA skulle mitt tips vara att titta på Powerlogix G3-uppgradering på 1.0GHz. Sonnet's G4-uppgradering sänker nämligen busshastigheten från 100MHz till 66MHz, vilket inte är speciellt bra för datorns hastighet. Läs mer om Powerlogix G3-uppgradering hos OWC (macsales.com).

Ursprungligen av zink:

Om du ändå lurar på att beställa från USA skulle mitt tips vara att titta på Powerlogix G3-uppgradering på 1.0GHz. Sonnet's G4-uppgradering sänker nämligen busshastigheten från 100MHz till 66MHz, vilket inte är speciellt bra för datorns hastighet. Läs mer om Powerlogix G3-uppgradering hos OWC (macsales.com).

Ajdå. Jag kikade på G3 1000MHz, blir dock 1500kr+frakt+tull (betalar ingen moms) men är lite småsurt. Någon som vet om man åker på allt på sådan här småsaker?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-25 20:18

inte för att vara allt för negativ, men efter att ha läst forums.macnn.com och xl8ryourmac.com's forums angående uppgraderingskort, har det varit ett inte allt för litet antal användare som fått problem med sina kort, och få skicka dessa för att bli utbytta (varefter de inte har upplevt ytterlingare problem).

jag skulle räkna med kostnaden att eventuellt skicka tillbaks kortet till USA för att bli utbytt, i kostnadsberäkningen om man vill köpa därifrån.

Usch, såpass. Känns lite off, det är väl om man hittar någon begegnad i Sverige then.

Tack för alla svar!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-28 13:53
Ursprungligen av miska:

inte för att vara allt för negativ, men efter att ha läst forums.macnn.com och xl8ryourmac.com's forums angående uppgraderingskort, har det varit ett inte allt för litet antal användare som fått problem med sina kort, och få skicka dessa för att bli utbytta (varefter de inte har upplevt ytterlingare problem).

jag skulle räkna med kostnaden att eventuellt skicka tillbaks kortet till USA för att bli utbytt, i kostnadsberäkningen om man vill köpa därifrån.

Precis vad som hänt mig, var i NY och köpte 1.2GHz kortet (Sonnet). När jag kom hem och stoppade in kortet fick jag först en svart skärm, och sedan ett meddelande om 'Open Firmware'. Väntar nu på svar från DataVision där jag köpte kortet.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 17:17

Jag tycker du ska sälja G3'an och köpa en Mac Mini.
4695:- för 1.25Ghz modellen, det är ju mycket mer prisvärt än en processoruppgradering!

//Victor

EDIT: Stavfel och fel info

Senast redigerat 2005-04-28 20:26
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-25 14:34

Jag beställde en 500 MHz G4-uppgradering för PM G3 från Fastmac för 99 US dollar när de hade sin REA 1-3 april. Jag har ännu inte fått den, men funderar eventuellt på att sälja både den och min PM G3 B/W.

Hör av dig om du är intresserad!

Ursprungligen av benjaminlarsson:

God afton,

Såg på Macoteket att de säljer cpuuppgradering till bland annat G3 B&W (som jag har som andramac efter min söta ibook g4) - men satan i gatan vad dyra de är. De vill ha 3300 riksdaler för en G4 800MHz vilket känns otroligt ovärt. Så min fråga; vart kan man köpa det billigare eller kanske till och med billigast? Kollade lite på ebay - men alla är märkta "Shipping to US only". Var bra priset på ebay btw.

Just nu sitter jag med; G3 450, 640MB ram, Seagate 7200.7 120GB och Radeon 9200 (med hack så quartz extreme funkar som det ska trots pci-bus).

Tack på förhand!

PS...kanske till och med så att någon har ett sådant kort att sälja? maila mig i så fall!

På eBay är det som sagt många som skriver US only under shipping MEN av erfarenhet så går det bra att maila säljaren och höra om han är villig att skicka till Sverige ändå. Det han gör då är att han ringer till sitt Post Office och hör vad frakten kostar med t.ex. Global Priority eller likn. Är ju egentligen inte särskillt krångligare än att skicka inom landets gränser. Brukar inte vara några problem, har säkert funkat för mig i 8 av 10 fall... sen är det här med moms och tull lite som att spela på lotto numera, oftast slinker paketen igenom om säljaren märker paketen korrekt men ibland händer det att man får betala extra. Räkna dock in detta i priset innan du budar så kan du bara bli positivt överraskad om du får betala avgifterna.

harkel......lite fel pris..4695:- för 1,25GHz modellen

men ändå snabbare än en G3 med uppgradering

Det är förvisso sant Men, då kan jag inte stoppa i min dvdbrännare + måste lägga pengar i mellan som jag inte har. Och så har jag en ibook som är snabb nog. Behåller nog min kära Powermac.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 20:32

Men du borde ändå vänta och spara pengar
Det är inte värt att lägga ner på mycket pengar på den, andrahandsvärdet stiger ingenting oavsett hur mycket pengar du lägger ner på den.

Ursprungligen av Vickeee:

Men du borde ändå vänta och spara pengar
Det är inte värt att lägga ner på mycket pengar på den, andrahandsvärdet stiger ingenting oavsett hur mycket pengar du lägger ner på den.

Det blir nog så - men kommer det upp någon billig beg. så köper jag nog. Den blir nog server om jag skulle köpa en G5:a eller så Något waste blir det inte här.

Fick lite lust ni igen, ska se om man kan komma undan för 1600kr + frakt Vet att mini är rätt het för 4600kr _men_ med tanke på att jag har min B&W med en stor hdd och dvdbrännare och så är det ju lite kul så kan det vara värt det.

Någon som har erfarenhet av det jag är sugen på att köpa?

1
Bevaka tråden