Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Teknik: Jobs har för stor makt över nätmusiken

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-05-02 11:06

Samma NyTeknik som tror att Apples vd heter Steve Ballmer?

Kanske mer var en rapport om det föga överraskande gnället från dirrarna?

Intressant situation det här... Det handlar om kontroll.

Nu styr Apple, och dom kontrollerar formatet för att sälja iPods. Apple sätter priserna låga eftersom dom vill att folk ska köpa musiken och passa på att skaffa en iPod.

Skivbolagen vill att musiken ska vara fri på att spela på vilken mp3-spelare som helst, vilket gör DOM till dom som styr marknaden (eftersom det är dom som sätter priserna).

Har samma uppfatting som skivbolagsdirektörerna - dvs. äldre musik ska vara billigare. Som jag ser det undviker man/jag att handla äldre musik om dom (Apple) vill ha nypris - jämför med hur äldre allbum reas ut eller bensinstationer som säljer CD med samlingslåtar och som är billigare än ny CD.

Fråga - köper du en icke använd Volvo Amazon för samma pris som en ny Volvo - ja jag gör det inte... konklution - Jobs bidrar till att bromsa försäljning av äldre låtar och det gillar jag INTE.

Ursprungligen av Olle@mac:

Fråga - köper du en icke använd Volvo Amazon för samma pris som en ny Volvo - ja jag gör det inte... konklution - Jobs bidrar till att bromsa försäljning av äldre låtar och det gillar jag INTE.

Nä, men jag köper hemskt gärna en ny för samma pris som en gammal...
Förövrigt vill jag ha en gammal saab herrgårdvagn.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 14:43
Ursprungligen av Olle@mac:

Fråga - köper du en icke använd Volvo Amazon för samma pris som en ny Volvo - ja jag gör det inte... konklution - Jobs bidrar till att bromsa försäljning av äldre låtar och det gillar jag INTE.

Jag ser tyvärr inte hur du kan likna en bil med ett verk? Låten i det här fallet får ju knappast ett sämre värde iom att den har några år på nacken. Din teori skulle fungera lika bra som att rabattera "sämre" musik

Skivbolagen kan väl slänga ut lite rabatter på vissa låtar, för att få igång en större försäljning. På samma sätt som man gör med DVD-filmer. Pristaket är jättebra!
Jag tycker skivbolagen får bita i det sura äpplet iom att de vägrar att anpassa sig, då alla andra aktörer nu gör det istället (ex. Volvo som lanserar skandinavisk musik via iTunes Music Store i Nordamerika)!

Ursprungligen av fieldy:

Jag ser tyvärr inte hur du kan likna en bil med ett verk? Låten i det här fallet får ju knappast ett sämre värde iom att den har några år på nacken.

OK, låt mig säga så här om vi nu ska klassa musik som "verk"... På många ställen säljs jättebra långfilmer (verk) som vunnit den ena Oscar efter den andra, men kan från att ha kostat bortåt 250 kronor för en film plötsligt säljas för 99 kronor och då får man till råga på allt två filmer för 99 kronor. Funkar en diffrentierad prisbild där så ser jag inte varför det inte skulle fungera så för äldre musik.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-02 21:12
Ursprungligen av Olle@mac:

OK, låt mig säga så här om vi nu ska klassa musik som "verk"... På många ställen säljs jättebra långfilmer (verk) som vunnit den ena Oscar efter den andra, men kan från att ha kostat bortåt 250 kronor för en film plötsligt säljas för 99 kronor och då får man till råga på allt två filmer för 99 kronor. Funkar en diffrentierad prisbild där så ser jag inte varför det inte skulle fungera så för äldre musik.

Pfft.

/ E

Ursprungligen av Olle@mac:

Har samma uppfatting som skivbolagsdirektörerna - dvs. äldre musik ska vara billigare. Som jag ser det undviker man/jag att handla äldre musik om dom (Apple) vill ha nypris - jämför med hur äldre allbum reas ut eller bensinstationer som säljer CD med samlingslåtar och som är billigare än ny CD.

Fråga - köper du en icke använd Volvo Amazon för samma pris som en ny Volvo - ja jag gör det inte... konklution - Jobs bidrar till att bromsa försäljning av äldre låtar och det gillar jag INTE.

Tror snarare tvärtom att Apple bidrar till ökad försäljning av äldre låtar eftersom tillgängligheten av äldre och ofta utgångna låtar blivit bättre och enklare för ITMS användare. Bekvämligheten att lätt hitta det man söker kan inte underskattas som säljargument.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-02 13:34

Men de äldre låtarna är ju oftast bättre än de nyare.

Ursprungligen av Macus:

Men de äldre låtarna är ju oftast bättre än de nyare.

Sanning med modifikationer. Oftast så kommer man bara ihåg de riktigt bra äldre låtarna och sina egna favoriter. Nya låtar tar ett tag innan de kan anses som klassiker eller bara veckans hit!

nu är det väl iofs så att skivbolagen inte vill sänka priset på gamla låtar
utan höja priset på nya. eller vad tror du olle?

Sen ser jag inget problem med att dom genom sin egen affär säljer
låtar till sin egen produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 20:44

Mycket underhållande artikel. Skivbolagen visar åter igen sitt rätta ansikte. Vad gnäller folk för? Artikeln innehåller ju enbart komplimanger till Apple, de håller ju nere priserna på musiken. Men priserna måste ner ännu mer. En nerladdad låt är en sämre produkt en än skiva, och det ska framgå av priset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 20:57

Det är ju inte konstigt att musikbranschen känner sig överkörd. Apple har ju kapat lejonparten av nätförsäljningen, och kör sitt race utan att fråga om lov eller råd. Men jag kan ju inte säga att jag tycker synd om direktörerna, hade de gjort sitt jobb hade de inte varit i händerna på Apple.

Fråga:
Äger Apple formatet (m4a)? Eftersom konkurrenterna inte kan spela musik köpt från iTunes Musicstore är ju tanken in långt borta.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-05-02 20:59

Hur gammal bör en låt vara innan man får ladda ner den gratis?

Äh, lägg ägg, vad det handlar om är ju att MS har sin egen musikbutik-lösning som vem som helst kan dra igång. Då naturligtvis bara med WMA-musik, vilken funkar på måttligt många spelare och inte på den mest populära, iPod. Detta gillas ju såklart inte av branchen, de vill ju alla sätta sina egna priser, driva upp priset på det som är poppis just denna vecka och på så vis dra in lite mer stålar.
Vad de uppenbarligen inte fattar är att om man håller priserna tillräckligt låga så kan man styra över folk från piratandet till köpandet, det borde ju vara enkel matematik, även för ett skivbolag?
De måste ju ändock tycka att något betalt är bättre än inget? Nejdå, de vill ha _hela_ kakan, stoppa all piratkopiering och när väl den är så död att den börjar lukta illa, då sätter man in den stora dolkstöten med rejäla priser på nedladdad musik, troligen lika höga priser som dagens CD-skivor, eller högre på grund av "mervärdet" och "bekvämligheten" att köpa över nätet. Jag måste säga att skivbolagen verkligen "personifierar" kapitalismen när den är som sämst!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-02 22:19
Ursprungligen av bollman:

Hur gammal bör en låt vara innan man får ladda ner den gratis?

Ptja, hur länge är det upphovsrättsskyddet gäller egentligen nu för tiden? Är det 50, 70 eller något annat antal år? Hur som helst så borde det inte vara omöjligt att 20-talsmusik är gratis numera.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-05-02 21:00

Min Nokia N-gage spelar gladeligen m4a, men jag har inte provat med m4a med DRM i, det är väl där haken ligger, att Apple äger själva DRM-tekniken. Men det är ju å andra sidan inte på något sätt unikt. MS äger ju DRMen i WMA, den som vill får licensiera, det kanske man ffår om man frågar Apple också.

Skulle bra gärna vilja veta om kontrakt mellan skivbolag och Apple har en inbyggd tidslimmit där sagan om ITMS plötsligt kan ta slut och att branchen iställer går över till WMA.

Ursprungligen av Olle@mac:

Skulle bra gärna vilja veta om kontrakt mellan skivbolag och Apple har en inbyggd tidslimmit där sagan om ITMS plötsligt kan ta slut och att branchen iställer går över till WMA.

ITMS saga lär inte ta slut på ett bra tag. Branschen är inte bara ett fåtal bolag utan tusentals så att alla skulle dra sig ur ITMS snart verkar osannolikt och ganska korkat eftersom ITMS knappt startat. ITMS finns ju bara i knappt 10% av alla världens länder än......

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-05-02 22:31

Mnjae, det där är inte riktigt sant. Även om copyrighten på musiken som sådan är borta så gäller det inte de inspelningar som finns.
http://www.sr.se/cgi-bin/p2/program/artikel.asp?ProgramID=1012&Nyheter=1&artikel=595658
Till exempel

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-03 02:05
Ursprungligen av bollman:

Mnjae, det där är inte riktigt sant. Även om copyrighten på musiken som sådan är borta så gäller det inte de inspelningar som finns.
http://www.sr.se/cgi-bin/p2/program/artikel.asp?ProgramID=1012&Nyheter=1&artikel=595658
Till exempel

Den där artikeln hänvisar ju till amerikansk upphovsrätt, som tydligen varar hela 170 år. Att de är korkade på andra sidan plurret är väl inte någon nyhet? Här i Sverige ska det inte vara något problem, däremot.

EDIT: När jag tänker efter var jag själv befinner mig skulle jag antagligen ha skrivit antingen "hos dig i Sverige", eller "här i Europa".

1
Bevaka tråden