Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk/USB och Firewire hubb. Mac mini style.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 20:50

Alla som velat ha en hubb/dock till Mac mini kommer att bli glada, för Micronet har släppt en hubb huvudsakligen till Mac mini som heter miniMate, den har 160gb 7200rpm hårddisk, 4 USB portar och 3 firewire portar. MiniMate ser ut som en smalare version av Mac mini och är väldigt snygg... (Synd bara på Micronets loggor )

Nu har ju jag ingen Mac mini, men detta är den snyggaste extern hårddisk/USB och Firewire hubb jag sätt hittills, så jag kommer troligtvis nog att köpa denna och ha till min iBook (när jag får lite pengar )

Priset är också rätt lågt... $171.49 (aja, relativt sett :rolleyes: )

Länkar:
http://www.megamacs.com/v1/?action=view&pid=FanMNMM160
http://www.engadget.com/entry/1234000993041052/

Mac mini är underst

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-04-22 22:44

Ser riktigt trevligt ut! Jag som både tänkt köpa en extern disk och en usb-hubb.
Vad vore bäst, mac'en underst eller överst? (läst att inget bör placeras Ovanpå mac men är inte 100%)
Någon som vet om denna kommer att börja säljas i Sverige?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 23:12

Jag tror att man borde lägga macen överst... (blir snyggast också )
Jag tror inte att den kommer att börja säljas i sverige (men vad vet jag?) Men man kan ju beställa den på internet... http://www.megamacs.com/v1/?action=view&pid=FanMNMM160

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-23 09:37

Ser ju jäkligt fint ut. Man har ju bara gått och väntat på detta - undrar varför det tagit så lång tid?

Nästa externa blir nog en sån.

Uppdaterat: Men den verkar vara fläktlös. Inte så bra ur livslängdssynpunkt, men den blir iofs tystare. Undrar om den kommer gå att köpa "tom"?

/M

Trevlig liten låda men lite suger det att dom inte valde 8MB i cachet... men minin är ju inte så mycket mer än en brevlåda och surfburk så då duger nog detta under lång tid framöver. Hade gärna köpt den men som lös låda och petat i en disk som passar min smak... ( Raptor 10.000rpm )

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-23 10:18
Ursprungligen av Olle@mac:

Trevlig liten låda men lite suger det att dom inte valde 8MB i cachet... men minin är ju inte så mycket mer än en brevlåda och surfburk så då duger nog detta under lång tid framöver. Hade gärna köpt den men som lös låda och petat i en disk som passar min smak... ( Raptor 10.000rpm )

OT, men jag håller inte med dig om att minin är en brevlåda och surfburk.
Den klarar ju i princip samma saker som de PowerMacar alla sprang benen av sig för att få tag i före G5-eran. Det är ändå en 1,42 GHz G4:a - även om det är en återvändsgränd rent teknikmässigt så finns ju en del kraft att klämma ur den.
Ladda den med minne, kanske uppgradera hårddisken till en snabbare om så önskas, så har du en mycket trevlig maskin. Tycker jag.
/OT

Undrar om vi får se fler hårddiskkabinetter i samma formfaktor? Marknaden borde vara god.

minin måste va överst

Det finns två skäl till att ha minin överst:

1.snyggare
2.man får inte ställa saker på den om man har airport eller bluetooth enligt apple.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det finns två skäl till att ha minin överst:

1.snyggare
2.man får inte ställa saker på den om man har airport eller bluetooth enligt apple.

Givetvis minin överst. Om man tror att det blir för mycket värme så sätter man några snygga distanser mellan för att öka luftväggen.

Ursprungligen av Micke F:

OT, men jag håller inte med dig om att minin är en brevlåda och surfburk..

Och jag håller med dig - jag överdrev själklart lite i överkant - ville bara peka på att den har begränsningar, därav ett mycket humant pris.. den är extremt lämplig om man enbart vill läsa mailen och kolla lite webbsidor. Om det är detta man är ute efter så ska man knappast titta på en Powermac G5:a som är uppe i kanske 27.000.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-23 22:42
Ursprungligen av Olle@mac:

Och jag håller med dig - jag överdrev själklart lite i överkant - ville bara peka på att den har begränsningar, därav ett mycket humant pris.. den är extremt lämplig om man enbart vill läsa mailen och kolla lite webbsidor. Om det är detta man är ute efter så ska man knappast titta på en Powermac G5:a som är uppe i kanske 27.000.

Sant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 11:18
Ursprungligen av Olle@mac:

Trevlig liten låda men lite suger det att dom inte valde 8MB i cachet... men minin är ju inte så mycket mer än en brevlåda och surfburk så då duger nog detta under lång tid framöver. Hade gärna köpt den men som lös låda och petat i en disk som passar min smak... ( Raptor 10.000rpm )

IMHO så tycker jag att en extern hårddisk låter alldeles för mycket. Nu råkar min mini stå på bordet, men tidigare hade jag även en LaCie ståendes där, och den lät så mycket att den fick ta plats nere på golvet istället (iofs ingen större förlust).

Minin tycker jag även låter en hel del, speciellt så fort processorn går över 40% i belastning och fläkten snurrar upp. Helst skulle jag vilja flytta bort den men kabeln till skärmen är alldeles för kort

Tror dessutom att om disken står under minin så kommer värmen att föras över direkt till minin, så tipset borde nog vara att låta dem stå bredvid varandra.

Dock håller jag med om att produkten är klockren. Skulle gärna själv köpa en, främst pga usb och fw hubben. Tycker minin har på tok får få uttag. Alla bäckar små...

/matt

Ursprungligen av Olle@mac:

Hade gärna köpt den men som lös låda och petat i en disk som passar min smak... ( Raptor 10.000rpm )

Raptor? I en tät låda utan fläkt? Ställd under en mini? Nää....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 19:17

Jag antar att hårddisken i maten är snabbare, kan man använda den som startskiva och blir det någon prestandaökning?

Ursprungligen av JoakimG:

Jag antar att hårddisken i maten är snabbare........ blir det någon prestandaökning?

Snacka om matvanor, låter lite väl hårt att tugga i sig... men fortsätter Apple på linjen att göra små datorer så är dom väl snart nere i att dom ser ut som Marshmallows och då kanske man kan svälja dom hela

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-02 12:24

Ja svengelska är så fint. Ok formulerar om frågan.

Jag antar att hårddisken i kompisen är snabbare, kan man använda den som startskiva och blir det någon prestandaökning?

Ursprungligen av JoakimG:

Jag antar att hårddisken i kompisen är snabbare, kan man använda den som startskiva och blir det någon prestandaökning?

Jajamän! Se BareFeats som jämför interna 4200/5400 RPM med externa FireWire-hårddiskar.

Sen kan man ju alltid bygga in minin i en gammal PM 6100 för extra kräm.

Men den matchande hårddisken är ju snyggare. Och 1) ja, den skall stå under minin; 2) lådan kan inte köpas separat. Länk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-02 14:15

Tackar, är det någon här som har personlig erfarenhet av hur mycket snabbare datorn känns när man kör med en extern FW HD? (självklart är det olika från disk till disk så helst vill jag höra av någon som har en minimate)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-20 19:36

Finns det någon svensk affär som säljer den ännu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-01 11:23

Jaha nu börjar min HD bli full så nu måste jag snart fixa mer plats, eftersom ljudnivån är en av de största anledningarna till att jag köpte minin så undrar jag om någon vet hur mycket minimate låter? Finns det någon annan extern HD som är lika tyst som minin men billigare?

1
Bevaka tråden