Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instabilt med USB2

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 23:30

Jag har en extern Seagate-IDE-hårddisk monterad i ett Speedmania-chassi. Den funkar utmärkt när den är inkopplad via FireWire och är oumbärlig om när jag sitter med min Mac mini och dess pytte-80 GB-HD.

Kopplar man in den via USB2, funkar det dock inte alls bra. Korta små uppgifter som att öppna mappar på den går bra, men försöker man titta på filmer, lyssna på musik eller kopiera saker från/till den så hörs ett konstigt ljud från den och sedan kraschar alla program som använder sig av den. De berörda programmen går då inte att tvångsavsluta. Försöker man med det, kraschar hela datorn till slut.
Det enda sättet är att dra ur USB-kabeln - då vaknar alla program direkt och meddelandet om att man inte får dra ut sladden dyker upp. Sätter man i den igen, kommer HDn snällt upp på skrivbordet och det går att titta i den, men försöker man något mer kraschar den igen ...

Var kan felet ligga? Något fel på USB-kortet? Dålig kabel från Clas Ohlson? Fel på chassit?

Hur är den kopplad till datorn? USB2 enheter ska inte kopplas ihop på samma USB-kanal som en USB1 enhet då får man problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 23:40
Ursprungligen av Errol Garner:

Hur är den kopplad till datorn? USB2 enheter ska inte kopplas ihop på samma USB-kanal som en USB1 enhet då får man problem...

Den sitter direkt i datorns ena port. I den andra sitter bara tgb/mus.

Det är väl separata kanaler på datorns två portar?

Redigering: Hmm ... Det funkar faktiskt bra om man kopplar den till tangentbordets USB1-hub istf direkt till USB2-porten ...

Ursprungligen av Rajje:

Den sitter direkt i datorns ena port. I den andra sitter bara tgb/mus.

Det är väl separata kanaler på datorns två portar?

Borde vara det iaf men kan finnas undantag. Vissa datorer har 3 USB uttag där 2 delar på 1 kanal o.s.vl.

Vilket filformat är det på den externa disken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 23:56
Ursprungligen av Errol Garner:

Borde vara det iaf men kan finnas undantag. Vissa datorer har 3 USB uttag där 2 delar på 1 kanal o.s.vl.

Vilket filformat är det på den externa disken?

Det är vanlig HFS+ (Journalförd).

Tillägg: Oj! Inlägg #2000!!!

Senast redigerat 2005-05-02 08:27

Jag använder nästan aldrig USB2 längre, när jag vill kopiera prylar till iPoden fukkar det sig alltid med USB...
Go FireWire!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 08:27
Ursprungligen av Galeriel:

Jag använder nästan aldrig USB2 längre, när jag vill kopiera prylar till iPoden fukkar det sig alltid med USB...
Go FireWire!

Ja, absolut! Jag har vanligtvis tillgång till FireWire, men för sådana situationer som dessa, när jag ha glömt FW-kabeln, eller andra situationer då jag sitter vid äldre datorer, måste USB funka ...

1
Bevaka tråden