Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Macintosh - Vilken?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 13:41

Dags för mig att köpa mig en Mac och en lite kraftfullare sådan.
Har länge vart inne på iMac Globe mkt p.g.a utseendet, men kommit fram till att det kan bli problem om nått börjar krångla (inte världens enklaste att öppna den ju), så nu lutar det lite till Power Macintosh. G5'an är nästan att glömma p.g.a priset och dessutom måste jag ju ha monitor. Så, vad är att rekomendera? Tänkte ha den till musik produktion i Cubase/Reason, webdesign och bildbehandling osv med Macromedia Studio och endel 3d grafik med Maya. När det gäller programmering så verkar onekligen Xcode vara shysst, så det vore bra om det gick att använda utan direkta problem.

Vad bör jag sattsa på:
Mycket RAM?
Bra grafikkort?
Bra processor?

Går det att uppgradera grafikkortet?
Var hittar jag nytt grafikkort?
Fungerar det med ett grafikkort ifrån en PC som är PCI?
Borde jag ha dubbla processorer?
Vilka program stödjer det?
iMac eller PowerMac, eller kanske t.o.m iBook?

Antagligen kommer jag få dras med burken i några år...
Är några frågor jag komer på så på rak arm...är det något mer jag bör veta?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-30 14:07

Power Mac G5 är troligtvis det rätta för dig. Om du ska köpa en med dubbla processorer beror väl mest på hur mycket pengar du har råd att lägga. Dual är ju att föredra givetvis. Programmen behöver inte anpassas för dubbla processorer, eftersom Mac OS X sköter om den hanteringen och fördelar lasten.

Du kan inte använda ett grafikkort för PC, så satsa gärna på ett bra kort från början. Det går att byta grafikkortet i en PM G5, men de är dyra och det är nog svårt att få något för det gamla. (de passar inte i PC eller i äldre Power Macar)

Minnen kan du köpa hos nästan vilken PC-handlare som helst.

Vill du snåla lite så nöj dig med en enklare skärm till att börja med. Du kan ju alltid komplettera med en stor TFT-skärm senare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 14:13

Har hört någonstanns att dubbla processorer är väldigt bra ifall man kör många program på en gång.
Stämmer detta?
Monitor är något som jag är ganska petig med, ganska, så där vill jag inte snåla in allt för mycket.
Är Apples stora CRT Studio Display föresten? Dom äldre är ju inte alltför dyra gämfört TFT skärmarna...också har dom platt bild yta?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-30 14:30

Har man dubbla processorer och mycket RAM-minne, så kan man köra fler tunga program samtidigt och med högre hastighet.

G5 är bättre än G4, eftersom G5-processorn är anpassad till 64-bitars-adressering, vilket Tigern utnyttjar.

De gamla Apple Studio Display CRT är suveränt bra. Enda nackdelen är att de tar stor plats.
Köp gärna en sån begagnad och avvakta att priserna går ner ytterligare på TFT-skärmarna.

  • Medlem
  • 2005-04-30 14:44

Cubase/Reason och Maya suger i första hand processorkraft, även om vissa renderingar i Maya är hårdvarubaserade. Mycket minne är alltid bra. När det gäller grafikkort tror jag det viktigaste är att det lever upp till kraven på Tigers hårdvaruaccelererade funktioner, finns en del trådar om det.

Jag skulle nog rekommendera att du i första hand försöker få så mycket processorkraft som möjligt för pengarna, mer minne kan du ju stoppa i efterhand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 14:54

Hm, okey...får la försöka fixa mig en G5'a...även om det är grymt dyrt...
Vad ger det för fördelar med 64bit processor då?
Ang plats utrymme så är det inte något som jag har direkt, åtminstone inte just nu...=)

1
Bevaka tråden