Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

h.264 trailers från Apple

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har släppt en del trailers i det nya formatet h.264.

Kolla in här: http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/

Jäkligt snygga, men man behöver en G5:a. Blev bara stillbilder för mig

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 08:32

Funkade bra med en G4 pb hos mig

Riktigt snyggt!

//Magus

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 08:49

Via en PB så..

G4 PB 1.5GHz körde Tobys musikvideo i 1280 x 720 eller vad det nu var (nästan fullskärm på min 15.2") och det gick utan problem. Kanske kanske att det var något färre bilder / sekunden än på en G5a, vet ej om det var videon i sig själv som var skapad så..

Hur som helst.. WOW! De övriga filmerna gick fullständigt ryckfritt dock, men de hade inte samma uppslösning (de var i widare screen..

TIGER ROCKS! Min PB har fått ett nytt liv.. Bara att thumbnails ritas upp mycket snabbare är ett stort steg..

Ursprungligen av Rytterfalk:

G4 PB 1.5GHz körde Tobys musikvideo i 1280 x 720 eller vad det nu var (nästan fullskärm på min 15.2") och det gick utan problem. Kanske kanske att det var något färre bilder / sekunden än på en G5a, vet ej om det var videon i sig själv som var skapad så..

Hur som helst.. WOW! De övriga filmerna gick fullständigt ryckfritt dock, men de hade inte samma uppslösning (de var i widare screen..

TIGER ROCKS! Min PB har fått ett nytt liv.. Bara att thumbnails ritas upp mycket snabbare är ett stort steg..

Testa nedladdningsversionen (zip-filen) av BBC-filmen. Den är i 1080, sjukt stor! Fick inte plats på min 17".... http://images.apple.com/movies/us/hd_gallery/gl1800/bbc_1080p.zip

Ursprungligen av Leftrustle:

Testa nedladdningsversionen (zip-filen) av BBC-filmen. Den är i 1080, sjukt stor! Fick inte plats på min 17".... http://images.apple.com/movies/us/hd_gallery/gl1800/bbc_1080p.zip

Vad är 1080 för något???

Min gamla iMac G4 hängde inte med alls...

Ursäkta språket, men jävlar i min lilla låda. Kolla precis på Kingdom of Heaven-trailern, och detta är sjukt. Började hacka efter 2 minuter då markören hann i kapp nerladdningen så buffereten tog slut. Men i övrigt är det klockrent.

Ska kolla in BBC-filmen nu...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-30 09:23

Flyter på utan minsta tveksamhet på min iMac 20" G4 iaf. Underbar kvalitet!!!

-- Patrik

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-04-30 10:47

Funkar kass på min (PM G4 1Ghz FW800). Wildlife-filmen funkar hyffsat men hackar lite i vissa lägen.

ARGH!

jag vill uppgradera till QT7!
Snart struntar jag i att jag inte har någon Pro-licens då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 10:55

Min gammla Powermac 450 visade ett par stillbilder då och då. Snart dags för att uppdatera datorn märker jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 11:01

Är inte så insatt i olika codecs, men är det KONSTIGT att trailarna är snygga!? De är ju typ 150MB stora!, för drygt 2 min!? Mina rippade filmer som är typ 2 tim. är 700MB & ser bra ut!? Vad är poängen?

Ursprungligen av DaPhox:

Är inte så insatt i olika codecs, men är det KONSTIGT att trailarna är snygga!? De är ju typ 150MB stora!, för drygt 2 min!? Mina rippade filmer som är typ 2 tim. är 700MB & ser bra ut!? Vad är poängen?

Jo men HD är svettigt mycket fler pixlar - jag kollade den med Aimee Mann och en koncert på en G4 MDD ( 2X1 GHz ), inläsningen tog tid men flöt sedan fint vid visningen - har förvisso 1,2bGB i minne vilket kanske spelar en viss roll.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-30 11:15

poängen är den att teknologin går framåt och till hösten kommer det filmer i HD-DVD och blu-ray eller någon sammanslagning om dom nu kommer överrens. Dessa format använder sig av h.264. Och rippade filmer på 700mb ser inte alls bra ut, inte ens jämfört med mpeg2 (DVD). och dvd ser ut som skit jämfört med hd. Ja så poängen är alltså att det ser ruskigt bra ut, många gånger bättre än divX som visserligen tar mindre plats men pga det förlorar en hel del kvalitet.

De filmer i h.264 som jag sett, som varit lika komorimerade och samma upplösning som xvid, ser bättre ut än xvid. Bättre färger, mindre block.

Inte helt oväntat att mn 733MHz QS inte hängde med riktigt, bra bild annars, men är det bara jag eller har QT 7 blivit mer processorkrävande än vad gamla QT 6.5 var med att spela upp filmer?(pratar inte om HD)

Sanslöst med video i 1280x760 utan synliga komprimeringsskador.

När får vi HD-TV till Sverige förresten? I USA är de redan igång med sändningarna.

Ursprungligen av Anders Täpp:

När får vi HD-TV till Sverige förresten? I USA är de redan igång med sändningarna.

"Redan igång"? Amerikanerna har ju haft HDTV i över tio år. Där – och även i Japan – är dessutom HDTV idag en mycket mogen marknad, med massor av aktörer på både content- och hårdvarusidan. Sverige ligger inte bara långt efter, jag är rädd för att bolagen här kommer att gå på en rad minor i form av felbeslut som kommer att sinka oss ännu mer...

Ursprungligen av Stinky:

Sverige ligger inte bara långt efter, jag är rädd för att bolagen här kommer att gå på en rad minor i form av felbeslut som kommer att sinka oss ännu mer...

Jag tror inte du vet vad du pratar om - SVT & NRK köpte för 20 år sedan en gemensam OB-buss och gjorde många tester så nog finns det kunskaper även fast den inte finns kvar längre. Visst, för 20 år sedan var det ruggigt snyggt så länge man i t.ex fotboll lät bli att följa med i panoreringar (eg. åkningar) - fasta bilder var grymt snygga. Att inget hände då berodde på att det fanns det Japanska och det amerikanska systemet... man kom aldrig fram till en bra lösning och investeringarna var då astronomiska - ingen vågade sattsa på fel variant av HDTV. 1970 infördes färg-tv-sändningar. En färg-tv kostade i dagens penningvärde ca 35.000 kr och att införa HDTV när man nu försöker sälja 42" LCD-TV för bortåt 25.000 får mig att misstänka att det inte är rätt läge att satsa på HDTV... ska säkert vallsas runt i EU & EBU under många år innan någon vågar satsa fullt ut på detta. Om frågan hade ställts om 15 år så hade jag troligen svarat annorlunda.

Ursprungligen av Stinky:

"Redan igång"? Amerikanerna har ju haft HDTV i över tio år. Där – och även i Japan – är dessutom HDTV idag en mycket mogen marknad, med massor av aktörer på både content- och hårdvarusidan. Sverige ligger inte bara långt efter, jag är rädd för att bolagen här kommer att gå på en rad minor i form av felbeslut som kommer att sinka oss ännu mer...

Jag sa inte att jag var någon expert i ämnet. Jag trodde de nyligen börjat eftersom det är inom hyfsad närtid jag sett pitchar för HD-utsändning i TV-snuttar från USA.

På min G5 2x2 rullar filmerna i 1280x720 med rätt FPS. Filmerna som är 1920x1080 rullar med ungefär halva FPS. Jag har två skärmar anslutna. Vet inte om det påverkar videokortet negativt eller om det här handlar mer om processorerna. De senare går hursomhelst på mer eller mindre 100%.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 16:23
Ursprungligen av Anders Täpp:

Sanslöst med video i 1280x760 utan synliga komprimeringsskador.

När får vi HD-TV till Sverige förresten? I USA är de redan igång med sändningarna.

I höst. Läs artikeln på idg.se

Testade några filmer igår på min iMac G5 17".
1280x544 fungerar utan problem men 1920x1080 ger ca 10-15 fps i fullskärmsläge (ihoptryckt) och knappt 10 i ursprunglig storlek. Ser riktigt bra ut, kanske lite gryniga färger.

Coolt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 15:35

Woooow!

Första intrycket var att bilden ser klarare ut än den bild WMV9s HD avart kan leverera. Vackert Apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 16:35

Hmm, när jag kollade på den där bbc-filmen såg jag mest stillbilder på min Mac mini, började undra om det inte var en slideshow från iPhoto jag kollade på. Trailerna hackade mer än HL2 på en P3, väldigt mycket alltså

BBC:n har annars ganska crappy kvalité, kolla in Batman istället: http://images.apple.com/movies/us/hd_gallery/gl1800/batman_begins_1080p.zip

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-01 00:22

Går segt och hackar till när det rör sig mycket på skärmen här på min PB 1,33Ghz.

Ursprungligen av xerent:

Går segt och hackar till när det rör sig mycket på skärmen här på min PB 1,33Ghz.

Går klockrent i min PB 1GHz.

1080 är höjdpixlarna. Filmen är 1920x1080.

Bevaka tråden