Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv4 Bredband Fungerar inte på OSX!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

vet inte om mitt inlägg hamnar rätt nu men hoopas det iaf.

jag undrar om någon fått tv4 bredband att fungera på osx?

det går fint att gå in på deras sida och så men titta på någon video går inte!trotts att jag installerat windows mediaplayer 9.

de själva verkar inte iheller riktigt veta om det fungerar eller inte:
citerar:
"Fungerar webb-tv på Mac?

Nej, tyvärr kan vi inte erbjuda webb-tv för användare med Mac."

sen lite längre ned kan man läsa:

Jag får inte upp video på Mac OS X, även om jag har installerat senaste Windows Media Player

Tyvärr kan vi inte erbjuda webb-tv för Mac-användare. Installationen av Windows Media Player för MacOS X fungerar inte alltid som den skall. Det finns en installationsfil som rättar upp det vanligaste problemet. Här kan du ladda ned filen. >> OBS! Filen är inte utgiven av Microsoft, och installeras på eget ansvar.

Det är inte helt enkelt att komprimera video så det blir bra för alla varianter av klienter (allt från 3G telefoner till folk med 42" plasma ansluten till PCn). Vi har begränsat oss till ett format av kostnadshänsyn. Idag menar vi att Windows Media Player utgör det bästa alternativet, baserat på en rad kriterier. Vi bedömer oavsett detta fortlöpande all ny teknologi inom området streaming video.

Det finns inga effektiva videoformat för streaming som inte är proprietära i dag (MPEG4 är en standard, men det finns såvit vi vet ingen fullgod implementation av öppna spelare och encoders och servrar som tacklar streaming).

Real och Quicktime är format som är tillgängliga på flera plattformar. Men det är några nackdelar (både för användaren och för oss) med dessa format. Vi har landat på det proprietära alternativet som är mest smärtfritt både för oss och inte minst för nästan alla potentiella användare.

När det gäller t.ex. Windows Media Center Edition så är vi väl medvetna om den. Men vi är ännu inte säkra på vilken väg vi ska gå. Om du använder Media Player 10 så finns vi med på ett litet hörn i det som kallas för "MPS Stationen" - det är ännu den enda svenska premiumtjänsten för Media Player. Det är När & Fjärran och liknande som finns med där.

Men vi har ingen egen hemsida dedikerad för MCE.

(hämtat från, tv4.se/bredband, längst ned på sidan i FAQ)

Tycker det är väldigt dåligt att deras tjänst inte fungerar på osx! det ska väl fungera för alla, förstår inte varför de inte använder ett format som fungerar på alla plattformar.
jaja jag får väl maila tv4 och klaga.

//
Dennis

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-04-30 03:31

Kollade själv nyss.

Du kanske menar någon annan uppkoppling än den med nyheter och och klipp?
För mig funkar det alldeles utmärkt med TV4 Bredband?

Sedan är dt lite märkligt att menyerna tycks ha slutat fungera?

jahapp, då är det mun dator som inte vill...jobbigt, vill ju ha det till att fungera, gjorde du nått speciellt för att få det att fungera?

nu fick jag det att fungera i safari, använde firefox innan, var nog det.
men bilden är väldigt dålig, dålig bitrate. på min pc får jag mycket bättre bild, ja har 8mbit så det borde ju bli bra bild.
finns det något lnep att få det till att fungera med bättre bild?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-30 08:51

Jag slog upp ordet "propietär" i SAOL. Det betyder "godsägare".
Menar man på TV4 att WMP är ett allmängods, men inte Real Player och QT Player?

I så fall har man helt fel. Alla tre finns i gratisversioner för nedladdning.

Jag får en känsla av att man på TV4 försöker förklara bort något, som borde vara hur enkelt som helst, genom att svänga sig med uttryck man inte behärskar och en massa nonsens.

När det i själva verket beror på att man antingen saknar kompetensen och/eller viljan.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 11:48

TV4:s sidor verkar i allmänhet riktigt kasst optimerade för mac. På deras spelsida blip.se skriver de:
"Endast 2% av våra användare har Macintosh. Vi kan därför inte stödja denna plattform fullt ut."
Kan de inte? Rätt uttryck borde väl snarare vara vill. Och naturligtvis blir det inte fler mac-användare på deras sida när de inte optimerar för mac.

1
Bevaka tråden