Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför denna hets runt iTMS?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-29 11:24

Låt inte detta bli en diskussion om hur enkelt det är att handla låtar på iTMS eller annan teknik.

Folk verkar vara på gränsen till nervsammanbrott för att iTMS inte kommer till Sverige "i tid". Folk har tjatat om denna iTMS ganska länge nu. Vad är det som är så fantastiskt med iTMS som gör att man inte kan nyttja andra tjänster i väntan på att det kommer igång? Vad är det som föder denna hysteri? Kan man inte tjyvlaadda ner som vanligt så länge? Eller är det en otrolig drift att vara ärlig och köpa musik utan konvolut i medioker ljudkvalitet? För det är väl fortfarande komprimerad musik det handlar om? (AAC 160 kbps?)

Kommer de som längtar så förskräckligt att börja tokhandla på iTMS när det öppnar? Och i så falll varför?

Jag tycker mest det ska bli spännande att se hur det fungerar

Klart man tjuvladdar tills det kommer. Jag kommer nog att tjuvladda även när det finns (enstaka låtar som man endast vill lyssna på några gånger är ju meningslöst att köpa), men alla skivor som jag vill köpa kommer nog att inhandlas på iTMS, beroende lite på hur DRM-skyddet ser ut. (Man vill ju kunna bränna ut låtar osv.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-29 12:29

Känner mig ganska trött på att tjyvladda. Det händer väldigt sällan dessutom nuförtiden. Jag vill ha en smidig tjänst där det går snabbt och lätt. Därför suget efter iTMS för min del.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-29 12:44
Ursprungligen av rk:

Känner mig ganska trött på att tjyvladda. Det händer väldigt sällan dessutom nuförtiden. Jag vill ha en smidig tjänst där det går snabbt och lätt. Därför suget efter iTMS för min del.

Precis! Det är på tok för krångligt att tjuvladda, tycker i alla fall jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 12:52
Ursprungligen av akesson:

Precis! Det är på tok för krångligt att tjuvladda, tycker i alla fall jag.

Instämmer, det kan vara värt en tia att slippa ladda ner tre ex (för att få ett riktigt), vänta på att någon mupp ska ta bort sin fingerade kö, slippa 4kbps, och slippa fixa till alla tags och skit efteråt.
Man kommer dock fortsätta för all musik finns ju inte att köpa via ITMS eller skivbolagens kataloger, så vad gör man?

  • Medlem
  • 2005-04-29 12:45

Jo, jag skulle också föredra iTMS framför tjuvladdning, men det är ju inte så att det blir gratis. Det saknas ju inte heller alternativ redan som det är. Jag är häpen över det snudd på besatta intresset vissa tycks ha.

Är inte halva hajpen att ITMS driver på Apple i mediabruset? Vi ville väl bli fler som kör Mac eller hur var det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-29 14:56

Jag vill köpa musik igen. Skivor är dyrt, fysiska skivor har jag ingen användning av och WMA/MP3 är jag inte intresserad av att köra. Nuff' said.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-29 15:11

Det finns så mycket bra låtar, inspelade av ointressanta artister, på ointressanta plattor. Dessa låtar vill jag köpa till ett bra pris, på ett enkelt sätt, med rimliga rättigheter.

Ett exempel på en kanonlåt med ett tämligen ointressant band är Overload med Sugarbabes. Kan inte säga att jag kan räkna upp fler än just den låten med Sugarbabes, men den är ju kanon!

Vänligen, Ylan (som iofs har Overload på singel, men i princip är det en låt jag skulle köpa på ITMS)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-29 15:16
Ursprungligen av Baron:

För det är väl fortfarande komprimerad musik det handlar om? (AAC 160 kbps?)

Det är det, och jag tror inte att det ens är 160 kbps. Mitt exempel ovan med Overload skulle jag gärna köpa komprimerad. Däremot vore det trist att köpa Agnus Dei insjungen av Andreas Scholl på ITMS i komprimerat format. Det beror på hur känslig musiken är! Talböcker får ju gärna vara rejält komprimerade!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2005-04-29 15:50

Visst förstår jag att det är smidigt och bra. Jag kommer säkert att köpa låtar där ibland. Det är inte iTMS jag häpnar över, utan den otroliga hajpen.

Ursprungligen av Baron:

Det är inte iTMS jag häpnar över, utan den otroliga hajpen.

Många av oss är ju "macfanatiker" som tar emot Apples produkter med öppna armar och glädjerop, det spelar inte så stor roll vad det är, så länge det är Apple...
Att dessutom alla gått och väntat på det sedan iTMS introducerades gör ju sitt till - se det som en konsert med ditt favoritband som du har längtat till i flera år, och äntligen kommer de till Sverige och spelar!
Sen har det ju inte riktigt funnits någon sån här lösning i Sverige förut, och har det funnits så har den inte fungerat lika bra som iTMS gör.

Mänga bäckar små bildar stor hype

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-04-29 18:00

Jag betalar inte en spänn för musik jag inte kan bränna och ha i tex bilen. Därför kommer jag inte att köpa något från IMS. jag har lämnat tillbaka skivor med kopieringsskydd just för att de inte gick i bilstereon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-29 18:09
Ursprungligen av onnyt:

Jag betalar inte en spänn för musik jag inte kan bränna och ha i tex bilen. Därför kommer jag inte att köpa något från IMS. jag har lämnat tillbaka skivor med kopieringsskydd just för att de inte gick i bilstereon.

"Unlimited CD burning of songs (burn any playlist up to 7 times)
Play your music on your iPods
Play your music on up to 5 machines (Macs or PCs)"

...lovar Apple b l a när man försöker logga in... Så nog kan du bränna en skiva till bilen alltid...

Vi skulle väl heja på Apple även om det var långkalsonger med Janne Långben på som de sålde i sin store. Hajpen för icke-talibaner har att göra med att vara inne och vara cool dvs iPod-hysterin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-29 18:26

Man kan fortfarande inte köpa låtarna i Apple Lossless-format, va?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-29 20:51

Tror inte det. Det är nog fortfarande bara ACC 128 kbps.

Men det kanske QT 7 och iTunes 4.8 ändrar på...? Lossless men bara en tiondel så stor fil. Hoppas kan man ju alltid även om det utopiskt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-29 22:50

Jag tror att mycket av hypen är som andra säger här, det rör sig om att supporta Apple genom att handla låtar via dem.

Men det handlar kanske också om att få stampa på de svenska uppstickarna som försöker sälja musik i WMA-format, eftersom sådant av naturen är av ondo. Vi ser ju att konkurrenterna finns, men gör inte annat än väntar på vår iTMS och hojtar i högan sky över varje rykte under tiden. För vem skulle komma på den konstiga tanken att köpa musik genom någon annan än iTMS?!

Sen vill vi dessutom gärna kunna säga att "vi i Sverige minsann har chansen att köpa vår musik på iTMS" och på så sätt vara med i gänget.

Resten av hypen, tror jag, beror på att vi har fått vänta så länge. Lite som barn på julafton.

Personligen tycker jag inte direkt att iTMS ligger på topplistan över årets händelser. Visst kan det bli skoj att få en fungerande musikaffär i min dator. En butik som jag kommer åt via ett supersimpelt gränssnitt som jag ändå har installerat och använder varje dag. En butik där jag lagligt, och förmodligen till rätt pris, kan köpa digitala låtar styckevis.

Jo, det kan säkert vara skoj, men jag håller ändå med Baron; varför all denna uppståndelse egentligen?

Som reklamman måste jag meddela att Apple ger mig köplust via sitt format. Därför vill jag inte vänta. Är ingen "ljudnavellyssnare" så det är inga problem. Enkelheten, att det ser snyggt ut, mångfalden och funkar med en gång är min "drivkraft" - släpp på!

  • Medlem
  • 2005-05-20 09:33

Jag är en av dom som väntat och gnällt en hel del över att ITMS "aldrig" tycktes dyka upp i Sverige. Anledningarna för mig var följande:
1. Bekvämt och enkelt att köpa musiken direkt från Itunes, behöver inte öppna något annat program.
2. Att ladda hem gratis hade jag tröttnat fullständigt på pga att de sidor jag kom åt (har inte så mycket musik på min hd att dela med mig av) hade så mycket skräpmaterial. (halva låtar, låtar avspelade från egen stereo t.ex.)
3. Itunes har ett sortiment som är mycket bredare än de andra betalsajterna.
4. Ingen annan betalsajt hade låtar som fungerade i min Ipod. Windowsformat härskade överallt.

Så för mig var det en stor händelse att man äntligen, snabbt och enkelt kan köpa den musik man vill ha. Jag är dessutom en sådan person som sällan köper hela skivor av anledningen att jag sällan gillar mer än 1-3 låtar på hela skivan. Då är det ju så mycket bättre att kunna köpa enstaka låtar!

Men visst har det varit mycket runt ITMS. Men, jag kan säga samma sak om Tiger! *S*
Jag är toknöjd med Panter och fattar inte alls allt trams och tjat om Tiger... Så det enklaste svaret av alla kanske helt enkelt är vad man har för personliga behov?! Jag kan inte se en enda sak i Tiger som jag skulle behöva. Panter har ju redan allt! *S*

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 09:43

Såg till min glädje idag att katalogen på svenska ITMS växer sakta (nja, så sakta går det inte) men säkert.
Har man blivit putt på ITMS för att utbudet verkar dåligt så på't igen

Har ni sett den här tjänsten som kan förenkla sökandet efter svenska artister? http://itmusik.se

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-05-20 09:53

Saxat från Piratbyrån

"Woho! Äntligen öppnas en nätbutik för kopieringsspärrad mainstream-musik till överpriser! Idag kan vi på ett eller annat sätt notera att Apples iTunes Music Store öppnat en svensk filial.
Problemet med tjänsten är att musiken knappt kan avnjutas. För att kunna lyssna på Apples AAC-format utan att sitta vid datorn måste man nämligen ha någon av Apples iPod-modeller. Vill man lyssna på musiken i någon annan mp3-spelare måste man ta sig runt kopieringsspärren. Vilket inte är svårt – men den som sprider verktygen blir genast jagad av Apple-advokater.

Piratbyrån gapar oförstående inför den grupp tyckare som vill hetsa upp stämningen i ett halleluja-crescendo. Ett etablerat och smidigt sätt att skaffa musik att lyssna på i MP3-spelaren finns ju redan: P2P. Som vi alla vet, och som erfarenheterna från andra länder visar, så kommer fildelningen att fortsätta växa, även om en mindre grupp människor föredrar att köpa DRM-skadade filer."

Kan inte annat än hålla med.

1
Bevaka tråden