Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkortet i Ibook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Degerfors
  • 2005-04-28 14:21

Jag sitter glatt med min nyinköppta Ibook och spelar/programerar men efter ett tag ångrar jag att köppte med 32 meg i grafikkortet, kanman byta grafikkortet i datorn eller? får det plats med ett "vanligt" grafikkort till den eller måste det vara ett "spic" kort. Värmen då, jag kan sitta i typ 3 timmar innan fläkten startas (spelar WoW). jag sitter med Ibook G4 1.25Ghz 768 Ram. Svara mer än gärna

Du kan inte köpa iBook med mer än 32 MB ( ATi 9200 ) grafikkort idagsläget.
Vill du ha bättre grafikkort får du gå över till PowerBook's alt Pc bärbart.
I dag finns det inga andra grafikkort än det som är inbyggt! Det är bara vissa Pc bärbara som man kan byta grafikkort på.
Inga av Apple bärbara går att ändra grafikkortet i efterhand.
Powerbook är den ända där du kan välja mellan 64MB & 128 MB kort men dock ej Gpu’n den är ATi 9700 med 64 alt 128 MB ram
iBook är inte anpassad till dagens krävande spel och grafik, utan till enklare användning av text, musik, och kanske mycket enkel video.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2005-04-28 18:03

Hmmm.....det förvärrar saken lite. ja men då vet jag (Rycker sig själv i håret). Jag får väll ta och jobba röven av mig i sommar till en PowerBook. Men i dagsläget så klarar jag mig. Lite dåligt av apple kanske att man inte typ kunde skicka in datorn till dem så de fixade ett nytt grafikkort. Jag går inte så lågt att jag går över till PC iaf.

Powerbook är ju bättre - men ingen revolution. Satsa heller på en stationär PC eller Mac G5 med hyfsat grafikkort.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-29 02:15
Ursprungligen av Nafets:

Hmmm.....det förvärrar saken lite. ja men då vet jag (Rycker sig själv i håret). Jag får väll ta och jobba röven av mig i sommar till en PowerBook. Men i dagsläget så klarar jag mig. Lite dåligt av apple kanske att man inte typ kunde skicka in datorn till dem så de fixade ett nytt grafikkort. Jag går inte så lågt att jag går över till PC iaf.

Det går ju inte med några laptops över huvud taget att göra på det viset, varken på PC-eller macsidan. Detta eftersom grafikkorten på laptops i allmänhet är integrerade i moderkortet av utrymmesskäl.

  • Medlem
  • 2005-04-29 10:17
Ursprungligen av akesson:

Det går ju inte med några laptops över huvud taget att göra på det viset, varken på PC-eller macsidan. Detta eftersom grafikkorten på laptops i allmänhet är integrerade i moderkortet av utrymmesskäl.

Finns faktiskt laptops med utbytbara grafikkort. Dell har sådana, sen att de är ovanliga har du rätt i.

/hpe

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-29 10:23

Sen ska tilläggas att normalt tar ett utbytbart grafikkort mer plats (dvs även mer vikt) än ett icke-utbytbart. Jag ser det faktiskt som viktigare att datorerna är lätta och smidiga, än att jag har möjligheten att uppgradera till det senaste monsterkortet...

Sen får man väl mer eller mindre en helt ny dator emot vad ett sådant grafikkort kostar :-/

1
Bevaka tråden