Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operativsystem på extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska beställa min första mac nu!

Mac mini 1,4 GHz, 512 ram, BT t-bord/mus och superdrive.
20" Cinema Display
LaCie FireWire-hårddisk på 160 GB – F.A. Porsche-design
Extern disk

Nu till frågan: För mig som kört pc hela mitt liv så vet jag inte riktigt hur man ska gå till väga för att köra opertivsystemet på en extern HD. Är det förinstallerat när man köper datorn? Eller gör man det själv och då själv kan välja vilken disk man ska installera det på? Anledningen är att jag vill snabba upp datorn och köra OSX på en snabbare disk.

Tacksam för svar!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 21:10

Det kommer förinstallerat men du kan installera på andra diskar oxå.
Vilket system du vill starta ifrån ställer du in i "systeminställningar", och är det hastigheten på swapen du oroar dig för så måste inte den ligga på samma disk (sök) som startsystemet (men går swapdisken ner så har du kernelpanik så det sjunger om det )-
Men jag tror inte du kommer märka så stor skillnad…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 21:14

När du har riggat upp datorn exakt så som du vill ha den kan du enkelt klona över hela hårddisken till en Firewire-hårddisk med hjälp av programmet Carbon Copy Cloner och sedan starta från den externa hårddisken. Men är det inte bättre att använda den externa för backup?

Ursprungligen av Mondo:

När du har riggat upp datorn exakt så som du vill ha den kan du enkelt klona över hela hårddisken till en Firewire-hårddisk med hjälp av programmet Carbon Copy Cloner och sedan starta från den externa hårddisken. Men är det inte bättre att använda den externa för backup?

Har läst att om man kör operativsystemet på en snabbare disk, som i detta fallet blir en 7200 så ska det flyta på bättre. Sen är det aldrig fel med lite extra utrymme heller Men det kanske inte speedar upp datorn så mycket som jag läst?

Ursprungligen av Pär:

p.s.
Det kommer komma snyggare externa diska i en affär nära dig vad det lider. < http://www.macfeber.se/2005/04/mac_minis_perfe.html >
d.s.

Får se hur länge man orkar vänta. Hade tänkt att slänga iväg ordern snart, men måste säga att jag gillar denna också. Var lite inne på den först. Kan du rek att köra OS på en extern för att snabba upp? Anta att jag lägger in OSet på den externa och startar upp med den, går det då bra att bara formatera den interna disken och använda den som vanligt?

Ursprungligen av punktcom:

Har läst att om man kör operativsystemet på en snabbare disk, som i detta fallet blir en 7200 så ska det flyta på bättre.

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men borde inte FW400- alternativt USB 2.0-gränssnittet göra att det blir långsammare i vilket fall? För dessa kan ju ändå inte komma upp i S-ATA-hastigheter... Då borde det ju kvitta om disken gör 7200 varv istället för 5400 varv i minuten, om överföringssättet ändå är slöare?
Rätta mig gärna om jag har fel

Ursprungligen av disposable:

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men borde inte FW400- alternativt USB 2.0-gränssnittet göra att det blir långsammare i vilket fall? För dessa kan ju ändå inte komma upp i S-ATA-hastigheter... Då borde det ju kvitta om disken gör 7200 varv istället för 5400 varv i minuten, om överföringssättet ändå är slöare?
Rätta mig gärna om jag har fel

Ska jag vara helt ärlig så har jag kanske missförstått en del diskussioner här på sidan. Är inte själv säker på den saken. Det kanske krävs FW800 för att löna sig? Någon annan som vet?

Jag har bytt hårddisken i en mini mac till en snabbare 7200 rpm, 60GB. Trots detta kör jag på en extern firewire 7200 rpm kanske något snabbare men mycket större, 250 GB. Jag har system på båda och backar upp vissa filer till den interna så att det går att starta från den också. Lite bakvänt tycker jag att det är ibland men faktiskt riktigt bra. Den externa kopierar jag då och då med CCC till en annan 250 GB drive. Kör gärna så och byt inte ut den interna driven.

Ursprungligen av Saffran:

Jag har bytt hårddisken i en mini mac till en snabbare 7200 rpm, 60GB. Trots detta kör jag på en extern firewire 7200 rpm kanske något snabbare men mycket större, 250 GB. Jag har system på båda och backar upp vissa filer till den interna så att det går att starta från den också. Lite bakvänt tycker jag att det är ibland men faktiskt riktigt bra. Den externa kopierar jag då och då med CCC till en annan 250 GB drive. Kör gärna så och byt inte ut den interna driven.

Jag vill köra OSet på den externa och sedan ha den vanliga som sitter i minin till "backup" om man nu kan kalla det så. Hittade en liknande diskussion där dom hade gjort tester:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68568&highlight=snabbare+med+extern

Ursprungligen av punktcom:

Jag vill köra OSet på den externa och sedan ha den vanliga som sitter i minin till "backup" om man nu kan kalla det så. Hittade en liknande diskussion där dom hade gjort tester:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68568&highlight=snabbare+med+extern

Ja det är så jag kör. Nackdel om du har annan trafik på firewireporten.

Blev lite osäker nu hur jag ska köra... Får gå in och höra på MacSupport. Vad menar du med annan trafik från FW diisken? Förstår vad du menar, men har du något exempel som kan sega ner?

Ursprungligen av punktcom:

Blev lite osäker nu hur jag ska köra... Får gå in och höra på MacSupport. Vad menar du med annan trafik från FW diisken? Förstår vad du menar, men har du något exempel som kan sega ner?

Om du kopplar in ytterligare en hårddisk till på samma firewirelina och kopierar mellan dem så trögas det nog ner en del.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 23:01
Ursprungligen av disposable:

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men borde inte FW400- alternativt USB 2.0-gränssnittet göra att det blir långsammare i vilket fall? För dessa kan ju ändå inte komma upp i S-ATA-hastigheter... Då borde det ju kvitta om disken gör 7200 varv istället för 5400 varv i minuten, om överföringssättet ändå är slöare?
Rätta mig gärna om jag har fel

En 7.200 ATA100 (UltraATA) har väl ofta en max sustained transfer rate på runt 35MB/s och räknar 1byte=10bit så är ju FW400 ungefär lika snabb (och kontrollbyte borde det vara ungeför lika mycket utav, gissar jag ).
USB är svårare att jämföra då det belastar processorn mer, och detta ungefär samtidigt som processorn är fullt upptagen med att hantera datan som USB-bussen överför…
Sen kan man ju fundera på 4.200, 5.400 och 7.200rpm över ATA100 men jag har inte hittat siffror på "sustainet fransfer rate", så jag vet inte. Vore kul om någon orkade jaga reda på det…

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 21:17

p.s.
Det kommer komma snyggare externa diska i en affär nära dig vad det lider. < http://www.macfeber.se/2005/04/mac_minis_perfe.html >
d.s.

Ursprungligen av Pär:

p.s.
Det kommer komma snyggare externa diska i en affär nära dig vad det lider. < http://www.macfeber.se/2005/04/mac_minis_perfe.html >
d.s.

Den var inte dum!

/ Andreas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 15:57

Någon som har testat att göra med enbart Extern HD? Har fått tag i en gammal PowerBook G3 som har en trasig HD, och frågan är då om jag enbart kan köra med den externa hårddisken och skita i att köpa en ny intern.

Brorsan har kört systemet på hans Powerbook G4 17" via Firewire 800 "target mode". Datorn var en Power Macintosh G5 2x2.5GHz. Fungerade fint och gjorde att han alltid hade samma system oavsett om man körde stationärt eller bärbart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-14 07:41

Jag kör hela systemet på en extern LaCie över FireWire 800. Mycket snabbare än den interna disken i PowerBooken.

Jag kör FW extern till Minin och det går snabbare kan jag säga. Ingen tvekan om den saken.

1
Bevaka tråden