Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer jag åt källfilen i Quicktime?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 01:28

hej!

har ett problem med Mac som jag inte hade med PC

Nämligen, att när jag öppnar exempelvis en .mp3 låt som ligger på en webbsida som en länk så fick jag innan(på PC) möjligheten att antingen öppna den eller spara den.

Men nu så spelas den upp i Quicktime, när jag sen högerklickar så är funktionen "spara källfil" dvs dra ner låten på datorn. Spärrad!

Kan någon svara på hur det går till? Och hur får jag ner filen så jag har den på Hårddisken?

Du behöver QuickTime Pro för den funktionen.

Där emot kan du, om filmen visas i ett eget webbläsarfönster, välja "Spara som" i "Arkiv"-menyn.

Ursprungligen av Galeriel:

Där emot kan du, om filmen visas i ett eget webbläsarfönster, välja "Spara som" i "Arkiv"-menyn.

Vilket gör begränsningen i QuickTime Player helt onödig. Oerhört irriterande begränsning - liksom fullskärms-spärren...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 09:38

Högerklicka ----> Spara Länkad fil, är inget alterativ ?

/Tangen

Som sagt, det går bara om man köper QT Pro

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-28 14:02

pröva att titta i din browser's cache filar (efter att du spelat filen i din browser).

iofs vad det ett tag sedan jag gjorde detta, men browsern brukar spara bilder, mp3 och quicktime filer för att snabbt återkomma till dessa. sannolikheten att det ligger där är stor.

det brukar vara lätta att hitta - mp3'or och dylikt är något större än allt annat.

dock kan det också hända att browsern sparar filen som någon generisk filtyp. om så är fallet, och du ändå hittat en fil vars storlek är relevant, lägg till ett '.mp3' i slutet av filnamnet.

lycka till!

/m

Vad Tangen menar är att du ska högerklicka på länken som leder till mp3:en och välja att spara ner den.

Ett länkexempel att testa på:

mp3 ljud

Som sagt brukar det gå att hitta en tempfil som man kan flytta om inget annat hjälper. Tror att den brukar heta något med qtplugin, och ligga i /private/tmp/501/TemporaryItems

Lättaste sättet att hitta tempfilen är nog att söka (på både synliga och osynliga filer) efter qtplugin, temp eller tmp, och sedan sortera sökresutatet efter ändringsdatum.

Jag tror man måste bocka för "Spara filmer lokalt" i Quicktajm-inställningarna också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 19:37

Är du hemma på terminalen kan du göra så här:
Välj "visa källa" i webbläsaren och leta upp länken till filmen. Klipp ut (cmd-C). Om filmen är direktlänkad är det ännu lättare, då finns sökvägen i adressfältet.
Öppna terminalen och skriv:
curl -O sökvägen
Filmen hämtas hem till din hårddisk!

Jag har gjort ett applescript för att öppna filmer ifrån webläsare eller iTunes i "Quicktime Player".
Smidigt om man vill visa en film i fullskärms-läge.

set TheStartupDisk to path to startup disk as string
set UsersIDNumber to do shell script "id -u"
set FolderForTemporaryItems to (TheStartupDisk & "private:tmp:" & UsersIDNumber & ":TemporaryItems") as alias

tell application "Finder"
	set TemporaryMovies to every item of FolderForTemporaryItems whose name starts with "QTPluginTemp"
end tell

repeat with i from 1 to the count of TemporaryMovies
	set ThisMovie to (item i of TemporaryMovies) as alias
	tell application "QuickTime Player"
		activate
		open ThisMovie
	end tell
end repeat
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-28 20:36

Ett annat tips om man vill spara inbäddade quicktime filer på en websida är att välja visa källa, markera adressen till filmklippet (eller ljudfilen) och dra denna till "hämtade filer fönstret" så laddas filen ned. Då slipper man skriva i terminalen...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 22:12

Sådär tack för alla grymma tips hur bra som helst!

Dock så löste jag det genom att köra ner filen genom Safari(har firefox annars) och då gick inte Quicktime igång på samma sätt.

Men vad tjänar man i övrigt på att skaffa quicktime pro? Det är ju inte helt gratis nämligen så..

Ursprungligen av Ian.C:

Men vad tjänar man i övrigt på att skaffa quicktime pro? Det är ju inte helt gratis nämligen så..

Det är trist att de tar betalt för pro, när Apples policy annars verkar vara att locka med all underbar programvara man får med köp av dator eller operativsystem. Varför denna konstiga strategi att tjäna pengar?

Men annars är väl fördelarna med pro fullskärmsläge. Och om jag minns rätt så kan man markera delar av en QuickTime-film och kopiera och klistra bäst man vill, vilket inte går i gratisversionen?

1
Bevaka tråden