Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buffalo trådlös router/AP Express/vit iBook G3

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 12:13

Jag har alltså en 54Mbps trådlös Router (Buffalo cable/DSL router) som funkar med min iBook G3 (vit) med Airport-kort. Har skaffat en AirPort express för att låta stereon spela iTunes (som finns i min stationära G5). Om jag förstått Apple rätt kan AP Expressen fungera som en anknytningspunkt mellan steron och det trådlösa nätverket (client mode-vad är det?) och samtidigt fungera som en förlängare av det trådlösa nätverket.
Men hur ska jag göra för att komma åt AirPort expressen? Försöker jag i G5:an (OS 10.3.8) säger datorn att det är omöjligt (eftersom jag inte har något AirPort-kort i datorn). Försöker jag i iBooken (OS 2.8) säger den att programvaran inte kan administrera AirPort Express. Försöker jag installera programvaran som medföljde AP Express så kräver den OS 10.3…
Det går inte att uppgradera min iBook till 10.3 med skivorna som medföljde G5:an.
Det känns lite motigt…

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 12:56

Din router måste ha stöd för WDS (Wireless Distribution System) för att AirportExpressen ska kunna utöka det trådlösa nätet, annars går det inte. Däremot kan du koppla in AE på ett trådat nät till routern och koppla den till stereon - men det är kanske inte vad du vill. För att konfigurera AE:n kan du koppla den trådat till din G5:a - då använder du inte det trådlösa nätet under konfigureringen!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 22:19

Min routers inbyggda websidor har en hel del inställningsmöjligheter: bl.a. "LAN settings/Wireless bridging". Där kan man aktivera "Wireless Bridging (WDS)". Det gjorde jag och lade till min AP Express' MAC adress (som står tryckt på höljet) och aktiverade den som en "WDS Partner".
Jag kopplade upp min G5 med TP-sladd till AP Expressen och använde AirPort administratörsverktyg. Jag fick kontakt med AP Expressen och försökte efter bästa förmåga ställa in motsvarande det jag gjort på den egentliga basstationen (Buffalo).
Men jag lyckades inget vidare (om man säger så…) Expressen blinkar näsvist gult-gult-gult…

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 13:16
  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 08:00

Jag gav delvis upp igår och köpte ett AirPort Extreme-kort till G5:an. Sen gick allt som på räls - skaffade också Salling Clicker som fungerar oroligt bra: mobiltelefonen som fjärrkontroll till iTunes är ju en galant lösning!
Ska ta tag i det där med routern och clientfunktionen lite längre fram…
– Och Asker, tack för reaktionerna på mina frågor. Jag fick ett länge mail från Buffalo-technology med anvisningar för hur en client ansluts (de uppger att de har stöd för AirPort express, men jag vet inte om det fungerar att strömma iTunes). Om någon är intesserad kan jag publicera texten här på forumet.

1
Bevaka tråden