Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transparent PNG = ej standard i Win Explorer?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-27 18:44

What the f**ck?

Här har jag suttit och knepat o knåpat, och så när jag testar min sajt i XP + Explorer så visar det sig att transparensen inte funkar! Istället är där en ljusblå bakgrund.

- Funkar inte trasparent PNG i peze + Explorer, eller är det just min dator som är knäpp?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 18:47
Ursprungligen av filuren:

What the f**ck?

Här har jag suttit och knepat o knåpat, och så när jag testar min sajt i XP + Explorer så visar det sig att transparensen inte funkar! Istället är där en ljusblå bakgrund.

- Funkar inte trasparent PNG i peze + Explorer, eller är det just min dator som är knäpp?

Nej tyärr är det sant...

iExplorer klarar inte genomskinliga PNG-bilder

Kass!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-27 18:55
Ursprungligen av filuren:

- Funkar inte trasparent PNG i peze + Explorer, eller är det just min dator som är knäpp?

Nej. Microsoft har vägrat fixa detta.
Det finns dock (krångliga) omvägar om du verkligen måste ha transparency (eller "translucency"):
http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/
http://koivi.com/ie-png-transparency/

Vill du ha HELT transparenta delar i en bild, kan du ju fortfarande använda gif.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-27 19:29

Usch så dumt och fånigt.
Jag får väl göra fula giffar istället.
Dumma dumma dumma Microsoft!

Men herregud! Inte kan du väl tro att Explorer i version 6 ska klara av ett webb-anpassat format som är standard (RFC 2083) som definierades 1997 och dessutom klarar 24-bitars färg, alfakanal, inte skyddas av några patent och komprimerar bättre än GIF?

Nej sånt ska man inte uppmuntra, GIF dög gott 1994 och då duger det ta mej sjutton nu.

</ironi>

Någon som vet om de har någon uttalad anledning? Typ "rubriker bör skrivas, och blir bättre, med Wordart".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-27 22:03

Lägg in en sån browserkontroll:
"Tyvärr stöds inte IE6 för Windows på denna sajt. Skaffa typ <länk>FireFox</länk>"

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-27 22:13

Fast särskilt krångligt att fixa är det ju inte, vilket första länken visar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-27 23:16
Ursprungligen av memark:

Fast särskilt krångligt att fixa är det ju inte, vilket första länken visar.

Tillräckligt krångligt för att jag ska låta bli.

Jag har provat sådana där IE-fulhack, men de fungerar bara delvis, inte på t.ex. bakgrundsbilder. IE är skit och tillhör forntiden, hoppas Microsoft inser att de måste skärpa sig och satsa på att följa standarden och lägga till tabbrowsing etc.

Synd, för annars är ju IE relativt snabb att surfa med på Windows, det är det enda positiva med den dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 22:21

Läste i Computer Skvaller idag att MS har lovat att fixa bland annat det här i version 7, som ska vara under utveckling.

Ursprungligen av macce:

Läste i Computer Skvaller idag att MS har lovat att fixa bland annat det här i version 7, som ska vara under utveckling.

Fixa Explorer eller fixa en ny standard?
MS utvecklare jobbar förmodligen i smyg på Microsoft Network Graphics-formatet (MNG)...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-27 22:43

Intressant. Så här stod det på ./ nyligen:

Citat:

Host: Rob (Microsoft)

Q: when will IE get transparent PNG support?

A: Ian, I'm sorry, I can't answer that question for you

Host: Brian (Microsoft)

Q: when / will there be the next version of IE?

A: As part of the OS, IE will continue to evolve, but there will be no future standalone installations. IE6 SP1 is the final standalone installation.

Later, Brian of MS says, "Legacy OSes have reached their zenith with the addition of IE 6 SP1. Further improvements to IE will require enhancements to the underlying OS."

http://developers.slashdot.org/developers/03/...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 22:54

Okej, jag kanske tolkade in mer än vad som faktiskt stod, men här är artikeln så får ni avgöra själva.

Artikeln hos Computer Sweden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 09:38

Men orka bry sig.

Själv skiter jag i den jävla skräp-webbläsaren. Hellre att alla andra kan se min webbsida på ett snyggt sätt inkl skuggor och varierande alfagenomskinlighet, än att alla inkl IE-användare ska få se en ful version med 256-färgers gifar.
Jag menar, använder man GIF blir det fult överallt - använder man PNG blir det bara fult i IE. Och kör man Win-IE lär man ändå vara van vid att allt är fult.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-28 11:17
Ursprungligen av Rajje:

Men orka bry sig.

Själv skiter jag i den jävla skräp-webbläsaren. Hellre att alla andra kan se min webbsida på ett snyggt sätt inkl skuggor och varierande alfagenomskinlighet, än att alla inkl IE-användare ska få se en ful version med 256-färgers gifar.
Jag menar, använder man GIF blir det fult överallt - använder man PNG blir det bara fult i IE. Och kör man Win-IE lär man ändå vara van vid att allt är fult.

Om det vore min egen sida så hade jag kanske gjort som du. Men åt en kund är det ju andra regler som gäller. Särskillt då målgruppen troligen till största del sitter med Win och IE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 14:32
Ursprungligen av filuren:

Om det vore min egen sida så hade jag kanske gjort som du. Men åt en kund är det ju andra regler som gäller. Särskillt då målgruppen troligen till största del sitter med Win och IE.

Hmm ... Ja, det är klart ... Synd ...

En annan sak man kan göra om man verkligen vill kunna designa hur man vill, är att göra precis allt i Photoshop som en enda bild och sedan ha länkar i form av såna där polygonutmärkningar i bilden. Men det är inte så vänligt mot modemanvändare samt lär ta ganska lång tid att fixa ...

1
Bevaka tråden