Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regionsfri superdrive

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet något sätt att göra sin superdrive regionsfri? Det är alltså en Matshita UJ-825. Har letat en del men inte hittat något sätt. På andra macar räcker det ju med att använda VLC för att spela upp men det funkar inte på min PBG4 1.5GHz 15".
Tacksam för svar

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 16:33

Leta efter x region...det gör att man kan återställa antalet gånger man kan byta region. Lycka till!

Varför fungerar inte VLC för dig?
Det är ju ett så mycket smidigare sätt att gå runt regions-kodningen.
Men annars är det väl Region X som gäller, som föregående talare nämnde.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 09:18

Inte bara region x, du måste även flasha din superdrive med en annan bios.. men du hittar den biosen i samband med att du hittar region x...

Region X är ju bara för att byta mellan regioner för regionsfria DVD's (förstår inte riktigt användbarheten med det) enligt versiontracker, min är ju då inte regionsfri...

Ursprungligen av Jonas W:

Region X är ju bara för att byta mellan regioner för regionsfria DVD's (förstår inte riktigt användbarheten med det) enligt versiontracker, min är ju då inte regionsfri...

Det gäller som nämts tidigare att flasha firmware:en först bara. Finns till olika dator modeller om du söker runt lite så kan du förhoppningsvis hitta till exakt din modell. (dock(!) garantin gäller ej om det upptäcks att du flashat bios)

Är regionsspärren kvar även om man plockar ut Aple's DVD-spelare och köper en ny på typ datorbutiken eller nåt?

Ursprungligen av Laseranders:

Är regionsspärren kvar även om man plockar ut Aple's DVD-spelare och köper en ny på typ datorbutiken eller nåt?

Bra fråga. Du får ju 5 (inkl. standardvalet ) nya gånger på dig om du installerar om Mac OS t.ex. (vet ej om det är så när man väl har låst disc:en, jag fick det iaf när jag installerade om. Jag hade tidigare 3ggr kvar. och efter ominstall så var det upp i 5 igen) så frågan är om det inte ligger i mjukvaran någonstans och spökar då.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-05-05 18:49

Jag förstår inte direkt.

I min Powerbook 12" sätter jag i en regionsfri DVD, då vill DVD spelaren att jag ställer in region. Men den är ju en regionsfri skiva. Ska tillägga att detta är första gången jag sätter i en DVD i datorn, har haft den bara i ca: 3 veckor.

Jag har laddat ner VLC

Medföljande DVD spelaren har jag ställt in att den inte ska starta skivan direkt. Men ändå gör den det och vill att jag ställer in region.

Jag trode att det räckte med att stänga av autostarten i DVD spelaren, så kunde jag starta VLC och titta på filmen. Men nej då. DVD-programet vill att jag ställer in region. Jag väljer avbryt för att få stänga av programet och bara ha VLC igång. Men då får jag ett felmedelande att det inte går att hitta en DVD skiva. Samt att skivan matas ut.

Kan någon säga vad jag ska göra, jag vill inte cracka firmwaren. Eller göra andra avancerade grejer, jag har just Switchat och fattar knappt en promille av OS X. Ganska kul faktiskt, men väldigt frustrerande.

Surfsmurfen )

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-05-05 22:58
Citat:

Medföljande DVD spelaren har jag ställt in att den inte ska starta skivan direkt. Men ändå gör den det och vill att jag ställer in region.

I systeminställningar, gå till "CD och DVD". Välj "När en tom video-DVD-skiva matas in: Ignorera". Då ska inte DVD-spelaren komma upp när man matar in skivan.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 22:20

Måste man göra någon inställning i VLC för att kunna köra Reg1?

Reg2 fungerar men med Reg1 händer inget. Uppspelningen startar men stannar direkt utan ljud eller bild.

Kör Tiger om det kan spela någon roll.

Regioner

Okej, nu tar vi det här lugnt och fint och försöker öka signalkvaliteten (låter tuffare på utrikiska med signal to noise ratio)

Det finns två typer av DVD-spelare, kallade RPC1 och RPC2

RPC1-enheter hanterar inte regionsskyddet själva utan kräver att program som spelar från dem gör det istället. De enheterna innehåller heller inget sätt att läsa okrypterad data utan dvd-programet måste licensiera CSS för att få dekrypteringsrutinen och således kunna läsa skivor. Den här typen av spelare finner man i gamla powerböcker och säkert andra gamla burkar.

RPC2-enheter kontrollerar dvd-regionen i firmware när skivan sätts in. Om regionen inte stämmer vägrar bios på enheten dekryptera datan. Det går dock i vissa fall att läsa den råa krypterade datan.

Bakgrund:

* I Mac OS hanterar DVD-spelaren RPC1-enheter så att den skriver regionen i NVRAM eller vad det nu heter, dvs det hjälper inte att formatera om hårddisken och installera om. Det hjälper dock att använda Region-X som helt enkelt skriver tillbaks relevanta värden i NVRAM

* Vissa program, typiskt VLC, innehåller inte den officiella CSS-implementationen, utan en alternativ som reverse engineerats fram. Den skiter fullständigt i regions-skydd och fungerar således alltid på RPC1-enheter

* VLC kan också i vissa fall fungera med RPC-2 enheter. Då funkar den genom att läsa den krypterade datan och sedan knäcka nyckeln till dekrypteringen (vilket är möjligt pga andra orsaker än nyckellängd). Så här fungerar också vissa rippers i windows

* Vissa dvd-tillverkare låser enheterna hårdare för att förhindra spelare som VLC från att komma åt filmer. Detta är fallet med i princip samtliga enheter som sätts i powerböcker. Skyddet fungerar så att om regionen inte stämmer med den som enheten har returnerar firmware fakade läsfel till operativsystemet

* RPC2-enheter håller regionsinformation i eget minne. Har man bytt fem gånger (vilket är vad man typiskt får) låser firmware så det går inte att byta mer. Detta oavsett om man installerar om operativsystemet, ber sin aftonbön eller trixar på datorn.

Så, vad som typiskt finns till macar är patchad firmware. Den fungerar så att den nergraderar dvd-spelaren från RPC2 till RPC1. Detta gör att VLC alltid kan spela från dem och att man medelst Region X kan få Apples spelare att fungera också.

Mig veteligen finns det ingen patchad firmware till spelaren i nya PB men det var några månader sen jag tittade så det kan ha ändrats. Firmwaren till 816 (sitter i 1.3Ghz Pbar, typiskt) och 815 finns tillgänglig via diverse siter och jag har för mig att det är en person som kallas XVI eller nge sånt som står bakom dem. Jag tror dock inte att han skrivit dem själv.

Hur är det med nya iMac?
Riskerar man sin garanti om man gör detta och är det riskabelt? Kan man återställa om det blir fel?

Kan man kringgå det genom att skaffa sig en extern DVD-läsare utan regionsspärr om sådan finnes?

Hittade detta. Har inte hunnit kolla själv. Lycka till...

http://forum.rpc1.org/portal.php

  • Medlem
  • 2006-02-19 12:52

Det verkar inte finnas någon regionsfri firmware för Matshita UJ-825.

1
Bevaka tråden