Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra skärm till ibook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 20:14

Jag har sökt och sökt men alla skärm-trådar verkar bara handla om hacket. Jag skulle däremot vilja få tips på skärmar som fungerar mycket bra med en ibook g4 som jag har. Blir nämligen lite trött i huvet att sitta med denna lilla skärm.

Jag vill nog helst ha en platt skärm, fast jag har inte extremt mycket pengar och har väl inte heller några jättekrav. En skärm som fungerar bra helt enkelt, vilken modell är det?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-04-26 20:59

Ibook har väl begränsad upplösning, om man inte använder hack. Jag har inte ibook själv så jag vet faktiskt inte något om hacket eller hur det fungerar - men med orginalkonfiguration är det begränsat till 1024x768 i upplösning. Det innebär med dagens TFT-skärmar att du bör köpa en 15" skärm. De är väl inte så rysligt dyra.

Jag har för mig att Samsung ska vara bra - men det är nog inte någon större skillnad på skärmarna i den storleken. Om du går upp till 17" så är det 1280x1024 som gäller i upplösning och för att kunna använda den inbyggda upplösningen behöver du någon typ av hack till din ibook då.

/K

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-04-26 22:01

Använder själv en Samsung 710T till min iBook, kör med hacket då... Fungerar mycket bra, trevlig skärm. Kostar runt 2500 kr nu. Det är alltså en 17" TFT (platt)..

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 08:36

LG L1715SS (17") kan man få för en hyfsad penning. Kolla runt på de stora nätbutikerna, bl.a. netOnNet.

Ursprungligen av k3vlar:

Använder själv en Samsung 710T till min iBook, kör med hacket då... Fungerar mycket bra, trevlig skärm. Kostar runt 2500 kr nu. Det är alltså en 17" TFT (platt)..

Kan bara instämma. 710T + hack här med. Fungerar ypperligt. Och med Tiger verkar vi kunna rotera skärmen också

Jag köpte en Sony SDM-HS74/W 17TFT 1280x1024 DVI-D Vit - den är en skärm som MacHuset i Borås valt att göra kombinationspaket av ihop med MacMini och som är nästan i samma vita nyans som MacMini, mycket lyckad kombination - tror jag gav 2.994 kronor för den och jag är jättenöjd med den. Den har ingång för både DVI-D samt analog D-sub. Finns på inWarehouse men då för 3.471 kronor... är säkert värt att kolla runt lite efter bästa pris oavsett vilken skärm som du väljer. MacHuset hade igår 4 stycken kvar på lager men om priset är det samma som när jag köpte vet jag faktiskt inte.

1. BILD FRÅN inWarehouse:

2. BILD FRÅN mitt skrivbord - SONY-skärmen längst till vänster:

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-04-27 21:58
Ursprungligen av Olle@mac:

Jag köpte en Sony SDM-HS74/W 17TFT 1280x1024 DVI-D Vit - den är en skärm som MacHuset i Borås valt att göra kombinationspaket av ihop med MacMini och som är nästan i samma vita nyans som MacMini, mycket lyckad kombination - tror jag gav 2.994 kronor för den och jag är jättenöjd med den. Den har ingång för både DVI-D samt analog D-sub. Finns på inWarehouse men då för 3.471 kronor... är säkert värt att kolla runt lite efter bästa pris oavsett vilken skärm som du väljer. MacHuset hade igår 4 stycken kvar på lager men om priset är det samma som när jag köpte vet jag faktiskt inte.

1. BILD FRÅN inWarehouse:

[.IMG]http://www.inwarehouse.se/Images/bilder_produkt/e787741.jpg[/IMG]

2. BILD FRÅN mitt skrivbord - SONY-skärmen längst till vänster:

[.IMG]http://home.mac.se/olle/bilder/skarmar.jpg[/IMG]

Den är riktigt snygg, men kanterna är enligt mig aldeles för tjocka Samsung 710T (t.ex) är väl mer åt "standard-hållet" när det gäller design, kanske lite småtråkigt. Men kanterna är bara drygt 1cm tjocka, vilket jag tycker är väldigt skönt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 14:18

Men om man hackar ibooken och kör i upplösningen 1280x1024, blir det verkligen skarp bild eller blir det något slags utdragen variant av 1024*768? (alltså suddig)

17" verkar ju riktigt trevligt, en aningen klumpigt möjligtvis. Någon med en billig och bra 15" som kan ge tips?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-27 14:45
Ursprungligen av oskarrr:

Men om man hackar ibooken och kör i upplösningen 1280x1024, blir det verkligen skarp bild eller blir det något slags utdragen variant av 1024*768? (alltså suddig)

Med hacket får du riktig 1280x1024 så det är inga problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 17:20
Ursprungligen av xevve:

Med hacket får du riktig 1280x1024 så det är inga problem.

Aha, nice. Och anledningen till att Apple inte har lagt in det är att de vill motivera folk att köpa powebook, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 17:48

Nja... iBookens grafikkort är egentligen för dåligt... men det klarar det... Tror jag, är det någon som vet om man kan bränna grafikkortet genom att köra hacket??

Ursprungligen av iigloo:

Nja... iBookens grafikkort är egentligen för dåligt... men det klarar det... Tror jag, är det någon som vet om man kan bränna grafikkortet genom att köra hacket??

Nej nej, verkligen inte. Alltså ett Radeon 9200 stödjer dubbla skärmar - Apple har satt stopp där, vad jag vet för att motivera powerbookköp. Det är inget "farligt" eller så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 22:03
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Nej nej, verkligen inte. Alltså ett Radeon 9200 stödjer dubbla skärmar - Apple har satt stopp där, vad jag vet för att motivera powerbookköp. Det är inget "farligt" eller så.

Braa

1
Bevaka tråden