Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4 12" 1.5GHz prestandafrågor

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just nu en Powerbook G4 12" 867MHz med 640MB RAM och en 60GB hårddisk. Operativsystemet är Mac OS X 10.3.8.

Datorn är väldigt långsam när jag använder flera applikationer samtidigt men även om jag bara kör exempelvis Firefox. Processoraktiviteten är väldigt ofta 100% och fläktarna jobbar i stort sett alltid på maskinen.

Jag kommer byta dator om en månad men vill gärna ha kvar 12" formatet som faktiskt är väldigt smidigt så länge man inte jobbar "på riktigt". För slit-och-släng fixande är den utmärkt dock.

- Finns det någon på 99mac som uppgraderat ifrån 867MHz till exempelvis 1.5GHz modellen?

- 12" har bara 1.25GB max RAM, ska man köra 15" för att kunna uppgradera till 2GB?

- Går det att motivera ett byte till 7200rpm disk?

Till sist ställer jag frågan som alla ställer: När kommer G5:orna

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 10:12

Vad är det som drar så mycket så den går upp i hundra? Är det firefox som snyter 100?

När jag kör iTunes, Proteus, Skype, Firefox och aktivitetskontrollen är det slut på RAM (42MB RAM available) och den swappar hejvilt.

Firefox tar mest CPU när jag surfar (såklart) men alla programmen kräver ju lite CPU.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 11:53

Har en PowerBook 1,3 med 512 minne. Tycker det flytar på bra. Har ofta både Photoshop och InDesign öppet samtidigt. Ibland även Illustrator. Dock har jag märkt att det går sjukt mycket segare om iTunes är med i leken. Antar att spelaren tar mycket minne plus att HD måste jobba lite hela tiden om jag spelar musik.
Ska nog köpa till 1Gb minne så tror jag det bli susen.

Ursprungligen av Bridell:

Har en PowerBook 1,3 med 512 minne. Tycker det flytar på bra. Har ofta både Photoshop och InDesign öppet samtidigt. Ibland även Illustrator. Dock har jag märkt att det går sjukt mycket segare om iTunes är med i leken. Antar att spelaren tar mycket minne plus att HD måste jobba lite hela tiden om jag spelar musik.
Ska nog köpa till 1Gb minne så tror jag det bli susen.

Samma här. Inga problem vid surfning men en snabbare HD kan vara aktuellt. Och med minnet är det som alltid...

Björnström hade du inte en 17 1Ghz använd den ett tag istället och vänta tills en större uppdatering kommer till powerbooks. Tror inte på en G5 men en DualCore G4 kanske, för G4 som finns i dag har gjort sitt.
Det är inte så stor skillnad mellan 867 och 1,5 utan släng i ännu ( så du har 1.25 Gb ) mer minnen i ställer så kommer swappningen att minska garanterat.

Alternativt om PowerBooks inte passar så finns en dålig sak är att gå över till Pc med Centrino cpuer i 12 tums storlek, Funkar felfritt. Vad sägs om en 12 Acer med 1.6 till 2 GHz centrino m.m.

  • Medlem
  • 2005-04-26 12:52

Jag har en 1,5 Ghz 17", och enligt min högst subjektiva upplevelse är den lika snabb att jobba med som en 3,4 Ghz P4 eller en G5 2,0 Ghz. Om man mäter kommer man se att det inte stämmer, men det spelar ju absolut ingen roll.

Jag misstänker att mängden minne spelar en ganska avgörande roll också. 1 GB känns som det man ska ha. Minst.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-04-26 12:56

Nar jag uppgraderade fran 867mhz till min nuvarande 1.33ghz sa upplevde jag att den orkar kora fler program. Men da hade jag 640mb i 867mhz och nu har jag 1125mb samt aven snabbar disk (5400) men visst hander det att jag far 100% belastning pa processorn, tycker ofta det ar antingen webblasaren eller iTunes som tar mycket.

Jag är grymt imponerad av min PB12" 1,5 med 768mb ram. Kör ganska tunga simuleringar i MATLAB/simulink samtidigt som jag lysnar på musik i iTunes, surfar med Safari mm. Processorn brukar ligga på 85% kapacitet under simulering.

16 dagars uptime utan några problem, det enda är fläktarna som kör på iblan, men det kanske beror på formatet.. mindre area som kan agera som kylfläns?

/ Andreas

Bärbart JA tack!

Jag har redan en bärbar PC som är snabb men den ligger kvar i Sverige

Denna 12" är inte min - jag bytte den mot min 17-tummare under min nuvarande resa bara. När jag kommer hem igen ska vi byta tillbaka.

Jag har nog inte använt en så långsam dator på flera år känns det som. Den dual 1.8GHz G5 med 2GB RAM och GeForce 6800-kort som jag lånade under februari månad kändes mycket snabbare, undrar varför?

Ursprungligen av Björnström:

Jag har redan en bärbar PC som är snabb men den ligger kvar i Sverige

Denna 12" är inte min - jag bytte den mot min 17-tummare under min nuvarande resa bara. När jag kommer hem igen ska vi byta tillbaka.

Jag har nog inte använt en så långsam dator på flera år känns det som. Den dual 1.8GHz G5 med 2GB RAM och GeForce 6800-kort som jag lånade under februari månad kändes mycket snabbare, undrar varför?

JA du det kan man undra ibland?

1
Bevaka tråden