Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga stort WAN och Wifi nät

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis tillbringat en vecka på en liten ö i Indonesien och fick kontakt med en massa trevliga människor. Det finns ett stort behov att förbättra internetförbindelserna på dessa öar och det finns pengar att tillgå om man hittar en bra lösning. Idag finns 28.800 modem som fungerar jättedåligt och telefonlinjerna är både dyra och dåliga. Skype någon?

Detta företag erbjuder "upp till 2Mbit" per satellitlänk:
http://www.bentleywalker.net/

Jag har kontaktat dom och väntar offert på upp till 10Mbit anslutning.

Min fråga
Jag har rätt bra erfarenhet av att bygga LAN och mindre Wifi-nät. Däremot vet jag inte så mycket om att bygga WAN över större områden, därför tänkte jag ställa lite frågor till er. Förutsättningarna i detta följande:

- 200-500 ethernetportar spridda över en ö med 4 kilometer mellan ändpunkterna.
- 10/100 Mbit Ethernet är det gränssnitt jag vill erbjuda
- 10-30st Wifi basstationer spridda över ön
- En huvudpunkt där vi placerar en Proxyserver och satellitlänken

Mina frågor:

- Hur bygger man WAN:et? Ethernetkablarna klarar ju inte sådana räckvidder, talar vi någon form av fiber? Hur drar man nätverket rent fysiskt när det gäller fiber?

- Ska man köra 10-20st knutpunkter spridda över ön med separata swichar, UPS och vädersäkert rackhölje?

- Hur ska man hantera tilldelningen av IP-nummer?

- Tips på hur man hanterar 24-timmars "skrapkort" med inloggning/lösenord för turister som vill köra Wifi i ett dygn. Vore ju smidigt om korten fanns att köpa överallt och allt som krävs är en dator med airport. Man startar Safari och får upp en inloggningsruta. Efter att ha loggat in har man "bredband" i 24 timmar.

- Hur ska man kunna särskilja dom olika nätverken inom WAN:et. Jag kan tänka mig att hotellen vill ha uppkopplingar mellan varandra och ut mot internet men vill helst slippa att gästerna hackar deras servrar. VLAN? VPN inom nätet?

- Tips på vädersäkra basstationer och antenner?

Förslag på VOIP-lösning som gör att folk kan ringa varandra på ön, dom har inte telefoner nu!
Alla tips och kommenterar uppskattas!!

4 Kilometer är ju Fiberavstånd som du skriver alt RadioLan . Du skulle kunna bygga detta som ett helt switchat nät med en central router med ett antal VLAN ( där ett VLAN kan vara för proxyserver / dhcp server och andra centrala tjänster etc)...

Med VLAN kan du ju sätta enkla accesslistor för att förhindra att hotellet blir "hackat"..
Det finns mer avancerade funktioner som privata VLAN där man bestämmer att en specifik kund port bara kan prata med routern, men inte se sina grannars mac-adresser på samma VLAN - det är så tex större internetleverantörer som levererar Ethernet gör..

En central routerswitch med ett antal distributionsswitchar i busken vore väl lämpligt...och kanske RadioLan blir billigare än att gräva fiber...

Vad tror du om att sätta 24-48 portars 10/100Mbit switchar på varje hotell och köra en lång kedja av 4st trunkade portar? Då får man ett 400Mbit full duplex backbone som går från hotell till hotell?

Problemet blir ju om en switch tappar ström såklart. Fördelen blir att man använder vanlig CAT5 som klarar 100meter (det är nog inte mer än så mellan hotellen).

Ursprungligen av P.Saltskog:

Ovanstående antenn räcker 8km.

Oj! Vad snackar vi för bandbredd då?

Björnström, när du säger lång kedja så menar du kanske att köra EtherChannel eller liknande för att bundla fysiska portar till en virtuell. Det är nog görbart - men om du ända ska köra såna hastigheter så har många switchar en eller flera fiberport/RJ45 portar för Uplink som klarar Gigabit så då behöver du inte krångla med EtherChannel ( annat än för redundans månne ). Trunkat kör du ovanpå detta för att kunna transportera VLAN:en...

Gigabit har för kort räckvidd för detta.

Att köra fyra 10/100 portar trunkade till en vore ju ett smidigt sätt att få 400Mbit backbone med 100 meter räckvidd. Varje switch tappar ju 8 portar dock (4 in / 4 ut) men jag tror inte vi behöver mer än 16-40 portar per ställe (24-48 portars switchar).

Då twinnar vi 4st CAT5-kablar i ett plaströr som vi gräver ner på 50cm djup mellan hotellen, inte så knepigt. Får väl kyla oss i det 30-gradiga vattnet om vi blir svettiga

Cisco klar 100Meter CAT5 1gig/s och upp till 10 kilometer Gigabit över Singlemode fiber vet jag.. med sina Long Haul GBIC:ar....problemet är priset på GBIC:arna...

Vad är räckvidden för multimodefiber?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-26 14:25
Ursprungligen av Björnström:

Detta företag erbjuder "upp till 2Mbit" per satellitlänk:
http://www.bentleywalker.net/

Kul projekt! Fast du måste nog hitta nån annan leverantör av pipa. Enligt Benteleys hemsida så är deras täckningsområde som följer:

What areas are covered?
The coverage is dependant on the satellite footprint and signal strength in your country. Please check the coverage charts on the product pages for more detail. In general though the Satelittes cover the following areas:

- W1 : Europe / Middle East
- W3 : Europe / Middle East
- W3A: Sub Sahara Africa
- W5 : Middle East/ Asia
- PAS1R: West Africa

Inget av dessa områden verkar tyvärr täcka upp Indonesien. Men det borde ju finnas andra leverantörer. Nåt Australienskt kanske?

Jag har kört Tiscali dubbelriktad satelit-internet (Starblazer) ute i Graninge här uppe i något år nu och har tattat ut det till husen runomkring både via wlan och via chainade switchar. Och så länga man bara surfar så fungerar det fint. Men skype kan man nog glömma fullständigt. Pingtiderna varierar mellan 900 mS (nåt enstaka paket), 1500 mS (normalt) och uppåt 2500-4000 mS (händer rätt ofta). Men som sagt var, för surfning och mail så är det helt ok.

Vlan och routers är nog helt tvunget att ha för att filtera bort elaka eller efterblivna personer som har en dhcp-server på sin burk som dom ansluter. Det blir inte lyckat med någon som delar ut felaktiga adresser i nätet. Dessutom är 400 pers i en broadcastdomän lite väl mycket tycker jag, men det slipper man ju från med en router i mitten.

Att daisychaina 40 switchar i en lååång kedja låter inte trevligt för uptimen på nätet. I sådana fall ska man nog se till att ha en hel del reservvägar mellan dom som spanning-tree-protokollet kan hålla avstängda tills dess att dom behövs (då nån switch mitt i slutar fungera/tapper strömmen).

Nån typ av stjärnnät är nog den enda rätta vid trådbundet, eller en mesh om man kör trådlöst.

Linksys har trevliga 54 mbits AP's med Linux i botten. Dom har en ganska stor användargrupp som tar fram egna programvaror till dom så att dom blir fullt meshbara och kan höja uteffekten till betydligt högre (läs olagliga) styrkor än fabriksinställningarna.

En Captive Portal med tillhörande skrapkort borde inte vara allt för svårt att ta fram själv eller bygga på nån färdig open source-lösning.

Jag skulle föredra billiga prylar i detta. Inse att dom Indonesiska divemasters jag dykt med tjänar 350 kronor i månaden. Att ställa ut rackskåp i skogen med Ciscoprylar värda 10-30 årslöner är inte något jag rekommenderar.

Vi kör enkel men beprövad teknik så vet vi att det fungerar och man kan byta ut grejer som går sönder.

Jag har mailat 5-10 olika satellit/bredbandsleverantörer nu.

Hittade en del bra kartor här:
http://www.satsig.net/ivsat-asia.htm

Hittade ett forum som behandlar just detta:
http://www.satsig.net/cgi-bin/yabb/YaBB.pl

Förstår det - Cisco är väl inte kända för sitt låga pris, som exempel - en extended reach GBIC kostar ca 35000 SEK ( ! ), och då behöver du minst en i varje switch, du får många D-links för samma pengar

Det låter som enkelt och inte super-redundant ( redundans kostar ju som vi alla vet pengar ) är det du ska satsa på ..

Kollat VSAT ??

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-26 14:40
Ursprungligen av lilledanne:

Kollat VSAT ??

Nordamerika <> Indonesien

VSAT Systems offers satellite ISP service through the AMC-6 KuBand satellite. The coverage area includes CONUS (the continental United States), Canada, Mexico, the Caribbean, and Central America.

VSAT är ett globalt system - så det finns massor av lokala providers som ger access till VSAT satelliter... så i indonesien finns det också

http://www.satsig.net/nss6-se-asia.htm

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-26 14:49
Ursprungligen av lilledanne:

VSAT är ett globalt system - så det finns massor av lokala providers som ger access till VSAT satelliter... så i indonesien finns det också

http://www.satsig.net/nss6-se-asia.htm

När jag kommenterade din text (innan du redigerade den) så hade du en länk dom jag klickade på och fick en karta över nordamerika Men så är det ju inte längre förståss....

Ursprungligen av matseng:

När jag kommenterade din text (innan du redigerade den) så hade du en länk dom jag klickade på och fick en karta över nordamerika Men så är det ju inte längre förståss....

Såg det Det var därför jag ändrade hehe..

Björnström,

Vi har tekniken för att lösa den trådlösa biten. Accesspunkter baserade på Linux och Meshteknik.

Kort info:
- Portalinloggning (även med olika betalningslösningar SMS-Pay, Paypal, kreditkort)
- Driftsäkra och IP67 klassade utomhuskapslingar
- Power over Ethernet (Kan drivas med solceller/blyacc./dieselgenerator 12V/15W)
- Standard WiFi 802.11b - Accesspunkterna fungerar som repeater/accesspunkt/klient i ett!
- Enkelt att administrera - noderna hittar själv bästa trafikväg i nätet
- Bandbreddsbegränsing och trafikpriotering för Web/Mail/P2P etc.
- QoS med stöd för IP-telefoni (SIP/IAX2/Skype)

Webbsidan för produkterna är under omarbetning med premiär inom kort.
Under tiden kan du kika på följande länkar:
http://www.devcom.nu/pdf/WhitepaperMesh.pdf
http://www.devcom.nu/pdf/01_mbn_20.pdf
http://www.devcom.nu/pdf/08_mbn_20.pdf
http://www.devcom.nu/pdf/09_mbn_20.pdf

Vi har driftat referensnät i över ett år, nät som dessutom överlevde stormen Gudrun!

Kontakta gärna mig för mer information eller demonstration.

Stefan Karlsson
Devcom Solutions AB
stefan@devcom.nu
Tel:0320-420 88

Ursprungligen av stampe2005:

Björnström,

Vi har tekniken för att lösa den trådlösa biten. Accesspunkter baserade på Linux och Meshteknik.

Fräckt - verkar vara en smidig teknik !

Haha, där ser man! Vi kanske skulle starta ett litet bolag ihop och sätta upp nät lite här och där?

Bali, Phuket, Pattaya osv är ju enorma turistorter men det existerar varken bredband eller Wifinät. Totalt måste det röra sig om minst 10 miljoner turister per år och alltfler reser med bärbar dator och förväntas hålla kontakten "hemåt".

Investeringen är ju inte jättestor och är man först in på marknaden så...

Ursprungligen av Björnström:

Haha, där ser man! Vi kanske skulle starta ett litet bolag ihop och sätta upp nät lite här och där?

Bali, Phuket, Pattaya osv är ju enorma turistorter men det existerar varken bredband eller Wifinät. Totalt måste det röra sig om minst 10 miljoner turister per år och alltfler reser med bärbar dator och förväntas hålla kontakten "hemåt".

Investeringen är ju inte jättestor och är man först in på marknaden så...

"Problemet" man stöter på är dock Uplinken till Internet. Satellit är väl inte den perfekta lösningen, men i brist på annat och lokal Squid-cache och rätt trafikprioritering så kan man klämma mycket ur en sådan länk!

Minns en härlig jobbresa till sydöstra Java -98, då satt jag med min laptop och en Nokia 2110 på svajig 9600 baud GSM länk till en dial-in i Jakarta, och betalade hyran via FSBs nätbank. Det funkade och var enormt hi-tech då!

Är öppen för ideer och förslag, vi har tekniken färdig för leverans, fixar du uplink så kan det vara igång tills Hösten/Vintern!

/Stefan

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-26 16:33
Ursprungligen av Björnström:

Förslag på VOIP-lösning som gör att folk kan ringa varandra på ön, dom har inte telefoner nu!

Bara en stilla undran... har de datorer men inga telefoner?

Ursprungligen av tjogin:

Bara en stilla undran... har de datorer men inga telefoner?

Vissa hotell och internetcaféer har telefoner som fungerar sisådär (raspiga linjer). Dom har en trådlös länk till Lomboc som ligger 8 kilometer bort som går upp och ner med jämna mellanrum.

Jag menade att "vanliga människor" inte har råd med telefoner idag. Med VOIP skulle det ju inte kosta ett öre att ringa inom ön.

Med tanke på öns storlek så tycker jag det låter som att radio-lan borde bli den effektivaste lösningen. Placera ur Wifi basstationer på strategiska platser runt ön och kör radio-lan mellan dessa, då slipper man ju all kabeldragning. Att gräva är både dyrt och tidskrävande även om det bara är ett 50cm dike som ska grävas.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-26 23:13

Näpp, det är rätt vanligt att det inte byggs något accessnät för trådbaserad telefoni, det blir för dyrt. Istället smäller man upp GSM-mojjar med en gång.

Vad gäller den fasta utrustningen i ett sånt här nät så är det ju inte helt trivialt. Med tanke på de begränsade möjligheterna på plats i form av hantverkare kan man ju bara stryka fiberdelen rakt av. Att vaska fram folk med fibersvetsar och kontakteringsutrustning lär ju kosta mer än det totala värdet på ön, typ.
Att dra vanlig Cast5 är ju inte direkt optimalt men visst.
Gigabit ethernet funkar inte på något sätt över 25 meter. Det beror helt sonika på fysikens lagar, vilka ingen tillverkare kan sätta sig över.
Ytterligare krav är ju också miljön. En tropisk ö liknar ju inte på något vis Sverige. Frost lär väl inte vara ett problem men fukt och värme i en ohelig kombination. Jag funderade lite på en Linuxbaserad routerlösning, men de datorer som måste till för att klara miljön lär nog kosta så pass att man likaväl kan köpa Ciscoroutrar. Undras hur länge en hårddisk håller i det där klimatet... De billigare varianterna utan mängder med obskyra utbyggnadsmöjligheter kostar ju inte så fasligt mycket.
Ska man "tillåta" VoIP i någon större utsträckning och kanske VoD så ställs det ju ännu högre krav på nätet. "Ethernet" har ju erkänt dålig prestanda under last. Bättre vore ju kanske någon FDDI-lösning men f*n vet vad sådant kan kosta i form av aktiv utrustning.
Som grädde på moset kommer ju sen problem med strömförsörjning. UPS är ju påbjudet, men räcker det? Och vilka pallar klimatet?

Mycket att tänka på...

Ursprungligen av bollman:

Att dra vanlig Cast5 är ju inte direkt optimalt men visst.
Gigabit ethernet funkar inte på något sätt över 25 meter.
Mycket att tänka på...

Nja..Cisco hävdar att de kan köra GigaBitEthernet 5km :

Kolla in bilden i mitten . "Figure 5: 802.3z and 802.3ab Distance Chart"

http://www.cisco.com/warp/public/cc/techno/media/lan/gig/tech/gigbt_tc.htm

På vanlig CAT5 har du rätt - där ligger gränsen vid ca 25m, men det beror ju på mediat i sig.

Ursprungligen av bollman:

Näpp, det är rätt vanligt att det inte byggs något accessnät för trådbaserad telefoni, det blir för dyrt. Istället smäller man upp GSM-mojjar med en gång.

Eller WLAN

Ursprungligen av bollman:

Ytterligare krav är ju också miljön. En tropisk ö liknar ju inte på något vis Sverige. Frost lär väl inte vara ett problem men fukt och värme i en ohelig kombination. Jag funderade lite på en Linuxbaserad routerlösning, men de datorer som måste till för att klara miljön lär nog kosta så pass att man likaväl kan köpa Ciscoroutrar. Undras hur länge en hårddisk håller i det där klimatet...

Vi kör embedded linuxlösing med Flash minne, inga rörliga delar som slits. Arbetstemperatur är -20 till +50, och lådorna är IP67 klassade.

Ursprungligen av bollman:

Mycket att tänka på...

Visst är det kul med utmaningar!!

/Stefan

Det finns ju rätt mycke gammal TokenRing utrusting som du säkert kan få för skrotvärde - kanske vore något

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-27 08:35

Javisst! Över 1000Base-LX multi-mode fiber, jajemän!
Men om du läser grafen igen så ser du att 1000Base-T över koppar kommer bra mycket längre ner.
Vid en närmare kontroll av standarderna ger det att 1000Base-T enligt standarden skall funka över Cat 5 i upp till 100meter. Intressant, det är ju ett klart alternativ.

Nähä, för det är 802.3ab och skall ha Cat 5e eller Cat6 då den använder alla 4 paren i en TP-kabel. Dock så är det klart att den skall klara samma avstånd som 100Base-T vilket ju är mycket intressant.
Det om fysikens lagar var något jag läste om problem med elektriska signaler i kopparledningar. Troligen var det med 100Base-T-modulation som inte skulle fungera, 1000Base-T har ju tydligen någon super-hypad pulsemodulation och använder alla 4 paren. Se där vad fel man kan ha.

Senast redigerat 2005-04-27 08:45
1
Bevaka tråden