Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony dual layer på Komplett – funkar den på Mac?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Billigt! Vet någon om den fungerar på en Mac?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303848&cks=WYO

Kolla här: http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

En snabb sökning gav en del träffar, bland annat "Installed this in my G4 tower, running 10.3.8, replacing the stock CD-RW drive that came with it. Overall, it works just fine after using Patchburn 3 on it, including booting from CD, burning CDs from iTunes, and running Apple's Backup utility."

Sök själv och kolla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 23:45

Köpte du den?? i så fall hur funkar den??
Sitter själv och ska byta ut min superdrive mot någon som tar dual layer..

/F

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-26 23:52

NEC-drivarna lär ju fungera med Tigern d v s även utan patchburn.
Dustin har sänkt priserna till under 500 kr inkl moms.
Jag är lite sugen på att köpa en till min PM G4.

De säljer även Tigern för 920 kr inkl moms.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-27 11:16
Ursprungligen av Macus:

NEC-drivarna lär ju fungera med Tigern d v s även utan patchburn.
Dustin har sänkt priserna till under 500 kr inkl moms.
Jag är lite sugen på att köpa en till min PM G4.

De säljer även Tigern för 920 kr inkl moms.

Tyvärr har du läst fel. Det är ett exkl moms-pris som du har sett. Rätt pris blir 1150:-. Dessutom tillkommer alltid frakt hos Dustin då dom inte har någon butik att hämta i/hos/från. Så det blir en liten slant i slutändan trots allt...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-27 11:52
Ursprungligen av frazze:

Tyvärr har du läst fel. Det är ett exkl moms-pris som du har sett. Rätt pris blir 1150:-. Dessutom tillkommer alltid frakt hos Dustin då dom inte har någon butik att hämta i/hos/från. Så det blir en liten slant i slutändan trots allt...

Det bidde något fel i min webbläsare. Jag fick trycka på Visa priser exkl moms och sedan Visa priser inkl moms en gång till. Nu står det 1150 kr inkl moms även hos mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 00:03
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-27 11:55
Ursprungligen av Fredric:

Så det är Nec man ska köra på!?
typ denna:
http://www.mycom.se/produkt/nec_nd_3540_dvd_r_rw_dl_16x_6x_4x_42486.html

Ja, den skulle jag välja. Jag har en extern LaCie-enhet med en något äldre NEC-drive som jag är helnöjd med. Men den har inte Dual Layer, som de nyare 35xx-modellerna har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 12:55

Då blir det nog en sådan..

//F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 20:47

Det blev en
http://www.mycom.se/produkt/pioneer_dvr_109bk_dvd_r_rw_dl_16x_6x_6x_41062.html

Ska testköra den imorgon men den verkar funka som den ska..
Jävligt meckigt att byta dock, original brännaren satt som pitten i greta så det var lite jobbigt, plus att man måste ta bort fronten på släden på den nya spelare eftersom den inte kommer ut igenom hålet på G5 annars..

Skål!!

//Fred

*

Jag köpte en NEC 3520 intern, funkar fint.
Dock krashar den datorn ibland om man glömmer en skiva i, men ser jag till att aldrig låta en skiva ligga i "idle" så är den bra.

Ska nämna att jag har andra skumma problem med datorn (stänger av sig i vila etc..), så NEC brännaren kan nog funka utan problem hos andra.

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Jag köpte en NEC 3520 intern, funkar fint.
Dock krashar den datorn ibland om man glömmer en skiva i, men ser jag till att aldrig låta en skiva ligga i "idle" så är den bra.

Ska nämna att jag har andra skumma problem med datorn (stänger av sig i vila etc..), så NEC brännaren kan nog funka utan problem hos andra.

Sheet! Jag har OCKSÅ en 3520 sedan en vecka och min G5 2x2 har faktiskt börjat bete sig på samma sätt... skumt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-27 23:32

Har ni installerat Patchburn eller Tigern?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-27 23:37

Accelerate Your Mac! Drive Database - Search Results
Report Date: Friday, May 27, 2005
Drive Type: All Drive Types
Interface Type: All Interface Types
Mac Model: Apple G5 Tower
Survey Results: (1 reports total, now showing records 1 to 1):
Reviewer's Name: Louis de Boer
Date Submitted: 2/4/2005
Drive Type: DVD+R/RW + DVD-R/RW Drives
Drive Interface: Firewire
Drive Brand: NEC
Drive Model Number: 3520A Dual Layer 16x
Driver Used: Patchburn 3
Mac Model: Apple G5 Tower
Mac OS Version: OS X 10.3
Reader Comments: Hi Mike,
Installed a brand new Nec 3520A in my G5. Worked as a charm! But what to do with the Pioneer 107? Installed that one in my stand alone "old" SONY CD burner (FireWire). Worked as a charm, but I didn't like the fact that Apple stripped it down (door & button). So I have put the Pioneer back in the G5 and installed the Nec in the SONY case... Worked like a charm!!! Flashed it to Nec 1.24 firmware with necflashX. Now it really works very very fine...
Tested sofar:
- burning with iTunes
(after installing Patchburn 3 profile and rebooting-Mike)
- burning with Toast

Still in planning:
- is it bootable? (from CD)
- burning with DVD Studio Pro
- burning form the Finder
- iDVD? Most probably this will not work
Louis

Mike Comments: iDVD should work with it (patchburn3 adds iApps burn support and also installs the 2 easter egg files noted in spring 2004 here and at the FAQ's DVD section (for burning to ext. FW dvd burners in iDVD) I think some past reports on this drive here noted it worked in iDVD w/patchburn3 installed. (iDVD5 based on reports natively supports FW burners (see iLife 05 reports page at the main site) - but if there's an internal dvd burner it defaults to that I think - but you could use the easter egg trick to target the FW drive).
Since it's being used in a FW case I filed this under "firewire" as interface.

1
Bevaka tråden