Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är B-one en seriös internetleverantör?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 19:57

Hej!

Jag har sedan ett år tillbaka www.b-one.se som internetleverantör för min företagssida. Jag har fått indikationer att epost kan studsa rätt ofta. Är det någon som hört och vet med säkerhet att man inte borde ha sitt företag hos dem?

Jag har köpt ett domännamn via dem. Äger jag namnet eller har b-one något med det att göra?

/Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 20:31
Ursprungligen av Panaga:

Jag har sedan ett år tillbaka www.b-one.se som internetleverantör för min företagssida. Jag har fått indikationer att epost kan studsa rätt ofta. Är det någon som hört och vet med säkerhet att man inte borde ha sitt företag hos dem?

B-one är en budgetleverantör, och som sådan tror jag inte du kan förvänta dig allt för mycket av dem... att säga med säkerhet att du inte ska ha hemsidan där går väl knappast, men jag vet att jag inte skulle placera mitt företags hemsida och e-post hos den absolut billigaste leverantören om nu hemsidan och e-posten var viktig för mig. Det känns för osäkert helt enkelt.

Ursprungligen av Panaga:

Jag har köpt ett domännamn via dem. Äger jag namnet eller har b-one något med det att göra?

Det är du som äger domännamnet och B-one är din registrar. Bu ska kunna byta registrar utan större problem. Om du ska byta webbhotell är det bästa att prata med det nya webbhotellet och be dem flytta över domänen till sig.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 20:35

Jag har kört min mail och site på B-ONE i snart två år funkar finemang. Rekomenderas helt enkelt.

Jag tycker att B-one är oseriösa och sysslar med falsk marknadsföring. Att säga upp ett några dagar gammalt oanvänt abonnemang och få pengarna tillbaka gick självklart inte, och de kräver att man skickar ett pappersbrev senaste tre månader innan perioden går ut för att bli kvitt dom. Deras support är inte det minsta samarbetsvillig och telefonsupport existerar inte. De påstår att de har fri trafik men i själva verket slänger de utan varning ut kunder som förbrukar för mycket trafik. I det här fallet gäller det verkligen att du får vad du betalar för, om inte mindre.

Ursprungligen av Kristian B:

Jag tycker att B-one är oseriösa och sysslar med falsk marknadsföring. Att säga upp ett några dagar gammalt oanvänt abonnemang och få pengarna tillbaka gick självklart inte, och de kräver att man skickar ett pappersbrev senaste tre månader innan perioden går ut för att bli kvitt dom. Deras support är inte det minsta samarbetsvillig och telefonsupport existerar inte. De påstår att de har fri trafik men i själva verket slänger de utan varning ut kunder som förbrukar för mycket trafik. I det här fallet gäller det verkligen att du får vad du betalar för, om inte mindre.

Det låter som att www.loopia.se är något för dig min vän. Jag hade glömt att säga upp min förra domän (azure.se) och räkningen på typ 1000 kr kom i lådan.. Då mailade jag till "ekonomiansvarige" och frågade om jag inte kunde få skippa att betala och avregistrering kunde påbörjas, eftersom jag hade en annan domän+webhotell hos dem, samt att jag lägger alla mina kunder på loopia?
Inga problem, saken var ur världen på en timme

SÅ ska ett webhotell vara när det gäller den biten.

Mardrömsexemplet är ju Carambole, där man måste avregistrera sig 90 (nittio!) dagar innan nästa faktura ska komma! SANSLÖST! Och detta i våra moderna tider... Man undrar vad vissa tänker med..

Ursprungligen av Kalliban:

Mardrömsexemplet är ju Carambole, där man måste avregistrera sig 90 (nittio!) dagar innan nästa faktura ska komma! SANSLÖST! Och detta i våra moderna tider... Man undrar vad vissa tänker med..

Samma sak med B-one.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-25 21:34

Jag har min sida där, funkar kanon aldrig varit problem varken med sidan eller den lätta mailen. Inget att oroa sig för tycker inte jag visst e de billiga men supporten svarar snabbt på emails om man har probleml.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 21:39

Fungerar perfekt

Jag har använt mig av b-one's mailtjänst i snart två år. Jag tycker det funkar svinbra. Rekomenderas!

  • Medlem
  • Mark
  • 2005-04-25 23:21

Jag har en domän hos B-one och ett par på FS data. En budget och en lite dyrare variant så att säga. Kan bara säga att trots det låga priset så uppfyller B-one alla mina krav. Har faktiskt haft mer problem med FS-data. Nu har jag inte försökt säga upp mitt abbonemang med B-one men är det så struligt som det beskrivs här så drar det givetvis ner betyget en hel del. Vem har tre månaders framförhållning;) Kan bara konstatera att skall man ha sina grejer liggandes kvar så är B-one ett bra val.

/c

Är uppsägningstidens längd det som avgör om ett web-hotell är seriöst? Eller kravet på en legal undertskrift på uppsägningsbrevet? Eller hur stora bokstäver de använder i sitt finstilta? Jag tycker att det är upp till var och en att läsa kontraktsvillkoren innan man ingår ett avtal. Jag har hört alla undanflykter genom åren för att inte göra det, men det är det ingångna avtalet som styr.

Att påstå att B-one är oseriösa bara för att man inte får igenom sina ensidiga ändringar av ett redan ingånget avtal tycker jag är . . . Att ha åsikter om villkoren i avtalet, och försöka påverka dem, är en helt annan sak. Pacta sunt servanda, hävdade redan romarna.

Jag har två domäner på B-one och har aldrig haft problen med dem. Det enda som kan stöka till det är det illa skrivna Mail.app som ibland inte klarar av att hämta post från deras POP, men det löses genom att aldrig skriva in lösenordet igen. Nästa gång Mail.app försöker brukar det fungera. Annars blir det till starta om Mail.app.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 00:29

Jag kör både mitt företag och min blog hos b-one.net och är mycket nöjd.

Betalade tidigare 10 ggr mer för samma tjänst hos en svensk leverantör utan någon direkt anledning. Därför bytte jag till b-one som är billigare och lika bra, och jag får mer för pengarna också.

Skulle jag köra dedicerade hosting så skulle jag välja någon annan iof.

Smaken är som baken...

En annan billig är Manufrog.com, som funkar alldeles utmärkt!
Det har nästan blivit som ett webhotell för alla de som blivit lurade av "99kronor.com", dvs betalt avgifter men inte haft nån access till sin hemsida sedan november-04 (!) (eller tidigare för många).

Nån gång i månaden får man ett nyhetsbrev, med info om vad som händer (om det nu är så att de tänker stänga ner 5 minuter nattetid nån gång för uppgraderingar etc). Helt enkelt: funkar MYCKET bra, är MYCKET billig, och har SUVERÄN support. De har ett forum också, som ligger på annan server (vilket är bra just in case deras egen skulle gå ner) där man får snabba svar om man undrar något.

Deras "Lite-paket" kostar 100 kr/år, och ger 150 MB utrymme med 5 GB trafik/månaden.
"Standard-paket" kostar 250 kr/år, ger 600 MB utrymme och 10 GB trafik/mån
(det finns även större paketdealar). Jag är mycket nöjd.

Eftersom denna tråd nu vill migrera mot en annan inriktning, stänger jag den och hänvisar till parallelltråden;

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=28466

1
Bevaka tråden