Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacMini som DVD-spelare

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att använda en Mini som DVD-spelare. Dvs går det bra att koppla den till TV:n med Apples konverteringssladd och är det OK att se på DVD på det viset (jag räknar med att ställa in DVD-spelare på att starta automatiskt om en skiva sätts in)?

Har bara kört den till datorn och spelaren väsnas rätt så mycket...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 09:24

Jag skulle aldrig kunna ha min som DVD-spelare. Jag har nästan helt slutat att spela cd-skivor i den också eftersom den låter så mkt och får hela skrivbordet att vibrera. Är ganska besviken på detta faktiskt. Någon annan med samma problem eller är det ngt fel på min mini?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-25 14:14

Min låter också ganska mycket, du har nog inget fel på din. Tråkigt tycker jag och hoppas att det är en sak de fixar i nästa maskin.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 14:33

ok. Skönt! Eller synd kanske jag ska säga.....

Ursprungligen av LarsB:

Jag skulle aldrig kunna ha min som DVD-spelare. Jag har nästan helt slutat att spela cd-skivor i den också eftersom den låter så mkt och får hela skrivbordet att vibrera. Är ganska besviken på detta faktiskt. Någon annan med samma problem eller är det ngt fel på min mini?

Min Dvd i minin susar en del men några vibrationer har jag inte märkt av. Fö. är det väl smartast att importera CD-skivorna med iTunes. Har gjort det med alla mina CD:n och lyssnar aldrig på en "fysisk" CD-skiva längre. Via EyeHome har jag sen fått iTunes-biblioteket tillgängligt via TV.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 09:28
Ursprungligen av bruksarn:

Min Dvd i minin susar en del men några vibrationer har jag inte märkt av. Fö. är det väl smartast att importera CD-skivorna med iTunes. Har gjort det med alla mina CD:n och lyssnar aldrig på en "fysisk" CD-skiva längre. Via EyeHome har jag sen fått iTunes-biblioteket tillgängligt via TV.

Jasså, min sätter igång riktigt mycket vibrationer som håller i sig så länge skivan spelas. Det kanske är ngt fel ändå...? Visst kan man importera sina skivor men alla skulle knappast få plats på min 80GB hårddisk. Dessutom vore det enormt tråkigt att ägna några dagar åt det :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 10:15

Jag måste visst rätta mig själv här. Provade just att köra en DVD på minin; nästan helt tyst.
Hade tydligen bara kört CD-skivor innan. Men varför låter det BETYDLIGT mycket mera att spela en CD än en DVD? Några förslag?

  • Medlem
  • 2005-04-26 10:18
Ursprungligen av LarsB:

Jag måste visst rätta mig själv här. Provade just att köra en DVD på minin; nästan helt tyst.
Hade tydligen bara kört CD-skivor innan. Men varför låter det BETYDLIGT mycket mera att spela en CD än en DVD? Några förslag?

CD:n spelas i högre hastighet.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 10:25
Ursprungligen av Giggs:

CD:n spelas i högre hastighet.

Ok! Tack för svaret!
Jag har typ 5-600 cd-skivor. Det kanske får plats? Jag har inte räknat på det, tyckte bara att det lät som en tråkig syssla . Man kan ju iofs lägga in skivorna eftersom när man vill lyssna på dom.

  • Medlem
  • 2005-04-26 10:44
Ursprungligen av LarsB:

Ok! Tack för svaret!
Jag har typ 5-600 cd-skivor. Det kanske får plats? Jag har inte räknat på det, tyckte bara att det lät som en tråkig syssla . Man kan ju iofs lägga in skivorna eftersom när man vill lyssna på dom.

Iofs jag måste nog reservera mig lite för svaret, jag tänkte på att CD-skivor kan läsas i höga hastigheter, mycket högre än DVD:er - men det vet jag inte om de gör när vi talar ljud-CD? De läses väl bara i 1X-hastighet? Äh, jag vet inte, fråga nån annan!

Jo, det blir nog lite tråkigt att lägga in dem om man inte gör det eftersom. Dina CD:er lär får plats på 80GB, det borde räcka med ca halva utrymmet.

Skakningarna kommer sig nog av att skivorna är dåligt centrerade så att det blir lite obalans

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 15:09
Ursprungligen av bruksarn:

Skakningarna kommer sig nog av att skivorna är dåligt centrerade så att det blir lite obalans

Jag måste ha många dåligt centrerade skivor Lite väl känslig tycker jag i alla fall.

Stort tack för hjälpsamheten men jag vet hur man importerar skivor. Tycker ändå att det är onödigt att fylla datorn med musik som jag redan har på skiva, fyller den gärna med nått annat. Jag får helt enkelt spela dom på stereon istället. Det här är väl inget stort problem jag menar bara att det är dåligt att datorn låter så mkt att det inte går att lyssna på cd med den.

Importen använder jag för att komma åt skivorna på flera ställen. Har inhandlat EyeHome, en burk som gör iTunes, filmmappen, fotomappen och en del bokmärken för webben tillgängliga via TV. Funka bra, har pluggat in ljudet från EyeHome till en stereo, så nu har jag två anläggningar där jag kan lyssna på mina CD:n

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 22:01
Ursprungligen av Giggs:

Iofs jag måste nog reservera mig lite för svaret, jag tänkte på att CD-skivor kan läsas i höga hastigheter, mycket högre än DVD:er - men det vet jag inte om de gör när vi talar ljud-CD? De läses väl bara i 1X-hastighet? Äh, jag vet inte, fråga nån annan!

Jo, det blir nog lite tråkigt att lägga in dem om man inte gör det eftersom. Dina CD:er lär får plats på 80GB, det borde räcka med ca halva utrymmet.

Altså jag tror at du missförstått lite ang. hastighet / varvtal / antal X på CD och DVD.

Hastigheten i ggr. är hastigheten som behövs för att läsa en ljud-cd vs. en video-dvd efter standarden. En ljud-cd kan bara ha en hastighet (44.1 KHz / 16 Bit = 1488 kbps = 1.45 Mbps) enligt "the Red Book" som beskriver standarden. På en video-dvd är det annurlunda eftersom man kan ha olika kvaliteter, undertexter, språk, vinkar etc. Men 11,1 Mbps är max efter standarden)

1X CD är i runda tal 150 KiB/s
1X DVD är i runda tal 1350 KiB/s

Altså är en DVD X ca 9 ggr. mer änn en CD X. 4X DVD är atså 36X CD.

När man importerar en i iTunes snurrar den så fort som möjligt (det finns et val i iTunes som är til för at läsa repiga / skadade CD-skivor lättare som reduserar hastigheten). Lyssnar man på en CD-skiva i iTunes så läses den nog i 1X hastighet. Ser man en DVD-Video så läses den nog också i rundt 1X hastighet (pluss minus lite buffering etc.).

Rotations hastigheten på 1X DVD är tre ggr. mer änn 1X CD. Så en därför låter det inte så mycket när man spelar DVD via DVD Player.

Ursprungligen av beh:

Ser man en DVD-Video så läses den nog också i rundt 1X hastighet (pluss minus lite buffering etc.).

I Apples DVD-spelare kan man faktiskt välja vilken hastighet man vill ha. Smart!

Ursprungligen av LarsB:

Ok! Tack för svaret!
Jag har typ 5-600 cd-skivor. Det kanske får plats? Jag har inte räknat på det, tyckte bara att det lät som en tråkig syssla . Man kan ju iofs lägga in skivorna eftersom när man vill lyssna på dom.

Importerar du in skivorna som AAC med 128 bitars upplösning tar dom "bara" 27Gb, väljer du 192 bitars upplösning tar det upp ca. 41Gb. Slår du på stort med 320 bitars upplösning (max för AAC och Mp3) tar dom upp ca 68Gb.

Det är synnerligen enkelt att importera, gör bara så här:

1. Gå till inställningar - importera och välj upplösning och vad det ska konverteras till. Räcker att göra det en gång.
2. I med skivan, den dyker upp i listan på vänster sida, och låtarna kommer som låt 1, låt 2 osv.
3. Gå till avancerat - hämta CD-spårsnamn, inom 5 sek är namnen på plats (med bredband)
4. Skapa en spellista på vänstra sidan av iTunes.
5. Markera låtarna du vill ha med från CD:n, dra dom till spellistan.
6. klart, nu importeras och konverteras skivorna. Det tar högst 5 min. att importera en CD.

Senast redigerat 2005-04-26 14:33
  • Medlem
  • 2005-04-26 10:17
Ursprungligen av LarsB:

Jasså, min sätter igång riktigt mycket vibrationer som håller i sig så länge skivan spelas. Det kanske är ngt fel ändå...? Visst kan man importera sina skivor men alla skulle knappast få plats på min 80GB hårddisk. Dessutom vore det enormt tråkigt att ägna några dagar åt det :rolleyes:

Hur många skivor har du egentligen? Även om man komprimerar i 320kbps så får man ju rum med en hel del på en 80giggare.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 18:12
Ursprungligen av Zooigor:

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att använda en Mini som DVD-spelare. Dvs går det bra att koppla den till TV:n med Apples konverteringssladd och är det OK att se på DVD på det viset (jag räknar med att ställa in DVD-spelare på att starta automatiskt om en skiva sätts in)?

Om du bara funderar på att använda en Mac Mini som DVDspelare måste du vara ofantligt rik, knas i huvudet eller bara bäng

Tom. en DVDspelare som du köper på stan för 600 Kr är ju bättre än Apples DVD-spelare (Programvara). För 4000 spänn får du ju en grymt bra DVD. Svideo och Composit är ju riktigt dåligt jämfört med RGB (DVI) eller Komponent.

  • Medlem
  • 2005-04-25 22:00
Ursprungligen av studiox:

Om du bara funderar på att använda en Mac Mini som DVDspelare måste du vara ofantligt rik, knas i huvudet eller bara bäng

Tom. en DVDspelare som du köper på stan för 600 Kr är ju bättre än Apples DVD-spelare (Programvara). För 4000 spänn får du ju en grymt bra DVD. Svideo och Composit är ju riktigt dåligt jämfört med RGB (DVI) eller Komponent.

Du kan ju passa på att även använda minin för att titta på bilder i iPhoto, spela, etc etc..

Ursprungligen av studiox:

Om du bara funderar på att använda en Mac Mini som DVDspelare måste du vara ofantligt rik, knas i huvudet eller bara bäng

Tom. en DVDspelare som du köper på stan för 600 Kr är ju bättre än Apples DVD-spelare (Programvara). För 4000 spänn får du ju en grymt bra DVD. Svideo och Composit är ju riktigt dåligt jämfört med RGB (DVI) eller Komponent.

Tack för dina omdömen.
Hade ju tänkt mig lite andra användningsområden, typ mediacenter... Ju färre apparater under TVn desto bättre, eller? Dessutom, har den inte DVI-utgång???

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 15:45
Ursprungligen av Zooigor:

Tack för dina omdömen.
Hade ju tänkt mig lite andra användningsområden, typ mediacenter... Ju färre apparater under TVn desto bättre, eller? Dessutom, har den inte DVI-utgång???

Jag har själv varit inne på det ett antal gånger. Men det har fallit lite på:

* Dolby Digital/DTS utgång. Jag vill inte köpa en USB/FW -> Optisk för 1000 spänn.
* Komponentutgång.
* Bra mediaspelare (Själva Mac Os X är inte så nice). Bra GUI o smart saknar jag lite, även om det börjar hända lite där.
* Spela in. Samma sak där, Firewire kort = dyrt dyrt.

Annars finns det väl inte en enda TV som har DVI idag, om du inte har en dyr plasma, då tar jag tillbaka det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 07:33
Ursprungligen av studiox:

Annars finns det väl inte en enda TV som har DVI idag, om du inte har en dyr plasma, då tar jag tillbaka det

Dyr och dyr, min LCD-TV har DVI och den var väl inte svindyr i a f (32" LCD, såg den just för 13.000:- inkl moms). Det blir nog vanligare.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 13:32
Ursprungligen av steli:

Dyr och dyr, min LCD-TV har DVI och den var väl inte svindyr i a f (32" LCD, såg den just för 13.000:- inkl moms). Det blir nog vanligare.

Allt är ju relativt

Själv kör jag projektor, dock inte DVI (Med alla andra tillgängliga kontakter finns). Så den slänger jag nog inte ut imorgon.

Undrar om man kan köra dvi+SVIDEO på Macen ? Antar att det borde gå då grafikkorten klarar av DUAL? (ATI 9200)

Går det att ställa in någonstans hur snabbt det ska snurra när man spelar en cd? Jag hade lite problem vid läsning av skivor på en pc för ett antal år sedan, men löste det genom en inställning där man kunde välja hur snabbt skivan skulle snurra. Om det går så borde problemet med skakningar och oväsen vis spelning av musik vara löst.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 12:01

Det är längre leveranstid nu på Mac Mini. Enligt Macfeber brukar det tyda på en uppdatering. Hoppas det är fixat då.

1
Bevaka tråden