Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ytterligare ett OS att testa

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-25 20:34

Hej!
Undrar hur länge macos håller för mig. Bill dumpade jag redan '98, till föemån föe BeOS,
men eftersom det var döende redan då, så blev det Linux lite senare (99). Har kört Mandrake och Kde sedan dess, men sedan uppfans minimacen, och jag var ju tvungen att ha en sådan.
I värsta fall får jag installera Debian på den, men än så länge håller macos. Fast det är ju unix det med, så jag är rätt nöjd.

I vilket fall som helst var jag tvungen att skriva ett första inlägg, så hejsan allihopa

/Björn

Välkommen

Först och främst: Välkommen hit!

Tror du kommer trivas med OS X, har inte sett nått OS som slår OS X.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-25 22:38

Tack så mycket.
Liten fråga ara. Ibland när jag klickar på den röda knappen längst upp till vänster,
så avslutsa applikationen, precis som 'kryss-knappen' på windows. Fast på macos så avslutas
applikationen ibland, men ibland inte. Varför? Jag menar fönstret försvinner, men programmet ligger kvar om man bläddrar med 'äpple-tab'

/Björn

Ursprungligen av b201:

Ibland när jag klickar på den röda knappen längst upp till vänster,
så avslutsa applikationen, precis som 'kryss-knappen' på windows. Fast på macos så avslutas
applikationen ibland, men ibland inte. Varför?

Den röda knappen stänger fönstret. Men i vissa mindre program, t.ex. Kalkylatorn, så avslutas även programmet. Inte helt logiskt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 08:01
Ursprungligen av TZW:

Den röda knappen stänger fönstret. Men i vissa mindre program, t.ex. Kalkylatorn, så avslutas även programmet. Inte helt logiskt.

Logiken är att dokumentbaserade fönster avslutar inte applikationen, medan applikationer där fönstret inte är ett dokument avslutas.
(ref. på ADC)
Logiken tilltalar mig...

Ursprungligen av Pär:

Logiken är att dokumentbaserade fönster avslutar inte applikationen, medan applikationer där fönstret inte är ett dokument avslutas.

Testa Adressboken...

Ursprungligen av b201:

Tack så mycket.
Liten fråga ara. Ibland när jag klickar på den röda knappen längst upp till vänster,
så avslutsa applikationen, precis som 'kryss-knappen' på windows. Fast på macos så avslutas
applikationen ibland, men ibland inte. Varför? Jag menar fönstret försvinner, men programmet ligger kvar om man bläddrar med 'äpple-tab'

/Björn

Vill du gömma ett fönster, tryck på minus-tecknet, vill du avsluta, använd äpple+q eller quit i menyn med programnamnet. Gömma ett fönster med plus-tecknet eller försöka avsluta med plus-tecknet är ingen bra ide, vissa mindre program kan avslutas, men ibland försvinner fönstren så det kan vara knöligt att över huvud taget få tillbaks dom.

Senast redigerat 2005-04-28 13:16
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-04-25 22:53

Det är skillnad på att stänga fönster och att stänga program... Det är så OS X fungerar.
orka starta program hela tiden låt dom va igång

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 09:28

Det är väl snarare så att om ett program kan använda funktioner utan öppna fönster, så håller det sig öppet när man stänger fönstret?
Kalkylator har ju ingen som helst funktion utan sitt enda fönster öppet, alltså avslutas det.

I Adressbok finns det några valbara menyalternativ även utan att man har huvudfönstret öppet.

I Mail kan man öppna fler olika visningsfönster, därför finns det inte ett enda "visningsfönstret" som måste vara framme för att programmet ska fungera.

Hursomhelst är regeln att fönster INTE är samma sak som program och att ett stängt fönster i regel inte resulterar i att ett program stängs. Undantagen är när fönstret automatiskt avslutar ett program efter att det har stängts - fönstret är i det fallet fortfarande inte samma sak som programmet.

1
Bevaka tråden