Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MAC som publik dator,logga in med olika språk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 13:39

Hej igen, tack för alla svar i min tidigare diskussion ang. mac på Web-café -http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73684

Jag har en teknisk fråga i ämnet då jag fundera på hur det bäst skulle kunna lösas.

När man loggar på ville jag som bekant visa en lite QT film som illustrerar vilka program man ska använda för vad på macen. , innan denne startar har jag en idé om att man skulle kunna välja språk, därefter skulle den QT film som matchar språket spelas upp och sedan skulle OS X starta i valt språk.

jag vet att man väljer språk när man installerar OS X men, jag är ingen utvecklare själv, så jag skulle vilja få ett grepp om vad det handlar om, och om det skulle kunna tänkas vara genomförbart utan för stora medel??

  • Medlem
  • 2005-04-24 15:50

En idé vore att skapa en användare för varje språk, då väljer du s a s säga språk i och med inloggningen. Tämligen enkelt att lösa, ställ om språket i Systeminställningar för varje användare du skapat bara.

Att starta rätt film blir också enkelt, eftersom varje användare kan ha separata autostart-objekt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 16:16
Ursprungligen av SirN:

En idé vore att skapa en användare för varje språk, då väljer du s a s säga språk i och med inloggningen. Tämligen enkelt att lösa, ställ om språket i Systeminställningar för varje användare du skapat bara.

Att starta rätt film blir också enkelt, eftersom varje användare kan ha separata autostart-objekt.

alltså, du menar att olika kan ha olika språk i OS X, inte bara olika tangentbordsinställingar ? i "system preferences" under "user accounts" finns inga alternativ då det gäller spårket som OS X startas i.. vad gör jag för fel?, eller är detta en option i Tiger?

  • Medlem
  • 2005-04-25 16:29

Nej, det finns i alla OS-X. Under Systeminställningar > internationellt har du diverse inställningar för språk o dyl.

Min tanke på enkel lösning var att du skapar en användare som heter "Svenska", en "English, en "Deutsch" etc. Du kan t o m lägga in små flaggor till varje användare för att vara övertydlig.

Sedan är det bara att ställa in språk-inställningarna för varje användare, och lägga till din film som autostart-objekt för densamma - på det aktuella språket.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-25 18:33

Notera att ändringen i systemspråk inte märks förrän vid nästa inloggning.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 21:46
Ursprungligen av memark:

Notera att ändringen i systemspråk inte märks förrän vid nästa inloggning.

fint det fixade sig, tack!, jag satt och letade efter de inställingarna i "user accounts".. man måste skapa användaren sen logga in på den man skapat, och göra önskade inställingar. sedan gå tillbaka till sitt admin konto och begränsa kontot igen.

(jag e rätt ny på Mac men jag har behov av att bli mkt bättre inom en snar framtid..)

har en till fråga ang, Administrationen

Anta att man sätter upp en fin fin installation på en imac g5 "17" med sisådär en 10 konton i olika språk, med alla inställingar script och QT filmer. allt frid och fröjd. Så, man vill ju hälst inte göra om samma procedur på alla andra burkar, om man gör en klon/image av installationen, kan man då installera den på andra imac´s av samma modell? , går det till och medatt använda denna klon på alla andra macar också?

eller, är det smartare att ha alla konton på en server, och sedan bara ha en vanlig installation av OS X på varje burk?

Du drar alltså upp det språk som du vill använda till toppen av listan. Bra lösning f.ö. SirN

Klona går utmärkt. Har själv klonat mellan PowerBook G4, Powermac G5 och iBook G4.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 10:26
Ursprungligen av Kalliban:

Klona går utmärkt. Har själv klonat mellan PowerBook G4, Powermac G5 och iBook G4.

jasså! vilket program ska man använda för att klona ett komplett system med alla program, konton o allt? e det något man ska tänka på för att kunna använda det på olika sorters macar?

en till fråga!, nån som vet var man kan få tag på Shell Scripts för mac som använder "login window" , skulle behöva något shell-script som rensar efter användaren loggar ut, d.v.s det ska inte finnas spår efter en användare varit inloggad, så när nästa loggar in på samma konto ska det vara rent.?

Senast redigerat 2005-04-26 11:24
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-26 10:43
Ursprungligen av killemall:

jasså! vilket program ska man använda för att klona ett komplett system med alla program, konton o allt? e det något man ska tänka på för att kunna använda det på olika sorters macar?

Har för mig man kan göra det med skivverktyg.

Ursprungligen av killemall:

jasså! vilket program ska man använda för att klona ett komplett system med alla program, konton o allt? e det något man ska tänka på för att kunna använda det på olika sorters macar?

Klona med Carbon Copy Cloner

Ursprungligen av killemall:

nån som vet var man kan få tag på Shell Scripts för mac som använder "login window" , skulle behöva något shell-script som rensar efter användaren loggar ut, d.v.s det ska inte finnas spår efter en användare varit inloggad, så när nästa loggar in på samma konto ska det vara rent.?

Använd LoginWindow Manager för att köra shell-script vid in- och utloggning.
Här kan du hitta ett script som städar upp efter användaren vid utloggning.
Obs! Har inte testat själv.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 19:28
Ursprungligen av Niklas Danielsson:

Använd LoginWindow Manager för att köra shell-script vid in- och utloggning.
Här kan du hitta ett script som städar upp efter användaren vid utloggning.
Obs! Har inte testat själv.

Försökte starta LoginWindow Manager i Tiger, men det låser sig.. nån annan som har erfarenhet av LoginWindow Manager, eller att köra mikes shell scripts?

1
Bevaka tråden