Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diverse frågar rörande PowerBook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag äntligen levt i min askes tillvaro tillräckligt länge för att ha råd med en PB, så fort jag får en tusenlapp till (vilket är när som helst) kommer den gamla PCn att åka ut till förmån för en PowerBook 15", 1.67 GHz, SuperDrive med ett 128 MiB ATi kort.

Innan jag beställer är det dock vissa saker som jag gärna skulle vilja ha ett klart och tydligt svar på.

Frågorna är inte i prioritetsordning utan i den ordning jag kom på dem.

1. Jag har en D-Link DI-714P+ som är kopplad till en gammal HP DeskJet 720C skrivare. I manualen till routern står det hur man får printerservern att fungera till mac men jag undrar ändå ifall det fungerar med just den skrivaren som jag har.

2. Hur är det egentligen med PowerBookens tålighet? De gånger jag har känt på den tycker jag att den har kännts lite ömtålig, måste man behandla den med pincett eller tål den lite tuffare tag? Går det att cykla med den?

3. När jag cyklar med datorn skulle jag gärna vilja ha en bra ryggsäck, Samsonite Hedgren Extreme eller Hedgren by Xavier Kegels som den också kallas tycker jag verkar vara en bra väska på grund av att den har fått bra betyg av dem som har provat den (99Mac) och är diskret vilket minskar stöldrisken, jag har dock inte provat den själv ännu. Är det någon som har använt den väskan? Hur är den? Finns det något negativt med den?

4. Den här frågan kanske är en dum fråga, jag vet inte. Kan man sitta med PowerBooken i solsken under sommaren eller riskar man att överhetta den eller kan förstöra skärmen då? Att fläktarna kommer att låta som ett flygplan är jag medveten om, min fråga är som sagt ifall datorn kommer att ta någon skada av det.

5. Fungerardet här minnet till PowerBooken?

6. Finns det någon som helst nackdel att beställa datorn med ett 128 MiB grafikkort? Andhandsvärdet går upp, FPS i spel ökar lite, lite och när man kör en extern skärm får den mer VRAM. Vad är nackdelen? Låter datorn mer?

7. Vilken butik ska man köpa datorn i? Jag frågar inte var man kan köpa datorn utan vilken butik som rekomenderas med parametrar som service, tillförlitlighet och pris. Vet någon om det är någon butik som har en PB med ett 128 MiB ATi Mobility Radeon 9700 inne just nu? Jag vill inte ha en större hårddisk än 80 GiB, det blir för dyrt. Den enda utbyggnaden förutom RAMet skall vara grafikkortet.

8. När kan man köpa datorn och vara 100 % säker på att man får med Tiger i full version och inte bara uppgraderingsversionen?

9. Är det någonting speciellt jag ska tänka på när jag köper PBn? Ladda upp den x antal timmar innan användning?

10. Behövs det något specialvertyg för att stoppa in mer minne i datorn? Jag har tittat på Apples PDF-manual och där verkar det inte behövas någonting speciellt.

11. Förrutom väskan jag nämnde tidigare hade jag tänkt att köpa ett Tucano Second Skin, finns det någon som helst chans att skinnets dragkedja kan repa datorn? Isåfall, vilket skin ska man välja?

Jag kommer säkert komma på mer frågor senare men nu sa det stopp för tillfället.

Tacksam för svar / Simon, Svampisen.

Ursprungligen av Svampisen:

9. Är det någonting speciellt jag ska tänka på när jag köper PBn? Ladda upp den x antal timmar innan användning?

Du bör börja med att konditionera batteriet; ladda i 12 timmar och låt sen ladda ur tills datorn faller i vila. Sen laddar du hur du vill. Det spelar ingen roll om datorn är på, av eller vila medan du laddar. Du kan använda den samtidigt.

Om du vill kan du ladda ner Xbattery och hålla koll på hur batteriets kapactitet förändras.

Tack för svaret!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 13:01
Ursprungligen av Svampisen:

2. Hur är det egentligen med PowerBookens tålighet? De gånger jag har känt på den tycker jag att den har kännts lite ömtålig, måste man behandla den med pincett eller tål den lite tuffare tag? Går det att cykla med den?

Den gamla titanmodellen var ganska bräcklig, men de nya alu-böckerna känns i alla fall väldigt gedigna. Absolut inte mer bräcklig än andra laptops i alla fall. Fast allt är ju relativt, datorer är ju bräckliga till naturen.

Ursprungligen av Svampisen:

3. När jag cyklar med datorn skulle jag gärna vilja ha en bra ryggsäck, Samsonite Hedgren Extreme eller Hedgren by Xavier Kegels som den också kallas tycker jag verkar vara en bra väska på grund av att den har fått bra betyg av dem som har provat den (99Mac) och är diskret vilket minskar stöldrisken, jag har dock inte provat den själv ännu. Är det någon som har använt den väskan? Hur är den? Finns det något negativt med den?

Varför inte köpa något second-skin-liknande fodral? Då kan du slänga ner datorn i väskan du redan har. Eller varför inte bygga ett själv? Blir löjligt billigt. Sök på "liggunderlag" på forumet.

Ursprungligen av Svampisen:

4. Den här frågan kanske är en dum fråga, jag vet inte. Kan man sitta med PowerBooken i solsken under sommaren eller riskar man att överhetta den eller kan förstöra skärmen då? Att fläktarna kommer att låta som ett flygplan är jag medveten om, min fråga är som sagt ifall datorn kommer att ta någon skada av det.

Nja, sannolikt kommer den väl inte ta skada, men du lär inte kunna använda den i solsken ändå eftersom det är omöjligt att se skärmen.

Ursprungligen av Svampisen:

5. Fungerardet här minnet till PowerBooken?

Enligt specarna ska det göra det.

Ursprungligen av Svampisen:

6. Finns det någon som helst nackdel att beställa datorn med ett 128 MiB grafikkort? Andhandsvärdet går upp, FPS i spel ökar lite, lite och när man kör en extern skärm får den mer VRAM. Vad är nackdelen? Låter datorn mer?

Nackdelen är väl att det kostar mer.

Ursprungligen av Svampisen:

10. Behövs det något specialvertyg för att stoppa in mer minne i datorn? Jag har tittat på Apples PDF-manual och där verkar det inte behövas någonting speciellt.

Man behöver en pyttepytteliten stjärnmejsel, som inte brukar finnas i vanliga verktygslådor. Exakt vad den heter står i Apple's PDF, skriv ner det och gå till din lokala järnhandel.

Ursprungligen av Svampisen:

11. Förrutom väskan jag nämnde tidigare hade jag tänkt att köpa ett Tucano Second Skin, finns det någon som helst chans att skinnets dragkedja kan repa datorn? Isåfall, vilket skin ska man välja?

Nej, i praktiken inte. Men varför vill du ha både och?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-24 13:04

10: Man behöver en liten stjärnmejsel. Liten. Och små fingrar kanske.

Oops, någon annan hann före. Jag bytte minne själv i min och råkade ha en hemma, från en sådan där minimejselsats. Annars var det inget svårt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-24 14:12
Ursprungligen av Svampisen:

5. Fungerar det här minnet till PowerBooken?

Enligt Kingston så är inte det minnet gjort för Apples datorer så de garanterar inget. Däremot har de ett med nummer KTA-PBG4333/1G som är testat och garanterat ska fungera. Kostar bara en hundralapp mer hos Butik.it och de har erbjudande på frakten just nu.

http://www.butik.it?artnr=KTA%2DPBG4333%2F1G

Ursprungligen av C-mon:

Varför inte köpa något second-skin-liknande fodral? Då kan du slänga ner datorn i väskan du redan har. Eller varför inte bygga ett själv? Blir löjligt billigt. Sök på "liggunderlag" på forumet. ... Nej, i praktiken inte. Men varför vill du ha både och?

Andledningen till att jag vill ha både och är att den ryggsäck jag använder mig av hemma används till alla skolböcker, cirka 8 - 10 kg. Jag är väldigt tveksam till att PBn håller ifall jag lägger den i en sådan väska:D. Jag vill dessutom känna mig säker på att min dyra pjäs ligger på ett sätt så att den inte kan bli skadad, det gör jag bara ifall den har dubbla skydd.

Ursprungligen av [ix:

]Enligt Kingston så är inte det minnet gjort för Apples datorer så de garanterar inget. Däremot har de ett med nummer KTA-PBG4333/1G som är testat och garanterat ska fungera. Kostar bara en hundralapp mer hos Butik.it och de har erbjudande på frakten just nu.

http://www.butik.it?artnr=KTA%2DPBG4333%2F1G

Tack så mycket! Jag trodde inte att det gick att hitta de minnena så billigt!

Nu har ännu en fråga uppstått i mitt huvud, ännu en ganska dum sådan :);

Under mitt sommarlov tänker jag lära mig C++, jag har ingen tidigare erfarenhet av programmering (förutom "Hello World" ) och undrar därför ifall C++ är annorlunda till macen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 17:23
Ursprungligen av Svampisen:

3. När jag cyklar med datorn skulle jag gärna vilja ha en bra ryggsäck, Samsonite Hedgren Extreme eller Hedgren by Xavier Kegels som den också kallas tycker jag verkar vara en bra väska på grund av att den har fått bra betyg av dem som har provat den (99Mac) och är diskret vilket minskar stöldrisken, jag har dock inte provat den själv ännu. Är det någon som har använt den väskan? Hur är den? Finns det något negativt med den?

Jag har en Boblebee som jag är mycket nöjd med. Den fungerar att cykla och jogga med, och det känns som en cykelhjälm för datorn.

Vänligen, Ylan

Boblebee verkar skada min plånbok lite för mycket men tack för att du tog dig tiden att tipsa.

Jag har hittat en driver som jag tror ska fungera med min skrivare. Här är länken, under "Supported printers" finns 720C.

Är det någon som rekommenderar ett speciellt köpställe med extra bra service?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-29 20:03
Ursprungligen av Svampisen:

Boblebee verkar skada min plånbok lite för mycket men tack för att du tog dig tiden att tipsa.

Den väskan har varit med om en motorcyckel olycka(sök här på forumet) med en iBook(tror att det var det) han kopierade in blder från en digitalkamera strax efter olyckan.

så det är en tålig väska

Hm, jag hittar ingenting här på forumet om olyckan. Jag har provat med sökorden; "motorcykel" och "motorcyckel".

Är det någon speciell modell ifrån Boblebee som är extra bra?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-30 19:56
1
Bevaka tråden