Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart fullt men ändå 1,3 gb ledigt?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 16:47

Jag fick precis upp en ruta där det stod att målskivan snart är full. Detta trots att jag har 1,3 gb ledigt - hur kan detta komma sig?

Blir de allt för fullt så kan OSX bli konstigt, filer försvinna och inställningar nollställas.
Så systemet varnar i god tid. Se till att alltid ha minst 1 eller 2 gb ledigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 16:57

Mystiskt, chatprogramet meddelade att den inte kunde skriva till loggfilen. I skivverktyg stod det att jag hade 0 kb tillgängligt, när jag tömde papperskorgen har jag nu 200. Under skivan på skivbordet står det fortfarande 1,31 gb -- uppdateras inte den infon eller?

Hur kan jag köra med 0 kb ledigt föresten?
Det verkar finnas reserver! hmmm...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-25 17:18
Ursprungligen av jakob:

Mystiskt, chatprogramet meddelade att den inte kunde skriva till loggfilen. I skivverktyg stod det att jag hade 0 kb tillgängligt, när jag tömde papperskorgen har jag nu 200. Under skivan på skivbordet står det fortfarande 1,31 gb -- uppdateras inte den infon eller?

Hur kan jag köra med 0 kb ledigt föresten?
Det verkar finnas reserver! hmmm...

Den infon tror jag inte uppdateras live, utan bara vid omstart. Bug, helt klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-25 17:23
Ursprungligen av akesson:

Den infon tror jag inte uppdateras live, utan bara vid omstart. Bug, helt klart.

Den uppdateras men inte så frekvent som den borde.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 17:33
Ursprungligen av juanito:

Den uppdateras men inte så frekvent som den borde.

Nä, upptäkte det nu också. Har för mig att den uppdaterades i OS 9 när jag körde det för länge sen. Ett alternativ är att markera din hårddisk och trycka Kringla-I (Eller välja Arkiv->Visa info) - Den informationen uppdateras i realtid.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-25 20:13

lite av en omväg, men skriv följande rad i terminal fönstret (utan citationstecken):
'df -h'

det borde ge dig en lite mer 'up-to-date' insyn i 'diskfullheten'

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 15:48
Ursprungligen av miska:

lite av en omväg, men skriv följande rad i terminal fönstret (utan citationstecken):
'df -h'

det borde ge dig en lite mer 'up-to-date' insyn i 'diskfullheten'

Eller df -ah så får man med alla enheter

Ett goddag yxskaft-trick är annars att slänga något i papperskorgen och tömma den, då brukar rätt ledigt utrymme räknas ut. Annars är det en riktigt dålig grej som varit med i OS X från 10.0 till 10.3, dvs att det inte uppdateras speciellt snabbt. Jag har varit med om att det diffat flera gig. Förhoppningsvis är detta bättre i Tiger.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-26 11:10

Det här med full mål disk kommer för mig när jag kör iPhoto. Det ända som fixar saken är en omstart. Eventuell utloggning och in loggning men då kan man lika gärna starta om.

Ursprungligen av juanito:

Det här med full mål disk kommer för mig när jag kör iPhoto. Det ända som fixar saken är en omstart. Eventuell utloggning och in loggning men då kan man lika gärna starta om.

Jo, iPhoto är ökänt för att äta upp allt utrymme det kan hitta. När man bläddrar mellan bilder verkar iPhoto cacha eftersom och utan att rensa.

Man lever farligt om man har så lite kvar på disken. Minst 10% av den totala volymen bör man ha för att det ska rulla säkert.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 21:51
Ursprungligen av Nurell:

Man lever farligt om man har så lite kvar på disken. Minst 10% av den totala volymen bör man ha för att det ska rulla säkert.

Så du menar att på mina 500 Gigabyte måste jag ha 5 Gigabyte ledigt? -)

En bra regel är ju att ha en separat partiation för OS'et som man aldrig lägger mer än program i. Då kan man tok-ladda från nätet utan att X'et blir ledsen (Oj va fyndig jag är)

Ursprungligen av studiox:

Så du menar att på mina 500 Gigabyte måste jag ha 5 Gigabyte ledigt? -)

En bra regel är ju att ha en separat partiation för OS'et som man aldrig lägger mer än program i. Då kan man tok-ladda från nätet utan att X'et blir ledsen (Oj va fyndig jag är)

50 Gigabyte snarare....;)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 22:00

*host host* Har man en mac mini med typ 5 GB vill man nog använda så mycket som möjligt, därför rekomenderar jag inte att partilera i det fallet. Men jag förstår din tanke!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 23:20

Det här med utrymme är ju lite lustigt... Min systempartition är 40 GB och har bara knappt 5 GB ledigt utrymme trots att jag inte har speciellt många eller stora filer, bara systemet och min användarmapp som inte innehåller så jättemycket. Det är cachade grejer och swap-filer och allt möjligt som äter utrymme antar jag, men lustigt är det...

1
Bevaka tråden