Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Maya på Mac mini?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

är det någon som har provat att köra Maya 6 (eller 6.5) på en Mac mini?

hur fungerar det?

jag har 1.42ghz varianten av Mac mini och skall ha 1gb minne på den så fort jag hittat något prisvärt minne som jag vet fungerar.

jag menar då inte stora renderingar såklart, det tar en renderfarm hand om , men att "ta jobbet med sej hem" och modellera och texturera och animera litegranna i maya,

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-12 19:06

Jag har ingen Mac mini - väntar fortfarnade på min :rolleyes:

Men däremot har jag en iMac (G4) 800 Mhz. Visst det går inte jättefort när man kör Maya 6 men det går. Så du borde inte ha några problem att köra Maya. Kom gärna med kommentarer hur det går när/om du testar.

//truls

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-12 22:22

har inte heller jag provat men det borde gå för mindre projekt. Större blir nog för tunga med tanke på att det inte är något direkt bra grafikkort i minin.

Kan intyga att det kraschade ganska snabbt när jag öppnade en karaktär med ungefär 3000 polygoner på min eMac 700.
Jag hann greja lite grand, men jag skulle inte lita på det till nåt som öht kan räknas som nåt annat än lek och möjligen nån snabb rendering, där det inte gör så mycket om du inte hinner spara.

På en Mac Mini kan det nog gå ganska bra, men jag vet inte… det kraschar rätt ofta på pece också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-14 11:37
Ursprungligen av Laseranders:

På en Mac Mini kan det nog gå ganska bra, men jag vet inte… det kraschar rätt ofta på pece också.

Om det kraschar så ofta kanske du skall snacka med din återförsäljare?

mja....

maya på en 1.42ghz mac mini med 1gb ram är en ganska obehaglig upplevelse....renderingshastigheten är jag inte så bekymrad över, men många interaktiva verktyg är väldigt långsamma och om man har tunga scener är allt jätteslappt och långsamt... särskilt de olika Artisian-verktygen där man "ritar" direkt på 3d-objekten är fruktansvärt långsamma.

till nästa mayaprojekt får jag nog köpa nån sorts billig pc :/

Ursprungligen av Jonaz:

Om det kraschar så ofta kanske du skall snacka med din återförsäljare?

Jag hoppas att de på skolan som köpt in det sköter den biten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-15 10:02

problemet är nog inte mhzen utan snarare grafikkortet. Vill du ha fart i maya ska du ha ett workstationkort och dom finns det ju inte direkt en sjö utav till mac och macmini blir ju ännu svårare. Tror det är på väg att släppas ett PCI-kort men är inte helt säker.
Dessvärre får man sitta vid en PC om man vill jobba med tunga scener och där behöver du också ett workstationkort och dom billigaste som inte är så vidare kraftfulla kostar väl runt 5000. Vill du ha ett riktigt bra får du nog se til att ha runt 20000 minst. SEn finns det kort däremellan också.

Skämtar DU?

Maya på Mac Mini??? Handen på hjärtat, det låter inte bara korkat det ÄR korkat! Köpte du Maya och hade bara pengar över till en Mac Mini? Eller köpte du en Mini och glömde att läsa systemkraven för Maya innan du laddade ner det???

SKÄRPNING.

Senast redigerat 2005-04-15 11:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-15 11:31
Ursprungligen av Rikard Hofslagare:

Maya på Mac Mini??? Handen på hjärtat, det låter inte bara korkat det ÄR korkat! Köpte du Maya och hade bara pengar över till Mac Mini eller? Eller köpte du en Mini och glömde att läsa systemkraven för Maya innan du laddade ner det???

SKÄRPNING.

"Ta med jobbet hem" står att läsa i första inlägget... skall man bara modellera enkla objekt i polys eller dra lite i joints så behövs inget monster...

Ursprungligen av Rikard Hofslagare:

Maya på Mac Mini??? Handen på hjärtat, det låter inte bara korkat det ÄR korkat! Köpte du Maya och hade bara pengar över till en Mac Mini? Eller köpte du en Mini och glömde att läsa systemkraven för Maya innan du laddade ner det???

SKÄRPNING.

va? nu är det väl du som får skärpa dej, du verkar ju inte ens ha läst inläggen.

maya-utvecklingen har jag gjort på en pc med workstationgrafikkort (nvidia quadro) men att bygga upp en figur från grunden eller så och tweaka lite smågrejer går alldeles utmärkt att göra hemma på en mac mini, men det blir väldigt segt när man har hela sin scen som sagt...

nr3->
jojo workstationgrafikkort och så vidare... annars så är väl konsensus på diskussionerna på cgtalk.com att man kommer långt med ett "high-end" spelgrafikkort som x800 och så vidare också... och nyare nvidia-kort också. den sajten är ju verkligen ett intygande att man kan skapa fantastisk 3dgrafik med "enklare" utrustning. kolla runt lite där så ser du att det inte är så många som har ett grafikkort i 20000kronors-klassen

renderingshastighet däremot, kan man ju aldrig få för mycket av..

My mistake ... men

Ursprungligen av mjauone:

va? nu är det väl du som får skärpa dej, du verkar ju inte ens ha läst inläggen.

Ska erkännas att jag missade en del i inläggen, jag var lite för snabb på avtryckaren. Men rent generellt verkar många macägare leva med en viss övertro om vad de billigaste macarna både kan och borde kunna göra ...

Senast redigerat 2005-04-16 10:36
  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 18:16
Ursprungligen av Rikard Hofslagare:

Ska erkännas att jag missade en del i inläggen, jag var lite för snabb på avtryckaren. Men rent generellt verkar många macägare leva med en viss övertro om vad de billigaste macarna både kan och borde kunna göra ...

Jag vill att min Skoda ska gå snabbare än grannens Ferrari också....

Ge oss ATi FireGL! NU!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-16 15:42

mjaoune: Har själv ett x800 kort på min PC och det är faktist ett helvete när man jobbar med sub-div ytor. Jobbar man med rena polygoner och inte i för stora mängder funkar det ju så klart bra. Men jag vill ofta jobba med sub-div ytor eftersom det är så trevligt
Men som sagt visst går det att jobba med ett x800-kort eller liknande men jag blir så irriterad när saker och ting börjar lagga för att grafikkortet inte klarar av att rita upp saker tillräckligt snabbt.

Sen en sak till, att maya kraschar på en mac mini har nog inget med hårdvaran att göra, det är snarare mjukvaran som buggar ut. Maya har sina buggar. Hur snabba var datorerna när maya 1 kom ut? Klart att det går att jobba på slöare datorer som mac mini så länge mjukvaran funkar som den ska. Jag har testat maya på en Pc med 700mhz, 128mb RAM och ett geforce 3-kort. Det funkade även om det inte gick så snabbt efter x antal polygoner.

Jag körde förra versionen av MAYA på en iMac SE 400Mhz (G3)

Ska ett program behöva krascha öht pga låga prestanda? (En fråga, jag är inte programmerare och vet inte alla detaljer.)
Låter som att utvecklarna inte gjort allt arbete som de borde.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Ska ett program behöva krascha öht pga låga prestanda? (En fråga, jag är inte programmerare och vet inte alla detaljer.)
Låter som att utvecklarna inte gjort allt arbete som de borde.

Ovanligt men inte omöjligt.

Tyvärr får man ofta leva med att komplicerade program är så svåra att felsöka att det gärna är kvar en del fel. Att industrin standardiserat på verktyg som gör felsökningen svårare gör inte saken bättre. Hur som helst, Maya är ett komplext system, extremt svårt att få helt felfritt, och som alltid lägger kunderna hellre pengar på nya finesser än på stabilitet. Är det bara stabilt nog att kunna få något gjort alls så får det duga, och det tycker kunderna också. Hellre buggigt idag än felsökt nästa år.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-25 00:47

nej maya kraschar inte pga låg prestanda, det är buggar i mjukvaran, det finns ett par och maya kan bli lite ostabilt ibland.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-25 02:31
Ursprungligen av nr3:

nej maya kraschar inte pga låg prestanda, det är buggar i mjukvaran, det finns ett par och maya kan bli lite ostabilt ibland.

Speciellt om man är trimmar med egna funktioner
"MEL" är lockande att trixa med

1
Bevaka tråden