Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt datorvirus raderar mp3-filer

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-24 01:37

Som vanligt drabbar det inte oss med "rätt" operativsystem

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,635497,00.html

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 03:01

Antar att det är MPAA som släppt det.

Jag gissar på Per Gessle...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-24 07:58

Tänk att de ändå talar om att endast windows drabbas - vilket framstet Aftonbladet!
Bra som bara den.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 08:13

Jag kan göra ett script som raderar på OS X oxå om någon vill ha det (fast man får nog köra det manuellt…)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 08:21

Tack...

Ursprungligen av Pär:

Jag kan göra ett script som raderar på OS X oxå om någon vill ha det (fast man får nog köra det manuellt…)

Tack för erbjudandet. Jag hör av mig om jag känner att jag har behov av ett sådant. Och föredrar att köra det manuellt

  • Medlem
  • 2005-04-24 21:41
Ursprungligen av Pär:

Jag kan göra ett script som raderar på OS X oxå om någon vill ha det (fast man får nog köra det manuellt…)

Tja, men du skulle ju kunna göra ett litet freewareprogram, med en installer, men låt bara installern köra ett skript för att radera mp3or, och sen tala att den inte kunde installera programvaran...
Eller ett som installerar ett skript som ligger å väntar på sudo behörighet och sedan kör sudo rm -R / eller liknande...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 21:47
Ursprungligen av 0la:

Tja, men du skulle ju kunna göra ett litet freewareprogram, med en installer, men låt bara installern köra ett skript för att radera mp3or, och sen tala att den inte kunde installera programvaran...
Eller ett som installerar ett skript som ligger å väntar på sudo behörighet och sedan kör sudo rm -R / eller liknande...

Jo, något sådant (det görstnämnda) borde väl inte vara så omöjligt direkt
Det sista är ju lite värre, men något som loopar och provar provar om sudo är aktivt går ju göra, men ett sådant måste ju installeras med sudo så det är ju lite onödigt omständigt

  • Medlem
  • 2005-04-25 22:57
Ursprungligen av Pär:

Jo, något sådant (det görstnämnda) borde väl inte vara så omöjligt direkt
Det sista är ju lite värre, men något som loopar och provar provar om sudo är aktivt går ju göra, men ett sådant måste ju installeras med sudo så det är ju lite onödigt omständigt

Nej, det behöver inte alls installeras med sudo. Sudo loggar nämligen inte till secure.log, utan till sys.log (tror jag det är, i vart fall en som alla kan läsa). Då kan det köras som vilket annat program som helst, som en bakgrundprocess, och kolla sys.log efter sudo loggar. Sudo är som bekant globalt och upp till fem minuter efter sudo använts så kan vad som helst köra saker med sudo utan att behöva några lösenord...
För att köra som startobjekt behövs väl iofs sudo, men många stänger aldrig av sida macar....

Det bästa är ju att det även slänger bort lagliga MP3-Filer så skivindustrin får sälja ännu mer!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 12:40

...och med MPAA menade jag förstås RIAA

1
Bevaka tråden