Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MiniMac & Tiger, bra eller dåligt?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad talar emot att ägare av mini-macen skulle investera i MacOSX 10.4 ( Tiger ), vad är det som INTE kommer att fungera och varför? Jag har letat och i bakhuvudet finns något om att en del nya funktioner hos Tiger inte fungerar eller är möjliga på mini-macen - hjälp. ( Lägg gärna till annat som du kommer på ).

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-23 10:10

Som jag fattat det så kommer allt fungera, men man går miste om en del lull-lull effekter bara. Alltså finns det samma fördelar som för alla andra att uppgradera.

-- Patrik

Så vilka är då dessa "lull-lull effekter" och vad i minin är det som sätter begränsningarna, grafikkortet eller ?

Att grafikkortet inte är tillräckligt avancerat för att ha stöd för CoreImage gör att vissa "lull-lull-effekter" försvinner. En av dem effekterna tror jag är vågmönstret man skall se när man lägger in en widget i dashboard.

Titta på Dashboard-filmen på Apples hemsida, då förstår ni vad jag menar!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 18:20
Ursprungligen av Olle@mac:

Så vilka är då dessa "lull-lull effekter" och vad i minin är det som sätter begränsningarna, grafikkortet eller ?

Dashboard har ju extremt lite med Coreimage att göra. Titta på Steves senaste Keynote istället när dom kör Videoredigering med realtidseffekter, det är COREimage.

CoreIMAGE kan du enbart använda om du har ett Grafikkkort med en programmeringsbar GPU (Graphics processing unit). Majoriteten av grafikkorten kan du inte göra det. Det är bara dom senaste från ATI och Nvidia som har den möjligheten, enligt den listan som finns i tråden här.

Dom flesta sakerna som finns i Tiger misstänker jag du kan göra i 2D. Dashboardeffekterna är ju inte mer komplicerade än UserSwitching på Panther.

Ännu intressantare blir det ju i 3d modellingprogram där du kan göra renderingarna på grafikkortet för snabba previews, som har funnits ända sen man "uppfann" 3D grafikkort. men nu är det inkluderat i Kerneln för att spara några procent CPU kraft

  • Oregistrerad
  • 2005-04-23 10:51

Jo, iom att vissa av CoreImage måste köras på processorn så hoppar man över lite "lull lull", ungefär som man gör i Panther med "user switching kuben" och exposée på gamla grafikkort med mindre än 16MB.

"Vågmönstret" funkar utmärkt på en Mac mini. Har jag hört...

Tiger i övrigt också förresten.

Men ifall det inte är Dashboards lull-lull som försvinner, vilka effekter är det då som begränsas på grund av grafikkortet?

Mmm, du har säkert "hört" det :D.

Ursprungligen av capojava:

"Vågmönstret" funkar utmärkt på en Mac mini. Har jag hört...

Tiger i övrigt också förresten.

På en helt ny iBook G4 fungerar inte vågeffekterna, men det kan jag leva med.

Ursprungligen av Olav Rust:

På en helt ny iBook G4 fungerar inte vågeffekterna, men det kan jag leva med.

Det gör det på min nästan 2 år gamla Powerbook 12"... Om än segt

Ursprungligen av southtown:

Det gör det på min nästan 2 år gamla Powerbook 12"... Om än segt

Va har du för pb? ja har också en 12" vore kule o veta om de är samma o om de ska fungera hos mig också.

Ursprungligen av Johan S:

Va har du för pb? ja har också en 12" vore kule o veta om de är samma o om de ska fungera hos mig också.

1 ghz 12 "

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 19:59
Ursprungligen av Olav Rust:

På en helt ny iBook G4 fungerar inte vågeffekterna, men det kan jag leva med.

Tjena tjena,
på min iBook G4, 1GHz funkar vågmönstret kanon. knappt ens segt måste jag säga. jag tror att du har skärmen inställd på för få färger om det inte funkar. Det måste vara miljoner...

/Jollygods

  • Oregistrerad
  • 2005-04-23 13:39

Jag sitter med en mini och kommer skaffa Tiger när det släpps, flera lull-lull effekter har jag ändå stängt av i Panther (t.ex animeringseffekten "anden i flaskan") som hackar på hösta upplösningen.

hur mycket grafik krävs för Tiger då?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-23 14:29
Ursprungligen av David Slättne:

hur mycket grafik krävs för Tiger då?

Samma som för Panther, ingen skillnad. Ska du köra vissa CoreImage-effekter i realtid krävs ett DirectX9-kompatibelt grafikkort. Tiger är snabbare än Panther på samma hårdvara oavsett grafikkort.

DirectX?

Det är väl Windows hård- eller mjukvarugrafikaccelerator?

Titta på den här länken, där det står vilka grafikkort som klarar av CoreImage. Det vill säga allt vilka kort som klarar av allt lull-lull.

Ok, lite off topic; nån som vet om man kan "Shifta" (sega ned med shift) dashboard effekten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-25 00:26
Ursprungligen av Galeriel:

Ok, lite off topic; nån som vet om man kan "Shifta" (sega ned med shift) dashboard effekten?

Svar ja

Jag trodde CoreImage i första hand var avsett som ett paket med färdiga visuella effekter för programskapare att använda för att få lite OSX-känsla i sina program. Har jag helt fel? Såklart kan man då inte se dem om ens burk inte stöder CoreImage, men det känns inte som man missar så mycket, om det nu är som jag tror.

Jag kör Tiger på min mac mini med bara 256 i minne och det flytter på utan problem... startar till och med snabbare än med panther. någon våg efekt får jag inte men det kanske beror på mitt limiterade minne. annars fungerar det kalas bra. den är lite seg när man kör dashboard första gången... med att läsa in all data och så men sen är det inga problem.

Ursprungligen av DeZoe:

Svar ja

JAAAAAAAA!

1
Bevaka tråden