Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S.M.A.R.T Failed på Seagate S-ATA disk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 18:27

Köpte en Seagate 300 GB S-ATA disk, har den internt i min G5:a, från början så var den inte alls snabb, mycket långsammare än mina FW och IDE diskar (kör IDE över FW med en Wibetech bridge). Sysslar med ljudredigering så jag ser snabbt hur många tracks mina diskar kan spela upp/in. Sen upptäckte jag att i Disk Utility stod det S.M.A.R.T Failed på den disken. Formaterade om den (Initialize), men felet kvarstod, körde Diskwarrior samt Techtool, startade om några gånger under tiden, sen försvann S.M.A.R.T Failed och det stod "verified" istället, Gjorde en Initialize igen och nu funkar disken som den skall. Är S.M.A.R.T felet en varning om nåt hårdvarustrul på disken, eller kan Diskwarrior och Techtool ha fixat disken? bör man byta ut den i alla fall? Skall också kolla med Seagate i morrn.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-04-24 20:45

Som jag förstår så omfattar SMART en massa saker där tex. pajade sektorer är en parameter. Det är just läsfel som troligtvis är det vanligaste problemet man som användare har. När tillräckligt många sektorer har läsfel kommer SMART att flagga för det. Då är det en omformatering som gäller.

Så om du lyckas ta fram SMART-parametrarna på något sätt så kan man faktiskt se exakt vad som är fel. Och således också veta om det är dags att byta den. Har inte letat men på PC finns det program man kan ta hem som analyserar saker som detta. Bättre än vad Disk Utility gör iaf.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 21:00

Techtool har ju en lista på SMART parametrarna, men när jag väl körde Techtool så var disken OK igen. Sen har ju inte Disk Utility nån Low Level Format, borde väl finnas nåt program som kan formatera riktigt och mappa ut bad blocks... Har ingen koll på detta i OS X eftersom det inte har behövts ännu.

1
Bevaka tråden