Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En bra mus?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har förslag på en bra mus? Trådlösa eller USB spelar mindre roll, skriv gärna om egna intryck av passform, batteritid (på trådlösa) och känslan överhuvudtaget.

Några modeller jag tittat lite extra på är Logitech MX 510 och MX 1000, Microsoft (Wireless) Intellimouse
Är det någon som provat någon av dessa? Kanske har förslag på en annan tillverkare/modell?

Det krav jag har är att den ska ha relativt många knappar, den ska underlätta surfning (bakåt/framåt) och i framtiden (har ingen mac än, switch på gång) kunna sköta Exposé-funktioner.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 18:14

Jag har en Logitech MX310 och det är en bra mus, MEN Logitechs drivrutiner är buggiga på min mac (de extra knapparna tappar sina specialfunktioner, så fort man loggar ut eller loggar in en annan användare). Har även haft problem på min förra mac. Det enda som återställer allting är omstart. Logitech Control Center heter drivrutinerna och det gäller för alla deras tillbehör.

Har kollat här på forumen och frågat runt i egna inlägg och intrycket jag får är att vissa är nöjda med drivrutinerna och vissa som jag tycker de är mycket dåliga. Har även gett feedback till Logitech men inget händer sedan senaste drivrutin (från augusti 04). Kanske det ändrar sig med Tiger, för de behöver väl revidera sina drivrutiner, kanske inte.

Nästa mus för min del blir en Microsoft tror jag.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-04-19 18:26

www.usboverdrive.com - fina musdrivers...
Jag har en Razer Diamondback Magma btw.. jätte fin mus

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 18:49
Ursprungligen av Ricky:

www.usboverdrive.com - fina musdrivers...
Jag har en Razer Diamondback Magma btw.. jätte fin mus

ja men de är inte gratis, logitech borde fixa bra drivrutiner

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-04-19 18:51

du får väl vara olaglig då

Musen jag använder verkar inte Logitech vilja kännas vid längre. Den tycker jag annars är skön. Det är en Mouseman Dual Optical. Jag har inte installerat logitech control center på den här datorn (har jag däremot på min bärbara) eftersom det inte behövs. Den enda buggen som verkar påverka produkten hos mig är att det efter varje omstart är som om musaccelerationen är på dubbla maxvärdet, så man måste gå in och "peta till" slidern. En tumknapp, skrollhjul och vänster- och högerknapp.

Vill egentligen ha en MX1000 (lasermusen), eftersom man är lite av en prylbög, men kan inte riktigt motivera inköp av den när jag är så pass nöjd med min nuvarande.

Precis som i mitt förra inlägg någonstans här på forumet vill jag på förhand be om ursäkt om mina poster är svårlästa, då timmen är sen och jag inte kan sova.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-04-20 07:44

Om du har råd tycker jag inte du ska tveka att köpa en MX1000, den är verkligen helt underbar och allting fungerar perfekt. När jag fört fick den så kändes den lite annorlunda än en optisk mus men det tog bara några minuter innan man kommit in i det. Jag kan inte precisera vad som skillde men den känndes annorlunda, på ett positivt sett. Fantastisk mus verkligen, värd varenda krona.

Ursprungligen av xtimmyx:

MX1000, den är verkligen helt underbar[...] men den känndes annorlunda, på ett positivt

Instämmer.

Jag gillar faktiskt Microsofts möss, en av få saker jag tycker de lyckats med... Gillar dem mer än Logitech.

Tack för alla svar!

Är det någon som har använt MX 1000 "Midnight"? Det verkar (på bild) som om den skulle ha samma sorts yta som Apples möss (slät och blank, det kanske även den "vanliga" MX 1000 har?). Min erfarenhet av såna möss är att man måste torka dom rena titt som tätt, pga smuts och svett som fastnar på dom.
Brukar bli en rätt äcklig klibbig känsla...

Det gäller förstås alla möss egentligen, men det märks inte på dom med en lätt strukturerad yta.
...Så egentligen är det kanske bättre med dom som man måste rengöra hela tiden :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 16:43
Ursprungligen av Mechanix:

Tack för alla svar!

Är det någon som har använt MX 1000 "Midnight"? Det verkar (på bild) som om den skulle ha samma sorts yta som Apples möss (slät och blank, det kanske även den "vanliga" MX 1000 har?). Min erfarenhet av såna möss är att man måste torka dom rena titt som tätt, pga smuts och svett som fastnar på dom.
Brukar bli en rätt äcklig klibbig känsla...

Det gäller förstås alla möss egentligen, men det märks inte på dom med en lätt strukturerad yta.
...Så egentligen är det kanske bättre med dom som man måste rengöra hela tiden :rolleyes:

Du har rätt i att de blir lite skitiga...men det är en helt fantastisk mus. Köp den du kommer inte ångra dig...Har aldrig varit mer nöjd än med MX1000

Instämmer i kören.. MX1000, den bästa mus jag haft.. o jag har haft en bunt

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-22 15:05

Jag är också ute efter en mus - men något biligare alternativ.

Jag kräver inte så väldigt mycket av en mus. Visst MX1000 verkar underbar, men i nuläget skulle jag inte lägga 800:- på en mus.

Jag har idag en Apple BT-mus. Den är helt ok, men av tre anledningar vill jag köpa en till mus som jag kan ha när jag skall sitta lite längre vid datorn:
1 Den är tung (2 st. R6-batterier)
2 Den har inget scroll-hjul
3 Den hänger inte rtiktigt med som jag vill när jag sitter å pillar i Photoshop (seg).

Vad skulle ni rekommendera för mus som ligger i 2-300-kronorsklassen?
Sladd-mus är helt ok.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 15:22

Vill du ha en trådlös så är det svårt att komma ifrån att de är tunga, pga batterierna. Jag rekommenderar att du surfar in på pricerunner och läs andras erfarenheter med sina möss, ibland finns det professionella recensioner. Det finns hur mycket som helst under 300:-, så jag skulle koncentrera mig på de kända märken: Logitech och Microsoft kanske Labtech.

Den här är verkar bra: Microsoft Wheel Mouse Optical - Black (PS2/USB), ung 300 :- inkl frakt.
http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/mice/148698/prices

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 01:27

Jag röstar för en Microsoft mus med tilt wheel och sladd, kan köpas för 200 riksdaler om man kan tänka sig OEM.

Hälsningar, Victor

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-24 02:17

Microsoft musar suger akta dig för dem, har haft 3 stycken alla är så dåliga

Jag har heller aldrig använt en bra Microsoftmus, men jag har hört bra saker från vissa håll. Sen förtjänar att nämnas att man kan köpa MX1000 för under 600 bagare.
För att inte stöta mig med 99mac (klockan är mycket* och jag kan inte deras regel om kommersiella länkningar på rak arm) så talar jag inte om var, men det går iaf.

*Vad jag menar med "klockan är mycket" är alltså att jag inte orkar kontrollera.

Tack för svaren, det verkar som att det kommer bli en MX 1000 för mig.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-04-24 16:55

Det enda som jag irriterar mig på med min MX1000 är att den saknar ett steglöst skrollhjul som min MS IntelliMouse Explorer. Det är grymt skönt att skrolla med den men utöver det känns den billig och plasten knakar och låter när man har den i handen.

Du kommer bli nöjd med din MX1000. I kombination med USB Overdrive blir den ännu bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 17:53

Instämmer med de som rekommenderar MX1000. Jag har provat rätt många möss till min PowerBook (MX500, Mouseman Dual Optical, MacMice The Mouse BT, Sushi) och min MX1000 skulle jag inte byta ut mot något i dagsläget, helt underbar känsla.

För dom som inte vet det så kostar inte en MX1000 mer än ca 560:- inkl moms...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-25 09:16
Ursprungligen av xplane:

För dom som inte vet det så kostar inte en MX1000 mer än ca 560:- inkl moms...

Minsan..? Jag kollade bara deras egen sida - där kostar den 799 kr.
Då är det kanske lika bra att slå till med en sådan..

Ursprungligen av Hallon:

Minsan..? Jag kollade bara deras egen sida - där kostar den 799 kr.
Då är det kanske lika bra att slå till med en sådan..

http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=931175-0914

Själv kör jag just nu Microsoft IntelliMouse Explorer 4.0, med 5 knappar och scrollhjul med tilt. Mycket nöjd, men den börjar bli utsliten nu, vänsterknappen fungerar inte jämt.
Hemma kör jag en äldre MS-mus, fungerar bra, men är sugen på en MX1000, ännu mer sugen efter att ha läst alla lovord som öses över den här... Svårt att motivera den utgiften nu bara, har mycket som behöver bytas/uppgraderas...

1
Bevaka tråden