Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktarna går konstant...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-23 17:46

Hej!

Jag är en nybliven och otroligt nöjd Powerbookägare (15", 1.5GHz, 80GB, 1GB RAM). Dock har jag under de senaste dagarna märkt att fläktarna är igång konstant (även om jag inte har några program igång). Det låter inte speciellt högt, men det är fullt hörbart när man sitter och jobbar vid datorn och är lite petig

Det är möjligt att "problemet" uppstod efter att jag uppgraderade från 10.3.7 --> 10.3.9, men det är inget jag är 100% säker på. En annan sak som jag har lagt märke till, är att hårddisken "knäpper till" då och då (ca ett par ggr i minuten) trots att jag inte arbetar med datorn. Om jag kollar i aktivitetskontrollen, visas detta som röda spikar i grafen.

Nu undrar jag ju om det är jag som är känslig, eller om man alltid hör ett svagt fläktljud (och svagt knäppande från hårddisken) från powerbookarna? Om det nu inte är normalt, hur skulle jag kunna komma till rätta med det?

Tack på förhand!

Jag har samma konfiguration som du och upplever samma sak. Men jag kan inte minnas när det inte lät så, kan inte erinra mig att det startade vid någon uppgradering eller så. Jag har 128 MB grafikminne, vilket fått mig att misstänka att det kan vara boven i dramat; fläkten går rimligen av en anledning -- att ventilera bort värme -- och jag kanske är det de 64 extra MB VRAM som alstrar denna extra värme?

Andra motsvarande PB (fast med 64 MB VRAM) som jag lyssnat på har inte haft ständigt snurrande fläktar.

Även jag har samma konfiguration, men med 128 MB i VRAM. Sällan går fläkten igång hos mig, det händer ibland om någon sida i Safari drar upp processorn i 100 %. Och när jag rippar dvd, förstås.

Kolla i terminalen med top -u för att se vilken process det är som kör på för fullt. Fläktarna ska inte alls gå så mycket som ni beskriver.

Edit: Rättade stavning

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Även jag har samma konfiguration, men med 128 MB i VRAM. Sällan går fläkten igång hos mig, det händer ibland om någon sida i Safari drar upp processorn i 100 %. Och när jag rippar dvd, förstås.

Kolla i terminalen med top -u för att se vilken process det är som kör på för fullt. Fläktarna ska inte alls gå så mycket som ni beskriver.

Kruxet för mig är att jag sällan har några processer söm löper amok. Grejen är väl att datorn har ett par olika fläktar. En fläkt som kyler hela datorn och en annan som hjälper till att kyla processorn när den jobbar hårt. Den senare går igång väldigt sällan och låter ganska annorlunda, lägre frekvens liksom.

Eller så har jag fått allting om bakfoten; det är kanske min hårddisk som inte går ner i vila som den ska... har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna vara orsaken. Jag beställde min PowerBook med en 5400 rpm-disk snarare än den 4200 som var standard då.

Hmm...

Ursprungligen av Pegges:

Eller så har jag fått allting om bakfoten; det är kanske min hårddisk som inte går ner i vila som den ska... har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna vara orsaken. Jag beställde min PowerBook med en 5400 rpm-disk snarare än den 4200 som var standard då.

Hmm...

Okej, då är det inte processorfläkten som låter?

Jag har den hårddisken också, och den är inte alldeles tyst. Den susar svagt, men det är som det skall. Jag tror att den långsammare disken är knäpptyst. Vill man ha en riktigt tyst dator, ska man nog köpa en iBook. Den låter ingenting när fläkten inte går.

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Okej, då är det inte processorfläkten som låter?

Nej, det är möjligen på det sättet (men jag är inte helt övertygad ännu). Känns värt det dock i så fall eftersom det blir en lite rappare kraftbok med snabbare disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-23 20:58
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Okej, då är det inte processorfläkten som låter?

Jag har den hårddisken också, och den är inte alldeles tyst. Den susar svagt, men det är som det skall. Jag tror att den långsammare disken är knäpptyst. Vill man ha en riktigt tyst dator, ska man nog köpa en iBook. Den låter ingenting när fläkten inte går.

Hmm... så det kanske är ett vinande från hårddisken som jag hör? Trodde inte att den skulle låta så mycket. Det låter iofs inte så högt, men när jag sitter och jobbar vid datorn kan jag som sagt klart och tydligt höra ett "fläktliknande" ljud från datorn.

Edit: Det låter inte helt orimligt att ljudet skulle komma från hårddisken. Ofta ändras nämligen det vinande ljudet en del i samband med att det där knäppande eller tickande ljudet (eller hur man nu ska beskriva det), som jag antar har med hårddisken att göra, kommer.

Kan ju tillägga att när skärmsläckaren går igång och skärmens ljusstyrka tonas ned, så blir datorn oftast helt ljudlös.

Ursprungligen av query:

Hmm... så det kanske är ett vinande från hårddisken som jag hör?

Jag tycker vi går till botten med det här. Föreslår att vi jämför vilken hårddisk vi har och huruvida vi anser att vi hör ett diskret med under tystnad i övrigt smått retligt högfrekvent "vin" eller "sus" från datorn.

Jo, jag retar mig lite grann på något slags fläktljud. Det slutar aldrig låta så. Jag har en 80 GB TOSHIBA MK8026GAX som snurrar i 5400 rpm.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-23 21:13
Ursprungligen av Pegges:

Jo, jag retar mig lite grann på något slags fläktljud. Det slutar aldrig låta så. Jag har en 80 GB TOSHIBA MK8026GAX som snurrar i 5400 rpm.

Jag upplever det, precis som du, som ett fläktljud som aldrig slutar att låta. Jag har dock en Hitachi HTS541080G9AT00 på 80 GB, 5400 rpm.

Ursprungligen av query:

Kan ju tillägga att när skärmsläckaren går igång och skärmens ljusstyrka tonas ned, så blir datorn oftast helt ljudlös.

Vad har du för hastighet på din hd? 4200 eller 5400 rpm?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-23 20:47

Jag testade att köra top -u, men jag vet inte riktigt hur jag ska tolka resultatet. Trots att jag inte "gör något" (jag har några program öppna och kollar resultatet för top -u) så ändras hela tiden ordningen och belastningen för de olika processerna. Ska det vara så? Hur som helst, toppositionerna på processlistan innehas av:

- top
- kernel_tas
- WindowServ
- Firefox
- Word
- Terminal

Den inbördes ordningen mellan dessa skiftar, som sagt, hela tiden. Den maximala CPU-belastningen för en process verkar ligga på ca 15%.

Just det, jag har bara 64MB VRAM.

Edit: Klistrar in "headern" som jag fick när jag kör top -u:

Processes: 49 total, 2 running, 47 sleeping... 139 threads 20:49:44
Load Avg: 0.63, 0.45, 0.35 CPU usage: 36.4% user, 63.6% sys, 0.0% idle
SharedLibs: num = 129, resident = 40.8M code, 3.55M data, 11.7M LinkEdit
MemRegions: num = 8178, resident = 192M + 11.5M private, 146M shared
PhysMem: 98.0M wired, 429M active, 206M inactive, 734M used, 289M free
VM: 4.50G + 89.1M 135537(0) pageins, 9663(0) pageouts

Ursprungligen av query:

Jag testade att köra top -u, men jag vet inte riktigt hur jag ska tolka resultatet. Trots att jag inte "gör något" (jag har några program öppna och kollar resultatet för top -u) så ändras hela tiden ordningen och belastningen för de olika processerna. Ska det vara så?

Jo, det är olika processer som då och då "gör saker". 'top -u' rapporterar processernas imbördes ranking efter andel av processortid i vissa intervall. Det får effekten att de byter plats med varandra. Om du bara kör 'top' utan flaggan u kommer du att se att andel processortid varierar men processerna håller sig på mattan vad gäller imbördes ordning.

Edit: stavnign

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 07:32

Jag har en PowerBook 12" med hårddisk som snurrar i 4200rpm. Jag skulle säga att min hårddisk konstant surrar med ett "fläktljud", helt klart hörbart och lite irriterande.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-25 08:36
Ursprungligen av nilsson_:

Jag har en PowerBook 12" med hårddisk som snurrar i 4200rpm. Jag skulle säga att min hårddisk konstant surrar med ett "fläktljud", helt klart hörbart och lite irriterande.

Då är det kanske helt enkelt hårddisken som jag hör.

Upplever du också de där "knäppande" ljuden från hårddisken nån gång i minuten, trots att du inte jobbar med den? Det låter som om den läser/skriver något i ett kort ögonblick... är det kanske nån process som spökar?

Jag har också en pbook 15" av senaste modellen med 80gb 5400varvs disk och det ni hör är disken. Den susar lite, men det är ju inte speciellt högt...

klickandet kommer också från disken. På min låter det som att det byter takt lite då och då, var lite fundersam på det där, men tydligen skall det vara så. Så era pböcker funkar med 99.9% som de skall.

mvh
Erik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-27 09:53
Ursprungligen av knoxville:

Jag har också en pbook 15" av senaste modellen med 80gb 5400varvs disk och det ni hör är disken. Den susar lite, men det är ju inte speciellt högt...

klickandet kommer också från disken. På min låter det som att det byter takt lite då och då, var lite fundersam på det där, men tydligen skall det vara så. Så era pböcker funkar med 99.9% som de skall.

mvh
Erik

Det var trevligt att höra... då kan jag sluta oroa mig

Jag har en Hitatchi 7200-varvare i min 15" 1.5GHz PowerBook med 1GB ram. Jag tycker hårddisken är ganska tyst av sig. Efter uppgraderingen till 10.3.9 så testade jag att ha Processor Speed på Highest i energy Saver, men då körde fläktarna ganska mycket så jag satte ner den på Automatic igen och då blev det bra igen. det är väldigt sällan som fläktarna går igång, bara om man kör nåt tungt.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-02-22 10:28

Imorse hängde sig min dator rejält. Efteråt ville den inte starta förrän efter några försök.
När den väl startade var fläktarna igång konstant, trots att datorn inte var varm. Så håller den fortfarande på.

Tycker även att den blir varm fortfare än förut. Det räcker med att köra Safari i 10 minuter så börjar det hetta i knät.

Så här har datorn inte varit förut. Jag har jobbat med tunga grafiska saker och nästan aldrig hört fläkten. Och värmen har inte kommit lika fort tidigare.

Datorn är en PB Alu 1,5 Ghz med 1 Gb minne och 80 gb hårddisk.

1
Bevaka tråden