Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Macmini och tft skärm

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-04-22 21:11

Hej, jag har precis fått hem min systers macmini, jag installerade den och kopplade den till en 19-tums tft skärm med fabrikatet "multiQ", den kopplas via DVI. Problemet är att skärmen flimmrar väldigt mycket, du ser det speciellt på svarta partier, det liksom flimmrar vita streck överallt och det är såklart väldigt störande. Jag läste här på 99mac att fler haft problem med sina tft-skärmar som kopplas till macminin, men finns det någon lösning på problemet? Vad kan Apple göra om jag ringer dem? Det känns ju lite surt att åka och köpa en ny tftskärm när man har en som fungerar utmärkt, innan var den kopplad till en PowerMac G5 och det var inga som helst problem.. Jag kör med upplösningen 1280x1024, 64 hz, jag har provat ändra upplösning, färger mm men den flimmrar fortfarande lika mycket. Har någon några tips så är jag väldigt tacksam! Det går inte att använda den som det ser ut nu..
Tack på förhand!
/Henke

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-22 21:44

Det finns en hel del intressanta diskussioner om detta ämne. Ett tips vad jag förstått det som är att prova att underklocka grafikkortet en aning. Titta igenom mac mini-delen av forumet. Det finns en hel diskussioner kring detta. Även apple.com och deras diskussionsforum finns det en hel del matnyttigt.

Jag använder för tillfället en 19" Acer AL1914 som endast har VGA-anslutning (den har fungerat utan problem) så jag kan inte vägleda dig mer än så.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 22:12

64Hz???
DVI sätter man inte frekvens på (den är 70, eller något, för jämnan).

Innebär det något?

Ladda ner ATis över- och underklockningsprogram. Det heter något i stil med ATiccelerator, underklocka sedan ditt Radeon 9200 kort, det har tydligen fungerat för vissa.

Om den är ansluten till en DVI kontakt skall frekvensen vara 60hz inget annat...

Nej gör inte det, följ innan något annat upp det prat som varit om att själva kontakten ibland är lite väl känslig för hur bra kontakt den får - skruva varligt men bestämt fast monitorkabeln. Grabben är 15 år och datorn är ju inte hans utan hans syster - tycker att det är grundligt fel att ge sådana råd till minderåriga!

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-04-22 22:39

DVI är väl Alltid 60hz?
Tycker det är konstigt och tråkigt att vissa har problem. Själv funkar min Hyundai L90D+ 19" utmärkt.
Varför kan det skilja mellan skärmar? Om det är samma sladd, samma upplösning, samma uppdateringstid etc. En från Samsung borde väl inte dra mer kraft från grafikkortet än en Sony etc?

Ursprungligen av Olle@mac:

Nej gör inte det, följ innan något annat upp det prat som varit om att själva kontakten ibland är lite väl känslig för hur bra kontakt den får - skruva varligt men bestämt fast monitorkabeln. Grabben är 15 år och datorn är ju inte hans utan hans syster - tycker att det är grundligt fel att ge sådana råd till minderåriga!

Är det mitt inlägg du kritiserar eller dem som tror att DVI-anslutningen är felet?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 22:49
Ursprungligen av Svampisen:

Är det mitt inlägg du kritiserar eller dem som tror att DVI-anslutningen är felet?

Att rota rom på kortet.

Skriver han att den står på 64Hz och använder DVI så finns det ju ett uppenbart fel där (även om det bara är ett skrivfel).
Man tar väl det uppenbara först?

(Sen kontakten)

Stepwize ya know...

  • Medlem
  • 2005-04-22 22:57
Ursprungligen av Pär:

Att rota rom på kortet.

Skriver han att den står på 64Hz och använder DVI så finns det ju ett uppenbart fel där (även om det bara är ett skrivfel).
Man tar väl det uppenbara först?

(Sen kontakten)

Stepwize ya know...

Hej igen, det e inget skrivfel, det står under bildskärmar att jag har 1280x1024 i upplösning och 64 hz....
Är det svårt/riskfyllt att underklocka grafikkortet?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 23:51
Ursprungligen av Henke:

Hej igen, det e inget skrivfel, det står under bildskärmar att jag har 1280x1024 i upplösning och 64 hz....
Är det svårt/riskfyllt att underklocka grafikkortet?

Då låter det lurt (64Hz alltså). DVI har fast frekvens som har med standarden att göra (60Hz uppenbarligen, glöm mitt gidder om 70 ) Kolla inställningarna på skärmen och stäl ldom på 60 via "påskärmenmenyn".

På nästa fråga är svaren Nej/Ja

Ifall DVI-anslutnings teorin inte lyckas kan du som sagt (ifall du är modig) underklocka kortet. Det kan gå åt helvete men jag är väldigt tveksam till det eftersom du inte ökar prestandan på kortet utan sänker den, här finns en tråd, http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68919 .

Från tråden jag länkade till:

Ursprungligen av oskard:

OK, jag kör 1280x1024 utan ryckighet i Expose´. Dock lider jag av den bug som gör att bilden rycker i sidled på in DVI-anslutna skärm. Min temporära lösning var att underklocka grafikprocessorn och -minnet ca 30%. Fortfarande bra flyt i Expose'.

Jag tvivlar inte på din beskrivning, men jag tror inte det är ett universellt problem.

Ursprungligen av Svampisen:

Är det mitt inlägg du kritiserar eller dem som tror att DVI-anslutningen är felet?

Ja det var nog ditt råd som jag avrådde honom från att använda på något som han inte äger - hur ska han förklara ifall han sabbar grafikkortet så illa att garantin inte gäller... vem ska då betala detta - är man 15 år ( vilket han har i sin presentation ) så finns risken att han i ungdomlig iver ställer till det rejält för sig och sin syster. Visst ett sådant råd kan vara ok om man är 20 > 100 år, då har man oftast lite mer innanför pannbenet. OBS, jag skäller inte på dig men tycker att sådant måste tas med i beräkningen att han kan stå där med en trasig dator. Som jag förstår honom så har han ju bara tillfälligt lånat denna MiniMac.

Olle

  • Medlem
  • 2005-04-22 23:10
Ursprungligen av Olle@mac:

Ja det var nog ditt råd som jag avrådde honom från att använda på något som han inte äger - hur ska han förklara ifall han sabbar grafikkortet så illa att garantin inte gäller... vem ska då betala detta - är man 15 år ( vilket han har i sin presentation ) så finns risken att han i ungdomlig iver ställer till det rejält för sig och sin syster. Visst ett sådant råd kan vara ok om man är 20 > 100 år, då har man oftast lite mer innanför pannbenet. OBS, jag skäller inte på dig men tycker att sådant måste tas med i beräkningen att han kan stå där med en trasig dator. Som jag förstår honom så har han ju bara tillfälligt lånat denna MiniMac.

Olle

Hej, jo jag är liksom familjens lilla data admin och skulle hjälpa min syrra (som inte kan någonting om datorer) att installera hennes mini, och det gick ju bra, men skärmen flimmrar och jag vet inte hur jag ska lösa det... Som du förstår vill jag gärna inte kvadda grafikkortet.

Ursprungligen av Henke:

Hej, jo jag är liksom familjens lilla data admin och skulle hjälpa min syrra (som inte kan någonting om datorer) att installera hennes mini, och det gick ju bra, men skärmen flimmrar och jag vet inte hur jag ska lösa det... Som du förstår vill jag gärna inte kvadda grafikkortet.

Jag skulle för säkerhets skull lämna tillbaka dator och skärm till inköpsstället och reklamera skiten. För detta skall du inte rota i, det skall garantin avhjälpa!

  • Medlem
  • 2005-04-22 23:36
Ursprungligen av xplane:

Jag skulle för säkerhets skull lämna tillbaka dator och skärm till inköpsstället och reklamera skiten. För detta skall du inte rota i, det skall garantin avhjälpa!

Skärmen har nåra år på nacken så den kan jag inte lämna tillbaka, tror du att det e fel på min Mac Mini?

Ursprungligen av Henke:

Hej, jo jag är liksom familjens lilla data admin och skulle hjälpa min syrra (som inte kan någonting om datorer) att installera hennes mini, och det gick ju bra, men skärmen flimmrar och jag vet inte hur jag ska lösa det... Som du förstår vill jag gärna inte kvadda grafikkortet.

Fråga henne om det följde med en extra CD för att testa själva hårdvaran - ja för att förhoppningsvis kunna utesluta att ett fel finns på t.ex grafikkortet. De brukar följa med en sådan. Testa gärna med en annan skärm om du har tillgång till en sådan. Kanske någon av er andra kan berätta om det finns andra DVI-skärmar än DVI-D - om det gör det så kan det hypotetiskt vara en felkälla.

Uppdat: Ser först nu att det är en TFT-skärm, sorry Men försök hitta en annan skärm för ett test.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-22 22:40

Olle: Jo men vi försöker leda in honom på rätt spår oavsett om han är 15 eller 45. Jag menar att han bör söka och leta efter dom diskussioner där folk har liknande problem. Jag har inte haft dom problemen så det är svårt för mig att säga vad som fungerar eller inte.

Men alltså, 64 hz, det kan inte stämma. Står det så, så är ju problemet där.
Prova sätta upplösningen till 1024*768 och 60 hz. Hjälper det?

  • Medlem
  • 2005-04-23 00:04
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Men alltså, 64 hz, det kan inte stämma. Står det så, så är ju problemet där.
Prova sätta upplösningen till 1024*768 och 60 hz. Hjälper det?

Jag kan inte ändra antalet hz, bara upplösningen, vilket är märkligt, eller?

Ursprungligen av Henke:

Jag kan inte ändra antalet hz, bara upplösningen, vilket är märkligt, eller?

Inte när det gäller en skärm som är ansluten enligt DVI då går det inte att välja skärmfrekvens. Lämna tillbaka datorn och testa inga fulhack såsom klockning av grafikkort eller annat, då kan det bli problem med garantin i fortsättningen.

mvh

  • Medlem
  • 2005-04-23 00:10
Ursprungligen av xplane:

Inte när det gäller en skärm som är ansluten enligt DVI då går det inte att välja skärmfrekvens. Lämna tillbaka datorn och testa inga fulhack såsom klockning av grafikkort eller annat, då kan det bli problem med garantin i fortsättningen.

mvh

Tror du verkligen att det är minin som är problemet?

Flera mac mini (i plural, hur böjer man?) har haft problem med just skärmstörningar, så ja; det är nog minin.

Ursprungligen av Henke:

Tror du verkligen att det är minin som är problemet?

Antagligen inte, större chans att det är kabeln som strular eller skärmen som inte följer standard. DVI är en ganska avancerad standard som tyvärr inte är så standardiserad som den borde vara.
Att klocka ned grafikkortet är nog riskfritt, klocka upp är lite mer riskfyllt.

Från www.kjell.com

"DVI

DVI - en gemensam standard för digital överföring mellan grafikkort och bildskärmar
DVI (Digital Visual Interface) är ett diditalt interface utvecklat av Digital Display Working Group (DDWG).
DDWG är ett samarbete mellan branschens jättar (Intel, HP, IBM mfl.). Syftet med samarbetet var att få fram en gemensam standard för digital överföring mellan grafikkort och bildskärmar (LCD).

DVI finns i flera varianter
DVI-Digital (DVI-D) stödjer bara digital överföring.
DVI-Intergrated (DVI-I) stödjer digital överföring samt är bakåtkompatibel med analoga (CRT) skärmar.
DVI-Analog (DVI-A) stödjer endast analog överföring.

Single-, eller Dual-link
I DVI interfacet finns två datakanaler - singel-, resp. dual-link. Varje datakanal stödjer en maximal bandbredd av 165 miljoner pixel per sekund. Detta betyder att en kanal (single-link kan överföra upp till UXGA (1600x1200 pixel) vid 60 Hz. Dual-link kan överföra HDTV (1920x1080), QXGA (2048x1536) eller bättre.

DVI kablaget
DVI kablage finns i fem varianter:

DVI-A (endast analog) 12+5 pinnar

DVI-D single-link 18+1 pinnar (Digital 1 kanal)
DVI-D dual-link 24+1 pinnar (Digital 2 kanal)

DVI-I sinle-link 18+5 pinnar (Digital 1 kanal + analog)
DVI-I dual-link 24+5 pinnar (Digital 2 kanal + analog)

Mekanisk skillnad för att inte koppla fel
DVI kablagets anslutningskontakter är konstruerade så att enheter som enbart är digitala inte kan pluggas in i analoga enheter men de kommer att passa till de enheter där både analog och digital stöds.

DCC och EDID
DVI stödjer också DCC (Display Data Channel) och EDID (Extended Display Identification Data) för att datorns system skall kunna kommunicera med olika funktioner som finns i monitor
Det är inte möjligt att konvertera en DVI-D (digital signal) till DVI-A (Analog signal).
För att kunna ansluta en monitor med VGA (HD15 kontakt) till DVI krävs en DVI-A till VGA adapter. Om ditt grafikkort inte stödjer DVI-A så kommer det heller inte att fungera."

Senast redigerat 2005-04-23 00:42
  • Medlem
  • 2005-04-23 00:30
Ursprungligen av Errol Garner:

Antagligen inte större chans att det är kabeln som strular eller skärmen som inte följer standard. DVI är en ganska avancerad standard som tyvärr inte är så standardiserad som den borde vara.
Att klocka ned grafikkortet är nog riskfritt, klocka upp är lite mer riskfyllt.

Från www.kjell.com

"DVI

DVI - en gemensam standard för digital överföring mellan grafikkort och bildskärmar
DVI (Digital Visual Interface) är ett diditalt interface utvecklat av Digital Display Working Group (DDWG).
DDWG är ett samarbete mellan branschens jättar (Intel, HP, IBM mfl.). Syftet med samarbetet var att få fram en gemensam standard för digital överföring mellan grafikkort och bildskärmar (LCD).

DVI finns i flera varianter
DVI-Digital (DVI-D) stödjer bara digital överföring.
DVI-Intergrated (DVI-I) stödjer digital överföring samt är bakåtkompatibel med analoga (CRT) skärmar.
DVI-Analog (DVI-A) stödjer endast analog överföring.

Single-, eller Dual-link
I DVI interfacet finns två datakanaler - singel-, resp. dual-link. Varje datakanal stödjer en maximal bandbredd av 165 miljoner pixel per sekund. Detta betyder att en kanal (single-link kan överföra upp till UXGA (1600x1200 pixel) vid 60 Hz. Dual-link kan överföra HDTV (1920x1080), QXGA (2048x1536) eller bättre.

DVI kablaget
DVI kablage finns i fem varianter:

DVI-A (endast analog) 12+5 pinnar

DVI-D single-link 18+1 pinnar (Digital 1 kanal)
DVI-D dual-link 24+1 pinnar (Digital 2 kanal)

DVI-I sinle-link 18+5 pinnar (Digital 1 kanal + analog)
DVI-I dual-link 24+5 pinnar (Digital 2 kanal + analog)

Mekanisk skillnad för att inte koppla fel
DVI kablagets anslutningskontakter är konstruerade så att enheter som enbart är digitala inte kan pluggas in i analoga enheter men de kommer att passa till de enheter där både analog och digital stöds.

DCC och EDID
DVI stödjer också DCC (Display Data Channel) och EDID (Extended Display Identification Data) för att datorns system skall kunna kommunicera med olika funktioner som finns i monitor
Det är inte möjligt att konvertera en DVI-D (digital signal) till DVI-A (Analog signal).
För att kunna ansluta en monitor med VGA (HD15 kontakt) till DVI krävs en DVI-A till VGA adapter. Om ditt grafikkort inte stödjer DVI-A så kommer det heller inte att fungera."

Oj!
:eek:

  • Medlem
  • 2005-04-23 15:50

Hej alla! Tack för alla svar! Jag har nu gjort ett "hardware test" på Macminin och den visade inga fel. Hur ska jag veta om det är datorn eller skärmen det är något konstigt med? Om jag lämnar tillbaks datorn och får en annan, händer samma sak igen då tror ni? Jah får väl testa med en annan skärm och se..

  • Oregistrerad
  • 2005-04-23 19:51
Ursprungligen av Henke:

Hej alla! Tack för alla svar! Jag har nu gjort ett "hardware test" på Macminin och den visade inga fel. Hur ska jag veta om det är datorn eller skärmen det är något konstigt med? Om jag lämnar tillbaks datorn och får en annan, händer samma sak igen då tror ni? Jah får väl testa med en annan skärm och se..

Prova ex.v. att köra via VGA

OM det i din stad finns en auktoriserad återförsäljare så kan du fråga dom om du kan få komma förbi med datorn och att dom provar den på en av sina skärmar - kanske dom är hyggliga och gör det i butiken medans du väntar och att du slipper betala - annars så är det väl så att du testar den mot en annan skärm innan du går till butiken, t.ex en skärm från Apple. Sista steget får väl bli att din syster utnyttjar sin garanti rätt, det är ju så att NÅGON någon gång drabbas av måndagsexemplar - hoppas att detta inte gäller din syster och dig.

  • Medlem
  • 2005-04-23 20:16
Ursprungligen av Olle@mac:

OM det i din stad finns en auktoriserad återförsäljare så kan du fråga dom om du kan få komma förbi med datorn och att dom provar den på en av sina skärmar - kanske dom är hyggliga och gör det i butiken medans du väntar och att du slipper betala - annars så är det väl så att du testar den mot en annan skärm innan du går till butiken, t.ex en skärm från Apple. Sista steget får väl bli att din syster utnyttjar sin garanti rätt, det är ju så att NÅGON någon gång drabbas av måndagsexemplar - hoppas att detta inte gäller din syster och dig.

Jag gjorde en "hardware test" och den visade inga fel, om allt fungerar fint på en annan skärm, tror du då att man kan utesluta att det är fel på minin?

Bevaka tråden