Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda iBook som brygga mellan WiFi och fast nät

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är spekulant på en iBook, jag väntar egentligen bara på att Apple kanske uppdaterar dem nästa vecka men jag har en fråga rörande mitt tilltänkta nätverk för den. Jag hade tänkt köpa en AirPort-basenhet till den för att kunna surfa trådlöst men problemet är hur jag ska koppla in min stationära dator. Den stationära datorn har inga lediga PCI-platser kvar och det finns endast ett vanligt nätverkskort integrerat på moderkortet på den. Utav min ISP kan jag inte få tillgång till mer än ett uttag så frågan är hur jag kopplar in bägge datorer på Internet. Tanken slog mig att kanske skulle man kunna låta iBooken koppla upp sig trådlöst och sedan ta en vanlig nätverkssladd mellan iBooken och den stationära och brygga de 2 anslutningarna i iBooken men vet någon om detta fungerar? Annars är jag tacksam för förslag på hur jag kan lösa det

router

En trådlös router, de kan anslutas med sladd också.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-22 17:19

notera skillnaden på begreppen router och brygga. En router routar IP-trafik, medan en brygga bara översätter kabeltrafik till trådlös dito utan att bry sig om ip-adresser eller dylikt.

Valfri 54Mbit trådlös router med inbyggd fyraportars switch borde vara precis vad du behöver. Linksys WRT54g är t.ex ett bra val.

Det finns alltså ingen möjlighet att då använda Apples egen Airport Express och få möjlighet att strömma ljud från iTunes till min stereo?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-22 19:22

En airport express funkar mig veterligen inte som router och har ingen switch, så då måste du komplettera med en router/switch-kombination, en sk. "bredbandsdelare" som du kopplar airporten och stationära datorn i.

Ger din ISP dig flera ip-adresser kan du strunta i routerdelen och bara koppla stationära och airport i en vanlig switch som du sedan kopplar in i bredbandet.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 19:34

[wiki]NAT[/wiki]

(utfyllnad)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 22:28

Vad tyder på att apple skulle släppa en uppgraderad iBook nästa vecka?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 22:31
Ursprungligen av Zioneer:

Vad tyder på att apple skulle släppa en uppgraderad iBook nästa vecka?

Det faktum att det är tragiskt att sälja ny hårdvara som inte har fullt stöd för företagets senaste OS version.

Men detta var väl lite OT.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 23:54
Ursprungligen av donper02:

Det faktum att det är tragiskt att sälja ny hårdvara som inte har fullt stöd för företagets senaste OS version.
Men detta var väl lite OT.

Du menar det skall bli G5 så den har fullt stöd för 64-bit?
(För det kan ju inte vara tjatet om CoreVideo för det körs ju på AltiVecen i G3/G4:an, men får den G5 så behövs ett videokort som fixar CoreVideo för dess AltiVec är ju sämre... Men sånt tjatar väl inte fol om fortfarande? För det har ju stått i femtiofjorton trådar)

Ursprungligen av Zioneer:

Vad tyder på att apple skulle släppa en uppgraderad iBook nästa vecka?

Neee, det är väl än så länge bara Mr.Jobs som vet huruvida det blir så eller inte men eftersom jag inte står i akut behov av en bärbar dator kan jag vänta ett par veckor till så därför gör jag det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-23 00:42
Ursprungligen av aquilas20:

Tanken slog mig att kanske skulle man kunna låta iBooken koppla upp sig trådlöst och sedan ta en vanlig nätverkssladd mellan iBooken och den stationära och brygga de 2 anslutningarna i iBooken men vet någon om detta fungerar? Annars är jag tacksam för förslag på hur jag kan lösa det

Funkar alldeles utmärkt - bara att slå på internet sharing (flik under sharing i system preferences, sorry men är en sucker på att köra operativ system på engelska) Nackdelen är iBooken inte blir så bärbar när du surfar på stationära datorn....

Ursprungligen av eric:

Funkar alldeles utmärkt - bara att slå på internet sharing (flik under sharing i system preferences, sorry men är en sucker på att köra operativ system på engelska) Nackdelen är iBooken inte blir så bärbar när du surfar på stationära datorn....

Jo jag inser ju att mobiliteten i iBooken minskar drastiskt då jag måste surfa på den stationära men jag har känslan i mig att den stationära kommer jobba mindre och mindre när väl min första mac flyger in i hemmet. Den stationära har nämligen ganska många brister, t.ex. ett urkass operativsystem från en tillverkare jag inte nämner vid namn

Tack för alla bra svar

1
Bevaka tråden