Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

översätta URL till ip-nr

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man för att lista ut vad en webadress har för ip-nr? www.dn.se t.ex.

ping www.dn.se tex..
då ser du vilket ip som svarar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 10:43
Ursprungligen av Johan S:

ping www.dn.se tex..
då ser du vilket ip som svarar..

David,

Tänk på att t.ex. DN kan ha fler servrar, med olika IP, som slumpvis svarar på adressen www.dn.se.

Det finns olika sätt att lösa detta på, där syftet är att sprida anslutningarna till fler maskiner och på så sätt även sprida belastningen.

Således kan du få olika svar, vid olika tillfällen...

-Tokel

Ursprungligen av Torkel:

David,

Tänk på att t.ex. DN kan ha fler servrar, med olika IP, som slumpvis svarar på adressen www.dn.se.

Det finns olika sätt att lösa detta på, där syftet är att sprida anslutningarna till fler maskiner och på så sätt även sprida belastningen.

Således kan du få olika svar, vid olika tillfällen...

-Tokel

ok. Anledningen till att jag ville ha ip numret var att jag försökte göre en automatisk internetanslutningsrutin a la macicx. Men det sket sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 11:24
Ursprungligen av David Slättne:

ok. Anledningen till att jag ville ha ip numret var att jag försökte göre en automatisk internetanslutningsrutin a la macicx. Men det sket sig.

David,

Exakt vad vill du åstakomma!!??

Vi hjälper så gärna...

-Torkel

Ursprungligen av Torkel:

David,

Exakt vad vill du åstakomma!!??

Vi hjälper så gärna...

-Torkel

Jo, saken är den att min internetleverantör här i Tranås kräver ständig inloggning via webläsare för att uppkopplingen ska fortlöpa. men jag tänkte att det ska väl för bövölen gå å lösa med ett applescript eller kanske chronscript. Jag är ju så förtvivlat okunning om både och. Och jo, jag har testat med macicx men det gack icke.

Detta är nog lite utav ett i-landsproblem eftersom jag trots allt kan håll förbindelsen öppen med webläsaren. Det händer dock, icke alltför sällan, att jag stänger ner den och då kan man ge sig fan på att det snart ska loggas in och bäras åt. Något jag känner mig en smula för bekväm för å hålla på med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 14:19

David,

Kolla in:

Internet Connection Keeper - 2.2

...som kanske löser det du vill.

Annars är du ju inne på att köra chron/Applescript.

Någon här på 99mac kanske kan skriva ett litet script som just håller förbindelsen "öppen"..

Ett litet "ping" till en valfri adress borde räcka. Med valbart intervall...

-Torkel

tack!

1
Bevaka tråden