Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern DVD brännare till Mac Mini

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en mac mini och jag vill också kunna bränna DVD skivor. Jag skulle ju kunna beställa en mini med DVD brännare, men eftersom jag inte har någon DVD spelare till min nuvarande dator så funderar jag på att köpa en firewire brännare så att jag både kan läsa DVD skivor på min nuvarande dator samt kunna bränna DVD skivor Via Mac Minin.

Frågan lyder då. Hur bra funkar externa brännare till appels program tex. iDVD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 21:10

Externa brännare, exempelvis från LaCie, fungerar inte med iDVD. Det finns visserligen program som tar bort den spärren, men jag vet inte hur pass stabilt det fungerar. Däremot kan du ju alltid bränna med Toast 6 Titanium.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-22 13:31
Ursprungligen av Mondo:

Externa brännare, exempelvis från LaCie, fungerar inte med iDVD. Det finns visserligen program som tar bort den spärren, men jag vet inte hur pass stabilt det fungerar. Däremot kan du ju alltid bränna med Toast 6 Titanium.

Det enda man behöver göra är att lägga in två filer i sin hemkatalog sen kan man bränna hur mycket man vill.
Det är inget hack eller så, det är Apple själva som har gjort så för att kunna testa.
Bränner själv på min externa LaCie d2 brännare med iDVD.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 13:43
Ursprungligen av Creops:

Det enda man behöver göra är att lägga in två filer i sin hemkatalog sen kan man bränna hur mycket man vill.
Det är inget hack eller så, det är Apple själva som har gjort så för att kunna testa.
Bränner själv på min externa LaCie d2 brännare med iDVD.

Vad är det för några filer? Sitter själv med en extern DVD brännare ifrån LaCie och skulle vilja använda iDVD.

Ursprungligen av Gizz:

Vad är det för några filer? Sitter själv med en extern DVD brännare ifrån LaCie och skulle vilja använda iDVD.

Om du har senaste versionen av iDVD (från iLife 05) så behöver du inga filer, man kan skapa en skivabildning direkt (IMG-fil) från arkivmenyn, och bränna ut från t.ex. Toast.

Tack för svaren, det var bättre än vad jag trodde. Behöver inte oroa mig nu.

Ska nu bara vänta tills studierna gör sommaruppehåll så att jag kan iförskaffa mig den nya hårdvaran, om jag köper dom idag så blir det nog inte många timmar vid böckerna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 01:42
Ursprungligen av southtown:

Om du har senaste versionen av iDVD (från iLife 05) så behöver du inga filer, man kan skapa en skivabildning direkt (IMG-fil) från arkivmenyn, och bränna ut från t.ex. Toast.

Aha, har bara den äldre iDVD.. Då får det väl bli en beställning på den då..

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 12:36
Ursprungligen av southtown:

Om du har senaste versionen av iDVD (från iLife 05) så behöver du inga filer, man kan skapa en skivabildning direkt (IMG-fil) från arkivmenyn, och bränna ut från t.ex. Toast.

Ok. Tack för svaret. Jag har nyaste iDVD men har inte instllerat det p.g.a att jag inte visste hur man ska kunna bränna ut.

Jag köpte igår en 16xdual-brännare från BTC med usb2 på elgiganten. Plug&play. Behövde bara installera den tillsammans med patchburn så funkar den som native. Har iofs inte testat med iDvd, men med iTunes och skivverktyg fungerar den klockrent.

Brännaren kostade mig 990:-

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-22 11:58

Jag har en extern dvd-brännare från LG till min iBook . Den fungerar fint att bränna med i Toast och iTunes. Har dock inte testat i iDvd.

Rent utseendemässigt så passar den perfekt till en vit iBook eller mini.

LG:s produktsida

1
Bevaka tråden