Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Pipe"-tecken

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hur gör man ett pipetecken på ett tangentbord tillhörnade en ibook? alltså tecknet som är bredvid <>

  • Medlem
  • 2004-12-10 22:31

alt + 7

|

tac k

  • Medlem
  • 2005-04-21 00:52

Surfat runder en del, men hittar inga konkreta tips för hur man mappar om alt+7 (pipe) till stället den sitter i windows på svenska tangentbord. Det vill säga < knappen (AltGr+<).

Ser bara massa länkar till olika ställen, men ingen som säger att dom löst det. Någon som vill tala om för mig exakt hur jag löser detta?

Gärna hur jag mappar om \ (Shift+Alt+7) till motsvarande i windows dvs, (?+\) knappen så det blir AltGr+(+\? knappen) oxå.

Läst om en del problem med hakparanteser [] på Mac oxå, men inte kunnat verifiera detta (får min mac om några dagar, och vill gärna ha en lösning om det går när den står på mitt trappsteg).

Tackar för eventuell hjälp jag kan få!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 07:00
Ursprungligen av cyppe:

Ser bara massa länkar till olika ställen, men ingen som säger att dom löst det. Någon som vill tala om för mig exakt hur jag löser detta?

Tackar för eventuell hjälp jag kan få!

< http://developer.apple.com/technotes/tn2002/tn2056.html > kan ju vara en bra informationskälla.
Eftersom du verkar mer inne på att ha en "win-layout" än att lära dig en "apple-layout" så gör det ordentligt på en ny fil så du inte står med en missmaling där massa tecken saknas… …och håll dig i ~/Library/Keyboard Layouts/… (så slipper andra users drabbas)

Men allvarligt så skulle jag välja att vänja mig vid nya placeringen…

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-21 09:52

Jag håller med Pär. Det tar inte mer än några veckor så är man van vid det. Nu kan jag skifta fram och tillbaka i huvudet mellan win och apple-layout iom att jag kör win på jobbet.

Senast redigerat 2005-04-22 09:42
  • Medlem
  • 2005-04-22 01:45

Får se hur jag gör, men är så van vid just dom tecken sitter om dom platserna. Speciellt \-tecknet som jag tycker är skamligt att behöva trycka 3 knappar för att få fram - används hur ofta som helst.

PopChar X är ovärderlig fär att hitta alla specialtecken - i synnerhet för "dingbat"-fonter. En gammal goding som jag tror jag använde redan på en Plus i tidernas begynnelse.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-22 16:17
Ursprungligen av cyppe:

Får se hur jag gör, men är så van vid just dom tecken sitter om dom platserna. Speciellt \-tecknet som jag tycker är skamligt att behöva trycka 3 knappar för att få fram - används hur ofta som helst.

Alldeles riktigt - det används hur mycket som helst på Windows. Nu har du köpt en dator med Mac OS X. Den använder \ hur lite som helst. Dra dina egna slutsatser...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 16:36
Ursprungligen av frazze:

...Mac OSX. Den använder \ hur lite som helst.

Fast det beror helt på vad man gör i sitt kära OS.

1
Bevaka tråden