Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epson Stylus C66 ej Mac-kompatibel???

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 19:41

Ursäkta det långa inlägget ...

Jag har just köpt en Epson Stylus C66. Den kom på posten i dag.

Jag tar ut den ut kartongen så försiktigt som möjligt. Tyvärr måste jag förstöra en del av frigoliten för att kunna få ut skrivaren ur lådan. Jag kopplar in. Jag läser till och med bruksanvisningen för att jag inte ska råka göra fel (har hänt att jag laddat nya batterier på fel sätt annars). Jag gör exakt som det står (det står bla att man ska ta bort skyddsplasten och tejpen). Allt är tillslut klart. Bara att gå in i Skrivarinställning nu och lägga till skrivaren så ska det funka. Men där fanns den INTE. Ingenstans. Inte heller efter en uppdatering av listan.

Så jag sätter i den medföljande CDn för att se vad som finns där. Bara Windows-filer. Inte ens manualen kan man hitta där i ett vanligt format. På instruktionspappret står bara en slafsig instruktion om att man ska klicka på nåt rött jävla område. Ingen pappersmanual medföljer - den finns bara på den otillgängliga CDn. Jag börjar bli lite smådesperat nu. Söker lite på internet efter "epson c66 mac" och vad hittar jag? Jo, detta är världens FÖRSTA och ENDA USB-skrivare som inte är Mac-kompatibel. Och var hittar jag den infon? Jo, på en personlig recension på Amazon.com. Det står inte på Epsons sida. Det står inte i instruktionspappret. Det står inte på kartongen. Det står inte på Datorgallerian, där jag köpte den. På Pricerunner, där jag hittade den, står det "Kompatibilitet: PC,MAC". Men på Amazon.com, samt ett antal andra sidor, står det - många personliga inlägg där folk varnar för att köpa denna om man har Mac.

Nu ÄR jag desperat. Stämmer detta? Kan inte denna skrivare funka på Mac på något sätt alls???
Tror ni det finns det någon möjlighet till att byta den och inte ha betalat skitmycket pengar (det är mycket för mig som inte har så speciellt mycket) för ingenting? Det är ju trots allt så att det INGENSTANS har stått att den skulle sakna Mac-kompatibilitet.
Enda sättet jag har lyckats få info om frånvaron av Mac-kompatibilitet på, är genom att jag är såpass teknikkunnig att jag kan hitta den infon själv (är ju inte så avancerat, men tex mina föräldrar skulle aldrig ha kunnat det). Brott mot marknadsföringslagen?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 20:15

Ta å tröck upp skrivaren på säljaren om dom endast knystat lite halvhögt om "funkar med mac".

Vill du behålla den så kolla på gimpprint… (så ny som går, 5 något väl?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 20:28
Ursprungligen av Pär:

Ta å tröck upp skrivaren på säljaren om dom endast knystat lite halvhögt om "funkar med mac".

Vill du behålla den så kolla på gimpprint… (så ny som går, 5 något väl?)

Hur kollar man i Gimpprint? Är det lixom inte "inbyggt" - dvs drivrutiner i gimpprint ska väl synas som vanligt i Skrivarinställning när man tittar på USB eller "Epson USB"?

Det var Pricerunner som skrev att den funkade med Mac - själva säljaren hade bara en tom sida ... Och Pricerunner kan man väl inte åtala för något - det är ju inte de som säljer?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 20:30

Du får nog plocka ner nyare drivisar från < http://gimp-print.sourceforge.net/ >…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 20:32
Ursprungligen av Pär:

Du får nog plocka ner nyare drivisar från < http://gimp-print.sourceforge.net/ >…

Den finns inte med i listan ...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 20:41
Ursprungligen av Rajje:

Den finns inte med i listan ...

Kör på C64…

Edit: Det funkar inte med Epsons C64-drivisar? (Nähä…)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 20:40

BTW:

Q:
Why isn’t the Epson Stylus C66 compatible with Macintosh computers?

A:
Epson America works closely with Apple to deliver digital imaging products that meet their customer’s needs. Based on feedback from Apple and its customers, Epson determined that Mac users were not interested in lower-end printers such as the $69 Epson Stylus C66.
Many other Epson printers are Mac compatible, however, for a general-purpose inexpensive Mac-compatible printer Epson recommends the Epson Stylus C86 which retails for $99.

Så, du är för snål helt enkelt
Snålare än vad en Macanvändare kan förväntas vara…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 21:07

C66 fungerar inte med Mac. Inte på ett enkelt sätt i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 21:39

Det där med C64 fick mig att söka efter "Epson stylus C66 C64 driver mac" och därmed hitta denna sida.

Där är det flera som har lyckats få det att funka med C66, ibland genom att bara välja C64 istället och ibland genom att välja C66, som finns i Gimpprint 5 beta. Men ett av stegen för att göra som de gör, är att man ska välja sin skrivarmodell ur en popupmeny - och där kan jag inte se min skrivare ... Förslag?

Ursprungligen av Mondo:

C66 fungerar inte med Mac. Inte på ett enkelt sätt i alla fall.

Ett komplicerat sätt duger bra, bara jag slipper förlora alla pengar, alt behöva tjafsa mycket och länge med diverse ställen om att de ska ta tillbaka den ... Dessutom ville jag ju ha denna skrivare ...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 22:29
Ursprungligen av Rajje:

Det där med C64 fick mig att söka efter "Epson stylus C66 C64 driver mac" och därmed hitta denna sida.

Där är det flera som har lyckats få det att funka med C66, ibland genom att bara välja C64 istället och ibland genom att välja C66, som finns i Gimpprint 5 beta. Men ett av stegen för att göra som de gör, är att man ska välja sin skrivarmodell ur en popupmeny - och där kan jag inte se min skrivare ... Förslag?

Det är alltså på "dutt" #6 i denhär listan som det skiter sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 22:42
Ursprungligen av Pär:

Det är alltså på "dutt" #6 i denhär listan som det skiter sig?

Nej, det var #4 - "There is now a drop down list labeled Device. On this list select your printer.".
Men efter lite trixande visade den sig faktiskt där.

Nu har jag lyckats välja skrivaren. Jag har nu en skrivare installerad som heter Stylus C66 och som jag kan välja att skriva ut ifrån.
Men när jag försöker skriva ut, så säger den bara "Printer not responding" efter att ha stått och laddat länge ... Dessutom verkar man i Gimpprint-drivrutinerna inte kunna välja att skriva ut end. i svartvitt etc ... Det blir väl till att tjata på Datorgallerian i alla fall ...

Nicklas: Nejdå, jag kom in i "Avancerat"-valet.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 22:58
Ursprungligen av Rajje:

Nu har jag lyckats välja skrivaren. Jag har nu en skrivare installerad som heter Stylus C66 och som jag kan välja att skriva ut ifrån.
Men när jag försöker skriva ut, så säger den bara "Printer not responding" efter att ha stått och laddat länge ... Dessutom verkar man i Gimpprint-drivrutinerna inte kunna välja att skriva ut end. i svartvitt etc ...

Efter vad jag läst, är ju inte så snål själv , så är inte C66-drivern i 5.0ß2 helt hundra men 5.0ß3 lär vara på gång…
Det funkar inte att välja C64 via gimp print så länge?

Det är inte så att du missat detaljen att hålla ner alt-knappen när du klickar på "lägg till"? Vet av egen erfarenhet att det är lätt att missa, om hjärnan är trött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 23:11

Nu!! Efter lite trixande och omstartande och kabelomkoppling så kom en liten sidjävel ut ur skrivaren!!! Det funkar!!!!

Det var alltså Gimpprint 5 Beta 2, med C66-drivrutinen vald, som funkade.

Jag har nu bekantat mig med de icke-Epson-tillverkade menyerna i utskriftsdialogen och kan konstatera att man visst kan välja utskriftskvalitet och gråskala/CMYK om man vill (under Skrivarfunktioner > "Uppsättningar 1"). Det är bara det att det är ganska många steg man måste gå igenom för att göra en helt vanlig utskrift i normallåg kvalitet. Finns det något sätt att ändra vilka alternativ som är förvalda i utskriftsdialogen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 23:38

Lyckan varade kort ...

För nu kommer vi till ett helt annat problem - utskriftskvaliteten är skräp ...

Text med gråskaleinställning och lägsta kvalitet är OK, men väljer man färg (jag har testat både CMYK, RGB och KCMY) och skriver ut bilder, så blir allt alldeles för ljust. Texten blir grå istf svart och alla bilder blir jätteljusa och förstörda. Högre kvalitetsinställning hjälper inte ...
Dessutom känns den mycket långsammare än min gamla Color 880 ... Med den var det bara att köra på lägsta kvalitet och kort och gott "färg" och så blev det helt OK utskrifter ganska snabbt (inga "drafts" som är extra svagt utskrivna, utan helt vanliga utskrifter som såg bra ut - knappt att man kunde se någon skillnad på högre kvalitet!).

Kanske kan man nu byta tillbaka skrivaren lättare, när man har argumentet att den skriver ut felaktigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 14:34

Oj OJ!

Det här gick mycket smidigare än jag hade vågat hoppas!

Jag fick skicka tillbaka skrivaren så att de kunde testa den. Så här skrev dem:

Ursprungligen av DatorGallerian:

Vi har nu gått igenom skrivaren ordentligt.
Resultatet som vi har kommit fram till är att den inte funkar
på mac. ( iallfall inte med de drivrutiner som finns som standard )
På PC funkar den utmärkt, även färgbilder blir så perfekta som de
kan på skrivaren. Eftersom vi anser att både Epson och du har gjort
ett felsteg i affären så erbjuder vi oss att skicka dig en skrivare
av ditt val i den prisklassen som Epson Stylus Color ligger i, alternativt
att du skjuter till mer pengar ifall du skulle vilja ha någon annan
skrivare.
Jag hoppas att du är nöjd och att du anser att vi har gjort det vi kunnat
för att kompensera dig som kund.

/.../

Så nu har jag köpt en C86 istället som jag hoppas levereras snart! Det var inga problem alls - bara att beställa den nya skrivaren och sedan betala endast mellanskillnaden, säger de!

Alltså, såvida inte C86 krånglar också (vilket jag har fortskat en del om och kommit fram till att den inte borde), så löste det hela sig väldigt smidigt!

1
Bevaka tråden