Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kris med MATLAB

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt MATLAB R14 har helt plötsligt börjat krångla och tvångsavslutar sig självt direkt vid start. Är det någon som har ett förslag på lösning? Jag vet att det inte är mycket att gå på men jag har verkligen inte ändrat någonting, allt fungerade utmärkt senast i förrgår.
Tacksam för svar.

christoffer

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 18:00

Kolla efter felmeddelanden i "systemmeddelanden" (program->verktyg): console.log och system.log

jo, jag hittade massor av crash-loggar. Problemet är att de inte säger mig så mycket...
Är det här något:
Unable to determine CPSProcessSerNum pid: 1022 name: MATLAB

och vad gör man åt det i så fall?

Testa att starta om licensservern. Har du senaste verionen 7.0.4? 7.0 var lite buggig för mig med.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 18:40

Är det i sys.log?
Verkar ju vara problem med dubbla instanser av någon process (så vitt jag förstår, även om inte det är mycket )vilket borde innebära att ut/in -loggning borde lösa det (ev. omstart om det ligger "djupare").
Är det provat?

Jag hittade problemet.
Det var tydligen så att senaste uppdateringen (10.3.9) pajade javan. Jag hade med andra ord inte helt rätt i att jag inte gjort något sen senast...
Apple skriver om problemet här om det skulle vara så att någon annan råkar ut för liknande problem.
Nu funkar det igen. Tack för hjälpen ändå! Otroligt vad snabbt ni svarar!

Leftrustle: Jag har 7.0.0 Kan man uppdatera studentversionen? Jag hade för mig att Mathworks har något knas för sig så man inte kan det gratis.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-09 19:57

Jag har precis installerat Matlab R14 under Mac OS X 10.4 men kan inte få igång det.

Vad gör jag för fel?

Såhär står det i Terminalen när jag försöker köra Matlab.

Henkes-powerbook:/applications/MATLAB7/bin/mac henrik$ ./MATLAB
dyld: Library not loaded: /usr/local/lib/libXm.2.dylib
Referenced from: ../../bin/mac/libmwhg.dylib
Reason: image not found
Trace/BPT trap
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 20:05
Ursprungligen av cal:

Jag har precis installerat Matlab R14 under Mac OS X 10.4 men kan inte få igång det.

Vad gör jag för fel?

Såhär står det i Terminalen när jag försöker köra Matlab.

Henkes-powerbook:/applications/MATLAB7/bin/mac henrik$ ./MATLAB
dyld: Library not loaded: /usr/local/lib/libXm.2.dylib
Referenced from: ../../bin/mac/libmwhg.dylib
Reason: image not found
Trace/BPT trap

Testade precis runt lite och jag får samma felmeddelade när jag försöker köra matlab i terminalläge. Om jag startar det "på vanligt sätt", d.v.s. genom att helt enkelt klicka på ikonen så funkar det alldeles utmärkt.
Är inte säker på om matlab för mac går att köra "command line style". På wintel går det iaf inte så vitt jag minns. Kan vara att man behöver nåt i stil men fink (bara en gissning) för att få det att rocka.

Lycka till!

//Alex

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-11 21:29

Problemet är att om jag dubbelklickar på ikonen i Finder så öppnas bara ett X11 terminalfönster och inget mer händer.

Skall se om jag kan få ner uppdateringarna så kanske det löser sig.

Tack för alla tips hittills...

Vad jag har hört så funkar inte matlab nåt vidare i Tiger.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-09 20:35

Men av den här tråden att dömma verkar det ju som att det skall funka trots allt?

Just nu SSH'ar jag igång det från skolan, men det blir ju ganska segt om man skall behöva hålla på så i all evighet.

Är det inte någon som kan uttyda vad de där felraderna i X11-terminalen vid försök till igångspark av Matlab 7 R14 innebär?

Ursprungligen av cal:

Är det inte någon som kan uttyda vad de där felraderna i X11-terminalen vid försök till igångspark av Matlab 7 R14 innebär?

Att Matlab är länkad till ett library som förväntas ligga i /usr/local/lib/libXm.2.dylib, men som inte finns där.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-11 10:09
Ursprungligen av morris:

Att Matlab är länkad till ett library som förväntas ligga i /usr/local/lib/libXm.2.dylib, men som inte finns där.

Okej. Märkligt.

Jag har installerat Tiger med X11 samt XCode-kittet. Och därefter Matlab 7 R14 från skivorna, och reggat den under installationen.

Märkligt att det där biblioteket inte finns där? Och ännu mer märkligt att Matlab 7 verkar funka under 10.4 för andra här på forumet?

Efter att ha googlat lite så verkar det ju faktiskt som om det ska fungera. Det har hittils varit en anledning till att jag inte uppgraderat ännu. Får hoppas det reder ut sig.

Mitt Matlab 7 funkar utmärkt i Tiger, däremot var jag tvungen att installera om X11 för det vägrade starta från början. men nu rullar allt smärtfritt.

Kör du 7.0.4 med SP2?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-11 10:29

Nej, jag har bara 7.0.0.

Är SP2 och 7.0.4 gratis uppdateringar?

Vet ej, fick uppdateringen genom skolan. 7.0.0 funkade aldrig för mig på Mac, det startade men laddade inte in några funktioner, så det var tämligen värdelöst.

Matlab på mac funkar direkt i X11, så kör jag jämnt. Inget extra behövs.

  • Medlem
  • 2005-05-11 22:08

7.0.0 (ej SP2) fungerar för mig i Tiger, men det har sina sidor. Döda tangenter (t.ex. när man försöker skriva "^") hänger hela programmet. Officiellt verkar det som om bara SP2 stöds i 10.4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 00:16
Ursprungligen av kjg:

7.0.0 (ej SP2) fungerar för mig i Tiger, men det har sina sidor. Döda tangenter (t.ex. när man försöker skriva "^") hänger hela programmet. Officiellt verkar det som om bara SP2 stöds i 10.4.

Är rätt säker på att det finns en workaround till det problemet på mathworks hemsida.
Är inte helt säker på om det här är exakt rätt länk, men den fixar iaf problemet med att inte kunna skriva klammarar.
http://www.mathworks.com/support/solutions/data/1-Q1G25.html?solution=1-Q1G25

Lycka till!

//Alex

  • Medlem
  • 2005-05-15 02:59
Ursprungligen av alex77:

Är rätt säker på att det finns en workaround till det problemet på mathworks hemsida.
Är inte helt säker på om det här är exakt rätt länk, men den fixar iaf problemet med att inte kunna skriva klammarar.
http://www.mathworks.com/support/solutions/data/1-Q1G25.html?solution=1-Q1G25

Lycka till!

//Alex

Tack så mycket för tipset, men det fungerade tyvärr inte. Är rädd att mitt problem med döda tangenter är något som kommit med Tiger. Jag kan gå kring problemet genom att använda amerikansk tangentbordslayout. Kanske lika bra det, de där alt+skift-kombinationerna blir jobbiga i längden

Senast redigerat 2005-05-15 16:19
1
Bevaka tråden