Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVI-Switch till Mac Cinema skärmar?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 23:12

Undrar om någon vet eller kör med DVI-switch för USB tangentbord. Alltså en Mac LCDskärm och flera datorer (Macar). Kör ft med en AdderView med 4 VGA och usb, funkar bra till min förra skärm, en LaCie22". Nu har jag skaffat en 20" Cinema och följande har framkommit i dagens sökningar och telefonsantal med div general agenturer.
DVI standarden anger 1600x1200 som max och max bandbredd på 165Mhz.
Och, alla switchar utom en från Gefen anger också detta. Gefen klarar mer men är även avsevärt dyrare, ca USD800.
20 tummaren är ju som bekant 1680x1050. Det -borde- innebära en lägre bandbredd vilket skulle kunna innebära att det funkar med en billigare switch, ca SKR4000.
Men ingen har idag kunnat bekräfta det.

Alltså, är det bandbredden eller den faktiska pixelbredded som avgör?
Macskärmen har ju 80 pixel "för mycket" i bredd men "för lite" i höjd.
Eller som sagt, är det ngn som ör något liknande?

mvh
Lennart

Kolla in http://www.tura.se/videopro/kramer/

Kramer har endel prisvärda produkter.

Eller ring och prata med Joakim Elm 0300-56 89 13.
Tyvärr så säljer Tura inte annat än till ÅF.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 21:19

Har fått låna en Gefen 2vägs DVI switch över helgen för att se hur det funkar.
Detta innan jag beställer en 4vägs. Har inte fått bekräftat att en "vanlig"(1600x1200) garanterat funkar.
Med 20" Alu är det lugnt. Växlingen tar 3-4 sekunder.
Ska testa med 23" i helgen om jag hinner.

En sak att tänka på är att Appleskärmens lilla "tofs" med DVI, USB etc ställer till lite problem.
Kablarna blir för korta iom att man vill ha skärmens UBS/FW inkopplat(nere vid datorn) och ha switchen vid tangentbordet.
Antingen får man köra med USB/FW förlängare (vingligt)eller en remote (+ pengar men smidigare och känns säkrare).

återkommer

mvh
Lennart

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 16:19

Har inte fått min 4 till 1 switch än men har upptäckt ett litet "tips" (gällande Gefen switchen i vart fall). Det verkar som om ADC utgången är "huvud utgången" på en G5'a.
Dvs ADC utgången ska användas som huvudskärm för att switchen ska fungera riktigt.
När jag hade DVI utgången som huvudskärm så placerades alla programfönster om till den ena skärmen vid varje switchning.

mvh
Lennart

1
Bevaka tråden