Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe köper Macromedia

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 20:30

Väldigt tråkigt att Adobe, vars program jag i och för sig gillar, håller på att skaffa sig en monopolsituation. När det gäller Photoshop och Indesign är det ju totalt välförtjänt, men Macromedia tycker jag var vassare på webbmedier.

Jag vill inte välja Adobe-program bara för att det är det enda som finns!

Jag är ingen super pro användare men som grafisk formgivare har jag använt mig av dessa en hel del. Och jag tycker att både CS och MX utveckling har stoppat rejält de senaste åren. Det positiva är kanske just att program som Photoshop och Dreamweaver får sig en rejäl spark i baken.

Sen kommer nog Adobe skapa ett format som blandar PDF och FLA, vilket skulle vara mycket intressant. Och som någon annan sa, tänk att få rita i Illustrator... i Flash.

Men jag undrar dock om Adobe gillar GoLive mer än Dreamweaver.

  • Medlem
  • 2005-04-18 22:12

usch så trist,,, inte för att det är fel med integration... men det här kan faktiskt medföra att vi kanske får se sämre program i alla fall... konkurrens gynnar kreativitet... det blir spännande att se vad som händer nu framöver...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 10:36

Det är väl bra för oss mac-användare som använder flash, macromedia verkade inte bry sig värst om oss!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 11:25

Jag tror att ni ska tänka om lite i era konkurrens-tankar. Microsoft har köpt upp teknologi, Sparkle, för att börja utmana flash om några år. Det var ett tag sen jag läste om det, men vad jag minns så är teknologin betydligt kraftigare än flash, och kommer dessutom att integreras med deras .net-teknik.

Alltså kan adobe´s köp av Macromedia vara ett svar på detta, och faktiskt ge microsoft seriösare motstånd. Annars är väl risken att flash blir vad apple är idag, 10% ser det som himmelriket, resterande 90 bryr sig inte och använder det alla andra använder, och såklart "vinner" dom 90 procenten.

mer info om microsofts Sparkle:
http://www.actionscript.com/archives/00000587.html

Ursprungligen av kallegoescreative:

Jag tror att ni ska tänka om lite i era konkurrens-tankar. Microsoft har köpt upp teknologi, Sparkle, för att börja utmana flash om några år. Det var ett tag sen jag läste om det, men vad jag minns så är teknologin betydligt kraftigare än flash, och kommer dessutom att integreras med deras .net-teknik.

Alltså kan adobe´s köp av Macromedia vara ett svar på detta, och faktiskt ge microsoft seriösare motstånd. Annars är väl risken att flash blir vad apple är idag, 10% ser det som himmelriket, resterande 90 bryr sig inte och använder det alla andra använder, och såklart "vinner" dom 90 procenten.

mer info om microsofts Sparkle:
http://www.actionscript.com/archives/00000587.html

5 november 2003 skrev Microsoft Watch, Mary Jo Foley:

"Redmond's readying a Macromedia "Flash killer" that could debut before Longhorn, according to sources.
Watch out, Macromedia. Here comes Microsoft "Sparkle."

Kanske den kommer inom ett år eller så då? ; )

kalasbra tycker jag. det kommer bli urskön integration mellan program som photoshop och dreamveaver.

Förhoppningsvis kommer en sådan fusion att öka intresset och stödet för de fria/öppna alternativen; Quanta Plus, Bluefish, Nvu, Gimp, ImageMagick, Sodipodi, Inkscape, Scribus, LaTeX m.m. Som därmed skulle å andra sidan stimulera utvecklingen av dessa verktyg och göra dem mer lättanvända och tillgängliga för fler plattformar.
Annars kan jag inte tänka mig något annat positivt i sammanhanget.

Det är ju möjligt, men knappast troligt. Både Macromedia och Adobe tillverkar ju program främst för professionella användare (professionell = yrkesverksamma inom området). Finns idag ingen realistisk möjlighet att göra det med opensource-alternativ. Det är ju tänkbart att det kan förändras, men då måste de alternativen bli radikalt mycket bättre samtidigt som Adobe/Macromedia står stilla.

Själv hoppas jag på att Flash och PDF kommer att gjutas ihop - det skulle bli ett format /spelare med fenomenala möjligheter. Något sånt ligger nog 3-4 år bort men då blir det spännande.

24 augusti röstar aktieägarna i ett extrainsatt möte. Här är en PDF-fil.

Freehand sjunger nog tyvärr på sista versen. Det nya Macromedia-paketet Studio 8 innehåller inget Freehand. Det föregående MX-paketet hade med Freehand MX.

Studio 8
Dreamweaver 8
Flash Professional 8
Fireworks 8
Contribute 3
FlashPaper 2

MX 2004
Dreamweaver MX
Flash MX
Fireworks MX
FreeHand MX
ColdFusion MX 6.1 Developer Edition (Windows only)

Freehand har ju redan sluppit ur galgen en gång, men den här gången skulle jag nog vara orolig om jag var Freehand-utvecklare...

MILJARDER dollar. Inte miljoner....

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 10:53
Ursprungligen av carlsson:

MILJARDER dollar. Inte miljoner....

ja menar det.. så måste det väll va?

tycker det verkar surt också... både adobes och macromedias grejjer är bra som dom är, på olika plan. att blanda ihop det ktrånglar nog bara till det.

Som urgammal FreeHand-användare blir man orolig. Eller glad. Eller bådadera...
Orolig, för jag vill inte tvingas jobba med Illustrator.
Glad, för nu kanske FreeHand-uppdateringarna äntligen kommer igång.

Någon som vet vad som händer med FH?

Ursprungligen av carlsson:

Som urgammal FreeHand-användare blir man orolig. Eller glad. Eller bådadera...
Orolig, för jag vill inte tvingas jobba med Illustrator.
Glad, för nu kanske FreeHand-uppdateringarna äntligen kommer igång.

Någon som vet vad som händer med FH?

Det beror på vem som äger det. För nej, det är inte alls självklart att Macromedia har alla rättigheter för alla program som de distribuerar. När Aldus gick upp i Aldus så följde inte FreeHand med, och jag har för mig att det berodde på att programmet ägdes av AltSys, ett helt annat företag, som helt enkelt gick till Macromedia i stället. OBS! Inte fakta utan en utomtående betraktares tolkning!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-18 16:39
Ursprungligen av Redaktionen:

Tisptack till: hallgren

Vad är tisptack?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-18 16:42

Såg en diskussion om detta på OSnews och kan bara hålla med:

"This is one of most interesting outcome since a couple of years. The strength of Adobe publishing tools combined with Macromedia development tools (consider that those companies own technology for two of the most spread tools like Flash and PDF) is a powerful mix. The goal of this is to provide a development platform and this is clearly aimed against Microsoft (in primis) and Java. This is all about controlling enterprise market and mobile market. We now know why Flex (latest, promising Macromedia technology combining Flash with server side development) for .NET systems (Windows+IIS) has been announced but has not been released while you already have Flex for Java containers.

Keep in mind that we now have three major competitors:

Server side (and Enterprise) :
.NET
Java
Flex (Flash)

Client side:
Avalon-enabled systems (Longhorn)
Java
Flash

Mobile:
.NET CE
Java ME
Flash ME

Adobe decided to finally put in place a development platform that has in Flash and PDF its major foundations. This is a very bold outcome. While I use .NET for server development, I have to admit that I love Flash as client technology."

Ursprungligen av knappen:

Vad är tisptack?

Morgonkaffet var viktigare än nyheten. Och nu vågar jag inte gå in i redaktörssystemet och rätta för då skapar programmet ytterligare en tråd i forumet som jag måste radera och länka om. Jag har funderat på att ta det med Mannen i Hatten, men inte kommit dit än.

Lite dåligt med tid att korrekturläsa innan jobbet.

Bevaka tråden