Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa dvd-brännare?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snart kommer Tiger och jag inser att jag inte har nåt som kan läsa dvd-skivor i min mac. Vad är mest prisvärt i dagsläget? Finns där någon teknik man ska hålla utkik efter eller akta sig för?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-04-20 16:34

Du kan få köpa min

Ursprungligen av amolle:

Du kan få köpa min

PM kommer...

...ja... lite tips skulle som sagt sitta fint som snus...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-22 15:54

Jag har själv kikat runt lite grand då jag för närvarande inte har någon superdrive i min burk, utan bara en combodrive. För min del lutar det för närvarande åt en NEC DVD ND-3520 då den klarar 16x-hastighet och dubbla lager och är riktigt billig: Drygt femhundra. Tillsammans med Patchburn skall den dessutom klara sig finfint med iLife-programmen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-22 16:01
Ursprungligen av helmer:

Jag har själv kikat runt lite grand då jag för närvarande inte har någon superdrive i min burk, utan bara en combodrive. För min del lutar det för närvarande åt en NEC DVD ND-3520 då den klarar 16x-hastighet och dubbla lager och är riktigt billig: Drygt femhundra. Tillsammans med Patchburn skall den dessutom klara sig finfint med iLife-programmen.

..men Appple menar att bara deras brännare fungerar med iLife och dem kan man inte köpa i efterhand

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-22 16:07
Ursprungligen av joha88:

..men Appple menar att bara deras brännare fungerar med iLife och dem kan man inte köpa i efterhand

Apples DVD-brännare är identiska med Pioneers. De kan du köpa i efterhand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-22 18:03
Ursprungligen av joha88:

..men Apple menar att bara deras brännare fungerar med iLife och dem kan man inte köpa i efterhand

Vilket var anledningen till att jag nämnde Patchburn. Liksom XPostFacto kringgår detta program de begräsningar som Apple har satt upp, och i detta fall kommer man alltså åt att använda praktiskt taget vilken brännare som helst med iLife-programmen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-23 14:32

Går det då att även bränna bootbara DVD från Disk utility med hjälp av Patchburn ? För det går väl inte med Toast om jag fattar det rätt...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-22 15:57

En variant är ju att vänta och se vilka brännare som stöds direkt i Tigern.

Men NEC ND-3520 är inget dumt val annars.

Jag har en lite äldre extern LaCie/NEC DVD-brännare som har fungerat utmärkt bra.

en kompis tipsade mig nyligen omPioneer DVR-109BK Dvd±rw 16X/4X DL 4X bulk, är det nåt å hänga i julgran. Finns det anledning att hellre ta den i tråden nyligen omnämnda NEC'en?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-23 16:51

Patchburn är bara till för att systemet skall betrakta en (godtycklig) brännare som "Apples egen". Om Skivverktyg skall klara att bränna bootbara DVD med de Pioneer-brännare som Mac OS X stödjer, borde det alltså gå med ovan nämnda NEC och Patchburn. Om du är osäker på funktionaliteten hos någon optisk enhet titta då gärna i Drive Compatibility Database på xlr8yourmac.com för att få en uppfattning om den tycks funka med Mac.

Verkar som tiger stöder nec 3520a

_NEC DVD_RW ND-3520A:

Revision av fast programvara: 1.04
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (stöds av tillverkaren)
Profilsökväg: VendorSupport.drprofile
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW, +R DL
CD med buffertskydd: Ja
DVD med buffertskydd: Ja
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO
Medier: Nej

Rolloq

1
Bevaka tråden