Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lång kabel till extern disk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-20 10:36

Jag har precis beställt en "Lacie d2 Hard Drive Extreme 250GB FW 400/800" och har en tanke:
Många klagar på hur mycket de externa diskarna låter/tjuter.. Finns det något hinder/nackdel med att koppla den till en låång kabel och ställa in disken i en garderob där den verken syns eller hörs?

Visst, kanske är lite omständigt eftersom jag och många andra köper en extern disk just för att man har en bärbar dator med en liten intern disk och därför kanske inte har något direkt ställe dit man kan dra kabeln.. Men ändå.. skulle det fungera eller försämras hastighet eller något annat när man gör på det viset?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 10:57
Ursprungligen av Hallon:

Jag har precis beställt en "Lacie d2 Hard Drive Extreme 250GB FW 400/800" och har en tanke:
Många klagar på hur mycket de externa diskarna låter/tjuter.. Finns det något hinder/nackdel med att koppla den till en låång kabel och ställa in disken i en garderob där den verken syns eller hörs?

Visst, kanske är lite omständigt eftersom jag och många andra köper en extern disk just för att man har en bärbar dator med en liten intern disk och därför kanske inte har något direkt ställe dit man kan dra kabeln.. Men ändå.. skulle det fungera eller försämras hastighet eller något annat när man gör på det viset?

Tja, nackdelen skulle vara att FireWire inte klarar längder större än 4,5 meter!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-20 12:08
Ursprungligen av torbjorn2000:

Tja, nackdelen skulle vara att FireWire inte klarar längder större än 4,5 meter!

Aha. Dock skulle det kanske räcka. (har en 2a). Tror inte jag kommer använda den externa disken så aktivt. Bara lasta in tunga filer och bara ha det nödvändigaste på powerbooken. Behöver man nått så kan man docka i sladden... men iofs. då kan man lika gärna starta upp den externa och hade den fram den korta stunden...
Äh, det här var nog ingen bra idé
Men tack ändå för informationen.

Är det inte D2 Extreme som är så enormt tyst?
Sitter nämligen här och kollar igenom forumet efter kommentarer om den innan jag klickar på "Köp"

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-20 16:31
Ursprungligen av Wentor-:

Är det inte D2 Extreme som är så enormt tyst?
Sitter nämligen här och kollar igenom forumet efter kommentarer om den innan jag klickar på "Köp"

Jo, den skall vara tyst. Dock verkar olika människor ha olika uppfattning om tyst. själv har jag ingen direkt erfarenhet av externa hårddiskar, så jag vet inte riktigt hur mycket dom kan låta/inte låta.

Tror en D2 Extreme är kanon. Efter vad jag har läst mig till så är det inte många som har haft problem med den. Anledningen till att jag undrade om garderobsvarianten är bara för att man har hört så mycket klagomål på tjut etc på externa hårddiskar över lag.

Visst hörs d2 Extreme (har en 250 GB), men inte mycket. Tystare än många andra externa hårddiskar och det ljud som finns är ganska "snällt" och inte så irriterande. Inte alls som LaCie:s ökända externa cd-brännare får ett par år sedan. Men vibrationerna kan höras om hårddisken står på något lätt och burkigt underlag^ (typ pall eller stol) - avhjälps med något mjukt emellan. Att ställa den i en garderob är lite överdrivet. För den med känsliga öron räcker det nog att placera den bakom skärmen eller dylikt.

Byggd som en stridsvagn och FW800 är ruskigt snabbt! Plats för kabellås (bra i kontors-/skolmiljö där man kanske inte har örnkoll på prylarna i varje ögonblick). Rekommenderas.

^ Hit räknas inte G5:ans ultrastabila låda!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 08:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Visst hörs d2 Extreme (har en 250 GB), men inte mycket. Tystare än många andra externa hårddiskar och det ljud som finns är ganska "snällt" och inte så irriterande. Inte alls som LaCie:s ökända externa cd-brännare får ett par år sedan. Men vibrationerna kan höras om hårddisken står på något lätt och burkigt underlag^ (typ pall eller stol) - avhjälps med något mjukt emellan. Att ställa den i en garderob är lite överdrivet. För den med känsliga öron räcker det nog att placera den bakom skärmen eller dylikt.

Jag köpte en LaCie extern hd 40 GB b för några år sedan som jag tyckte var störande särskilt som min iMac DV SE utan fläkt var behagligt tyst. När jag behövde en större hd nyligen lyssnade jag på Lacie D2 och Lacie Porsche 160 GB och höll med Macademics säljare som sa att Porsche var tystare så jag köpte en sådan och är nöjd med ljudnivån, den låter inte mer än hd i min iMac.

Beröm till Macademic som packade upp och lät mig lyssna på båda! (även om surret i butiken inte är tyst som hemma hos mig)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-21 09:31

Jag kom å tänka på en annan grej:
Jag kommer flytta disken mellan min mac hemma min mac här på jobbet och till en del PC-datorer i min omgivning.. Hur fungerar det? Måste jag ha något speciellt filsystem för att det skall fungera för både mac och PC?

Egentligen borde jag väll ha sökt om det här tagits upp tidigare på forumet, men nu när vi ändå snackar om externa diskar så..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-25 08:20
Ursprungligen av Wentor-:

Är det inte D2 Extreme som är så enormt tyst?
Sitter nämligen här och kollar igenom forumet efter kommentarer om den innan jag klickar på "Köp"

Lyckades du beställa den? Jag fick informationen att Lacie har tagit bort den modellen. Dom hänvisade istället till den lite dyrare med 8 mb cache.
Eller det var kanske den du beställde? Gör dom 8 mb stor skillnad?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-04-21 23:10
Ursprungligen av torbjorn2000:

Tja, nackdelen skulle vara att FireWire inte klarar längder större än 4,5 meter!

Borde väl gå att fixa med en firewire-hub på vägen...

1
Bevaka tråden