Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Större hårddisk på iBook G4 800?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-10 09:39

Har någon bra tips och erfarenheter om uppgradering av hårddisk på iBook G4 800?
Möjligt? Svårt att byta? Märke? Pris?

Vasen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-13 21:21

På det här forumet diskuterar de hur man uppgraderar sin hårddisk. Det tycks som att det har blivit enklare sedan G3:orna.
http://www.mac-forums.com/forums/showthread.php?t=11897&page=1&pp=15

Med tillräcklig skicklighet ryker inte heller garantin, tycks det. Nu blev jag faktiskt lite sugen...

Någon som testat att byta hårddisk på en iBook G4? Det finns ju bra guider till G3 och det verkar ju tyvärr allt annat än enkelt men samtidigt verkar det ju ha blivit något enklare med G4.

Jag har senaste modellen (dvs G4 1.2ghz) och skulle verkligen behöva mer utrymme. Funderar på att sätta in en 80gb 5400rpm disk men skulle gärna vilja ha en bildbeskrivning över hur man gör så man inte sabbar datorn...

Nån som vet något? Kan man komma åt hårddisken genom att lyfta tangentbordet eller måste man fortfarande plocka av bottenplattan? Borde ju passa på att byta nu när Tiger kommer...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-20 15:31

Hejsan.

Kolla på http://www.pbfixit.com/Guide/
Finns visserligen ingen för iBook g4a där, men tillvägagångs sättet kanske är samma.

Har använt sidan tidigare för byte av disk i en powerbook.

Att byta disk i en iBook är inte lätt.
Många skruvar, ryktet säger att han som designat iBook har en bror på en skruvfabrik, mycket som ska plockas bort.
För mig som gjort detta ett antal gånger tar det cirka 30-45 minuter att göra det.

Jag har bytt HD i min 12" iBook G4.

Jag hittade flera guider på internet men ingen som stämde med hur min såg ut inuti. Men dom gav en bra vägledning om i vilken ordning man skulle ta sakerna. Har man rotat runt i datorer innan så är det inte så otroligt svårt men det är ett måste att man är nogrann och vet vilka skruvar som satt var. Det är hur många skruvar som helst och alla är olika på något sätt.

Jag satte i en 80.0Gb Hitachi Travelstar 5K80 5400rpm och mina erfarenheter är att den hårddisken låter (surrar) lite mer än vad orginalet gjorde. Det är inte mycket men nog för att inte upplevas som helt tyst. Dessutom så blir den varmare än tidigare.

Jag satte in 540Mb extra minne i den samtidigt så jag kan tyvärr inte yttra mig om de 1200 extra varven snabbade upp den. Datorn blev snabbare men i vilken grad det var den nya hårddisken eller minne låter jag vara osagt.

mvh
/Martin

Ursprungligen av Martin_Nordin:

Jag har bytt HD i min 12" iBook G4.

Jag hittade flera guider på internet men ingen som stämde med hur min såg ut inuti. Men dom gav en bra vägledning om i vilken ordning man skulle ta sakerna. Har man rotat runt i datorer innan så är det inte så otroligt svårt men det är ett måste att man är nogrann och vet vilka skruvar som satt var. Det är hur många skruvar som helst och alla är olika på något sätt.

Jag satte i en 80.0Gb Hitachi Travelstar 5K80 5400rpm och mina erfarenheter är att den hårddisken låter (surrar) lite mer än vad orginalet gjorde. Det är inte mycket men nog för att inte upplevas som helt tyst. Dessutom så blir den varmare än tidigare.

Jag satte in 540Mb extra minne i den samtidigt så jag kan tyvärr inte yttra mig om de 1200 extra varven snabbade upp den. Datorn blev snabbare men i vilken grad det var den nya hårddisken eller minne låter jag vara osagt.

mvh
/Martin

Förmodar att alla G4or ser likadana ut. Behövde du plocka loss bottenplattan eller räckte de med övre delen? Var det svårt att bända loss den?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-20 16:05
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Att byta disk i en iBook är inte lätt.
Många skruvar, ryktet säger att han som designat iBook har en bror på en skruvfabrik, mycket som ska plockas bort.
För mig som gjort detta ett antal gånger tar det cirka 30-45 minuter att göra det.

hehe, och Powerbooken ska vara värre.

Skriv ut bilderna och lägg skruvarna i numrerade burkar/plastmuggar eller på annat sätt så ni lätt kommer ihåg i vilket moment vilka skruvar ska i. Kan bli lite jobbigt att tappa bort ett gäng eller blanda ihop dem

Och som hedman sa, det tar tid och är ett ordentligt pilljobb.

Lycka till!

1
Bevaka tråden