Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya ATI Displays 4.5 ger Mac minin retail funktioner

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Partille
  • 2005-04-20 03:35

Senaste uppdateringen från ATI ger Mac minin samma funtioner i ATIs inställningspanel, som retailkorten har. ( Filen finns på: http://www2.ati.com/drivers/macosx-ati-displays-4-5.dmg )

Det innebär bla 3D overrides i spel och olika inställningar i Mac2TV om man köpt en sån där speciell TV-adapter till minin. Tex Versavision att kunna vrida bilden med mm.

Nu var det bara så att många rapporterat att de bara får 3D overrides men ingen Mac2TV. Efter en dags laborerande fann jag ut, att det beror på att de Mac minin som levererats inom EU verkar ha över 1år gammal Jaguar-firmware i sina ATI 9200 chips (USA verkar ha fått de färska kretsarna, så de påverkas ej!).

Detta kan också vara orsaken till att många Mac mini ägare här i Sverige inte kan använda DVI på mer än 1024x768 upplösning utan att hela grafiken spårar ur! Detta problem existerar inte på Mac minis som köpts i USA!

Du har en gammal firmware, om raden vid ROM#: på infot i ATI Displays panelen visar något annat än på bilden nederst, nämligen:

ROM#: 113-xxxxx-116 ( i systeminfo heter motsv rad: "ROM-revision: 113-xxxxx-116 )

( Om du inte har installerat ATI Displays än, finns samma i Systeminformation i fliken "PCI/AGP-kort", som du enklast hittar genom att välja "Om den här datorn" under Äpplet och sen klicka på "Mer info..." )

Om du har gammal firmware i ditt ATI 9200 chip, så måste uppgradera den för att grafiken ska fungera normalt.
Det finns dussinet olika mer eller mindre fatala symtom grafiken får med firmware som är kvar på Jaguar-stadium (Sk yngre bronsålder). Senaste ATI firmwareuppgradering får man med filen:

http://www2.ati.com/drivers/oct2004-radeon-universal-rom-update.dmg

( Jag hittade även kommentarer om Tiger-kompabilitet för ATIs filer, när jag var där på:
https://support.ati.com/ics/support/KBList.asp?folderID=615 )

Ska testa nu om DVI>1024x768pix-syndromet blir botat av denna fw-update.... återkommer/R.

Ngt senare:

Tyvärr! DVI flackandet vid upplösn>1024x768 kvarstår, men, att FW var första vers i våra kretsar tyder på "gamla chips". Som alla vet smakar nyare chips alltid bättre! Så de som fått dessa gamla chipar lär få leva med att bli tvugna att klocka ner GPUn med ca 30% om chipet ska funka på 1280x1024 med vissa flatskärmar. Alla vet att det finns inga recept att förvandla en gammal 400 MHz G4 till en ny 2.8 GHz G5:a med bara SW! Gamla chips är ofta långsammare helt enkelt, tillv. processerna utvecklas ju normalt till det bättre./R.

Senast redigerat 2005-04-20 05:01
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-20 04:35

Bra hittat!

Från supportsidan, sista länken ovan:

Citat:

ATI Display Drivers and Support Files Information for Mac OS X

For all ATI retail Mac graphics products, the software is made up of:

ATI Display Drivers

ATI Support Files (such as the ATI ROM Xtender, and ATI Displays)

The drivers from your ATI Installation CD or Retail Updates on ati.com are always Mac OS version specific, while the included support files will generally support a broad range of OS versions.

With the Mac OS X updates available from Apple's website only the core display driver is updated; all the preinstalled ATI support files (such as the ATI ROM Xtender and ATI Displays) from your installation CD or later updates from ati.com should remain intact, and continue to operate. If you are performing a Mac OS X update, you should not remove the ATI support files prior to or after updating your OS.

If you are performing a clean install of the OS, it is important to update the OS to the minimum requirements as mentioned on the retail box or the specifications page on ati.com before running your original installation CD or Retail Updates.

Similarly, if you run a clean install of an OS that is newer than what is mentioned on the retail box or product specifications page, we recommend running your original installation CD at minimum, or the latest web release of the ATI Retail Update to ensure that the required ATI support files are installed. Running without the ATI support files may cause anywhere from a loss in some features, to complete loss of acceleration and display mode options (depending on your retail hardware).

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-04-20 05:07

Tack! för ovanstående - bevisar det jag ville påstå!!! Även Macarnas firmware är ju sådan. MacOS X funkar inte ens på en del orginalmodeller om man inte har uppgraderat till rätt FW!

Ja nu höll jag på att glömma nämna det viktigaste! Pss borde de nya ATI Displays 4.5 drivisarna ge även övriga Macar med Apple ATI Radeon OEM grafik-kort dessa utökade funktioner. Alltså mer än hälften av alla nyare PowerBooks, Power Macs osv. Bra present från ATI till OEM-kortsägare!

Senast redigerat 2005-04-20 05:38
  • Medlem
  • Partille
  • 2005-04-20 05:58

Såg just på nyhetssajten Xlr8yourMac.com, att ATI där dementerat att VersaVision ska gå på Mac mini, men väl Mac2TV och 3D override. Citat från deras site:

ATI Displays 4.5 correction - no Mac Mini VersaVision support - As mentioned in the clip from the ATI Displays 4.5 readme (online version) last night here, they mentioned Mac Mini VersaVision (display rotation) support - but I've been told by ATI that v4.5 does not have this feature for the Mini (or any OEM graphics), although it did add Mac Mini 3D/GL overrides and Mac2TV support.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-05-02 03:47

Uppdaterad version har kommit med VERSAVISION stöd för Mac Mini.
http://www2.ati.com/drivers/macosx-ati-displays-4-5-1.html

filen kan laddas hem här
http://www2.ati.com/drivers/macosx-ati-displays-4-5-1.dmg

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 12:53
Ursprungligen av R.Kroc:

Senaste uppdateringen från ATI ger Mac minin samma funtioner i ATIs inställningspanel, som retailkorten har. ( Filen finns på: http://www2.ati.com/drivers/macosx-ati-displays-4-5.dmg )

Precis som jag sa i http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74290 tråden. Samma uppdatering som jag har, och som innebär TV-adapter mm (Precis som jag skrev).

Ursprungligen av R.Kroc:

Nu var det bara så att många rapporterat att de bara får 3D overrides men ingen Mac2TV. Efter en dags laborerande fann jag ut, att det beror på att de Mac minin som levererats inom EU verkar ha över 1år gammal Jaguar-firmware i sina ATI 9200 chips (USA verkar ha fått de färska kretsarna, så de påverkas ej!).

Detta kan också vara orsaken till att många Mac mini ägare här i Sverige inte kan använda DVI på mer än 1024x768 upplösning utan att hela grafiken spårar ur! Detta problem existerar inte på Mac minis som köpts i USA!

Jag har en EU Mac Mini, och har 113-116 ROM'et. Jag testade att uppgradera men fick samma version..

Ursprungligen av R.Kroc:

Om du har gammal firmware i ditt ATI 9200 chip, så måste uppgradera den för att grafiken ska fungera normalt.
Det finns dussinet olika mer eller mindre fatala symtom grafiken får med firmware som är kvar på Jaguar-stadium (Sk yngre bronsålder). Senaste ATI firmwareuppgradering får man med filen:

http://www2.ati.com/drivers/oct2004-radeon-universal-rom-update.dmg

( Jag hittade även kommentarer om Tiger-kompabilitet för ATIs filer, när jag var där på:
https://support.ati.com/ics/support/KBList.asp?folderID=615 )

Exakt samma uppgradering som jag tog hem, 9 månader gammal.

Ursprungligen av R.Kroc:

Tyvärr! DVI flackandet vid upplösn>1024x768 kvarstår, men, att FW var första vers i våra kretsar tyder på "gamla chips". Som alla vet smakar nyare chips alltid bättre! Så de som fått dessa gamla chipar lär få leva med att bli tvugna att klocka ner GPUn med ca 30% om chipet ska funka på 1280x1024 med vissa flatskärmar. Alla vet att det finns inga recept att förvandla en gammal 400 MHz G4 till en ny 2.8 GHz G5:a med bara SW! Gamla chips är ofta långsammare helt enkelt, tillv. processerna utvecklas ju normalt till det bättre./R.

Vad är det EXAKT som händer. Jag kör 1600x1200 utan problem, 2D. Däremot när jag kör OpenGL i 1600x1200 blir skärmen knas, som jag skrev i min andra tråd. Dags att ringa Apple kanske ?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-24 13:09

Om man nu har en mini som rullar på med senaste ROMversionen, inga DVibetänkligheter - finns det ngn anledning att peta in denna ATIuppdatering... 3Doverrides säger inte en gammal Tetriskille något!

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-05-25 01:46

Svar StudioX:
Har du en Apple-skärm?? Apple + Mac mini + DVI = OK. Annars 95% chans total. Jag har en vän ifärd med att köpa ny flatskärm (19" eller större) som är väl medvedveten hur symptomen verkar och absolut ej vill köpa skärm som inte går med DVI, så han har provat ett otal olika modeller.
(Vem vill ha blödande bilder om man kan ha digitalt rena)

Alla utom Apples egna har hitintillt ej fungerat med DVI om upplösningen > 1024x768 (mao ingen idé att köpa större än 17" flatskärm)

Hur enklast och snabbast direkt se om en viss skärm är affekterad??? Jo, mkt enkelt - sätt på skärmsläckaren flurry - ser du bara vitt grus i det svarta men stabil i övrigt är din Mac mini/skärm svagt affekterad.
Om bilden dessutom rycker till ibland och förvrängs typ några tiondelar sek varannan sek är den medel affektuerad.
Om bilden helt slocknar 25-75% av tiden är den fullt affektuerad (=normal Europeisk A-modell av Mac mini - numera har en B-modell som är fixad kommit enligt hörsägen)

Då man frågat Apple om problemet, har de svarat att det beror på "dåliga skärmar" (low quality).
OK, jag vet att Apples skärmar är jättebra och skulle inte tveka 1 sekund om Apple erbjöd mej en 23" Apple mot min 19" Hansol (jämnt byte - annars har jag inte råd) men, nu är ju Apple-reklamen att man ska kunna använda Mac minin med sin gamla "PC-utrustning" - den ska inte behöva ha bara Apples kringutrustning!!! Och de säger den ska klara skärmar långt över 17"! Då tycker jag det är tydligt falsk marknadsföring om inte en 19" går med DVI om Mac minis specar säger att den ska göra det… utan skärmen flickrar och flackar så den är släckt 75 % av tiden.

Bortsett från gamla kretsar, så är det så att DVI-standarden har ändrat sin timing det senaste året -
vilket skapat kaos i vissa sammanhang, just av den typen som berör Mac minin. Även om nya standarden medför vissa fördelar, borde den ha fått ett nytt namn (typ som motsv för HD ATA 33, 66, 100) men i stort sett är det en branchhemlighet nästan. Och, mkt sant - bra skärmar med högkvalitativa ingångskretsar (proffs-typ) påverkas ej - det är vi vanligt folk som får ta smällen.
Mkt oetiskt av skärmbranchen.

Du löser lätt problemet, med DVItrasslet, genom att klocka ner din skärms GPU + minnesfrekvens med -33% mha donatorwareprogrammet "ATIccelerator II 1.0.5a" (går både ställa plus och minus).
Givetvis med motsv prestandaförlust. Det tog mig 2 dar att hitta denna lösning!

Jag har utrett det där med FW-uppdateringens påverkan. Nej, det synns ingen skillnad i FW-version om man gör det - Apples implementering av ATI-kretsen ska inte tillåta det vad jag hört, men lika väl så löser det problemet ifall bara installation av ATI Displays 4.5.1 på din Mac min i ej trollar fram alla reglagen av de möjliga för ATI 9200! Och det är väl huvudsaken.

Svar Wiberg: För de riktiga spelproffsen som kör tunga prestandakrävande 3D-spel (är det 3D-tetris? om svar nej har det ingen betydelse för dig) kan man mha denna funktion optimera kortets anpassning till det spel du spelar just för din dator till maximal prestanda. Då du i så fall säkert spelar flera 3D-spel, kan du spara en separat inställning för varje spel. I enklare fall om du tex har en CPU-svag maskin som ej klarar "dra igång" spelet kan man här nöja sig med att stänga av texturerna tex, som drar mkt CPU/grafik-kraft. Om du läser manualen till ATI-displays finns detaljer där om alla de olika "Retail-funktionerna", som förut var förbehållna ATIs egna "Box-kort" men nu släppt till alla kort med ATI-kretsar (avser Mac då).

Det verkar dock som du har samma version av ATI 9200-krets som jag i din Mac mini, där Mac2TV och VersaVisions-alternativen inte dyker upp efter att bara ha använt ATI Displays 4.5.1 upgrade.
Jag är inte heller något spelfreak - så de verkligt intressanta nya inställningarna för mej, är de som inte dyker upp (om man har "jaguar ATI 9200"-krets) automatiskt. Om du före /efter installation av ATI Displays 4.5.1 också använder "oct2004-radeon-universal-rom-update.dmg" och tittar på vad som ev. dyker upp, så torde det vara betydligt intressantare!

Ny not om Tiger 10.4.1 uppdatering: - I vissa fall kan denna (10.4.1 har ju nya grafikdrivisar bla) återställa en del av ATI-funktionerna man fick med ATI Displays 4.5.1 !!!
Min Mac mini tappade alla Mac2TV extra funktioner (runda ratten i mitten), men inte min kompis Mac mini! I vart fall, det är bara att ominstallera ATI Displays 4.5.1 så är de tillbaka. Apple kanske inte räknat med att dessa funktioner numera stöds av ATIs uppdaterare på deras egna Mac-grafik.
Har märkt att Mac mini ibland tappar bort L2-cachen i Tiger!!! Detta bekräftas lätt om man har Apples
"CHUD" installerat och använder då kontrollpanelen "Processor", där "hjärnsläppet" lätt återställs.
I annat fall måste man starta om!

Chud kan installeras separat och ger en hel del nyttiga verktyg. Finns på TigerDVD:n på sökvägen:
Mac OS X Install DVD/Xcode Tools/Packages/CHUD.pkg
Mac mini OC-page: Om ni är intresserad av Mac mini i 1.67GHz och över (min stock 1.25GHz går i 1.67GHz) så finns illustrerade anvisningar på min "Mac mini OC"-page + en del nyttiga länkar:

http://web.telia.com/~u84204301/Macmini/index2.html

Senast redigerat 2005-05-25 02:13
1
Bevaka tråden