Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meny problem, hjälp behövs!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med vårt företags hemsida, Globalsport . Den menyn "produkter" som ligger på vänter sida fungerar ej med i princip någon webläsare till mac, t.ex. safari och firefox. Det går ej att använda länkarna till kategorierna. Vet ej vad problemet är, för när jag använder en pc, hemska tanke, så fungerar det precis som det ska. Jag förstår att det är något fel med scripten eller dyl. men klarar ej av det själv. Skulle vara djupt tacksam om någon kunde hjälpa mig med mitt problem då vi för det första enbart har macar i företaget samt att jag så klart att sidan skall fungera för alla.

Tack på förhand

Marcus Dahlberg, Globalsport

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 21:26

Prova om felen som w3:s validator nämner gör att menyramen funkar bättre…

Tack för hjälpen, dock så är jag tyvärr inte särskilt bra på sådan här saker utan det enda som jag sköter är att uppdatera sidan med nya produkter och dyl. Vet därför inte riktigt hur jag ska bete mig för att jag ska klara upp det här meny problemet trots den länk som du postade. Vet ej om du på något sätt skulle kunna förklara lite mer uttförligt hur jag ska göra.

Tack på förhand!
Marcus

Ursprungligen av basketzero:

Tack för hjälpen, dock så är jag tyvärr inte särskilt bra på sådan här saker utan det enda som jag sköter är att uppdatera sidan med nya produkter och dyl. Vet därför inte riktigt hur jag ska bete mig för att jag ska klara upp det här meny problemet trots den länk som du postade. Vet ej om du på något sätt skulle kunna förklara lite mer uttförligt hur jag ska göra.

Tack på förhand!
Marcus

Det är egentligen ganska enkelt - för varje fel validatorn rapporterar är det bara att gå in i html-koden och rätta till. Validatorn hjälper dig också lite på traven eftersom den oftast ger en mer tydlig förklaring och lite tips för varje fel. Det kan vara en bra idé att själv kolla mot en html-referens, exempelvis den här, där du hittar info om vilka attribut som är tillåtna i varje html-tagg och vilka taggar som får placeras inuti vilka.

Men (hoppas du inte tar illa upp om jag är lite ärlig) egentligen är mitt bästa råd beträffande menyn "gör om, gör rätt". HTML-koden är en enda sörja, och det går förmodligen betydligt snabbare om du helt enkelt gör en helt ny meny i stället för att lägga en massa timmar på att fixa den gamla.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-28 13:22

Jag tror det beror på att länken <a href>ligger utanför cellen <td>

Så här ser det ut idag:

<A HREF="meny.asp?lank=Spikskor">
<td width="4" bgcolor="#959595"> </td><td class="menud" onmouseover="this.className='menu_hover'" onmouseout="this.className='menud'"> 
<b>Spikskor</b></td></a>

Detta borde funka:

<td width="4" bgcolor="#959595"> </td><td class="menud" onmouseover="this.className='menu_hover'" onmouseout="this.className='menud'"><A HREF="meny.asp?lank=Spikskor"> 
<b>Spikskor</b></a></td>

Troligen behöver du även ändra i css-mallen för att få det att se ut som innan.

Du kanske borde anlita en riktig webbyrå att sköta produktionen av webbsidan! Få det gjort av proffs så det blir rätt byggt från början och följa standarden.

FYI:
Länkarna fungerar inte på min XP-burk i Firefox heller.

1
Bevaka tråden